Lekhinken hos Nordea pga lägre courtage

Nordea m.fl. har lägre courtage än Avanza när det gäller köp för mindre belopp och vid köp av utländska aktier. Då jag börjat leka lite med aktier funderar jag på att göra det hos Nordea. Så har jag mitt stora och långsiktiga investerade i fonder hos Avanza. Tankar på det?

SVENSKA OCH NORDISKA VÄRDEPAPPER 0,06 %

Nasdaq OMX Nordic, Oslo Börs och First North
0,06 %, min 1 kr, max 99 kr

NGM, NGM MTF och Aktietorget
0,06 %, min 19 kr, inget maxbelopp

UTLÄNDSKT NOTERADE VÄRDEPAPPER 0,06 %

Storbritannien, Frankrike, Portugal, Holland, Belgien, Tyskland, Spanien, Italien, Schweiz, USA och Kanada
0,06%, min
1 £,1 €, 1 CHF, 1 $, 1 CAD

Det kan vara värt att jämföra med Degiro för utländska värdepapper.

Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Nederländerna, Norge, Portugal,Schweiz, Spanien, Storbritannien, Tyskland (XETRA): 0,04 %

USA: € 0,50 + USD 0,004 per aktie

Kanada: € 2,00 + CAD 0,01 per aktie

Avgift handel på globala börser: 0,25% av totala värdet på kontot (max € 2,50 per år och börs)

Tänk på att valutaväxling ofta är den dominerande kostnaden för utländska värdepapper. Degiro har valutakonton på ISK vilket gör att man slipper valutakostnaden vid omplacering. Avgiften för övrig valutaväxling är 0,10 %.

Ok, tack för tips

har du mindre än 100 000 kr på swedbank kan du handla aktier UTAN courtage. Också värt att kolla upp!

Swedbank har o kr icourtage om man har max 100 000 kr hos dem.

Värt att kolla upp!

Degiro har 0 kr i courtage på aktier på Stockholmsbörsen om man har mindre än 1.000.000 kr hos dem.

Tyvärr har de problem med kvittning av svensk källskatt på utdelningar på ISK, så man får väga den nackdelen mot att det är courtagefritt.