Någon som gjort eller sett en jämförelse av kostnader för aktiehandel mellan alla (eller många) tillgängliga aktörer i Sverige? Både storbankerna och uppstickarna. Gärna med lite olika case beroende på köpens storlek, typ och antal.
Tack på förhand!
Det beror ju väldigt mycket på vad du ska handla för värdepapper, på vilken marknad och hur stora poster du normalt handlar.
Avanza och Nordnet, säkert fler andra, har courtagefri handel med vissa villkor, bland annat belopp och marknad.
Nordea vet jag tidigare stuckit ut med sitt courtage på 0,09% och låga eller inga fasta tillägg beroende på marknad.
Själv köper jag nu mera bara fonder!
Om du frågar Gemini så får du ett bra svar. Den listar alla priser och klasser.
Annars är det som @Pelle85 skrivit. “Det beror på” …
Fundera på dina belopp och hur ofta du ska handla för de olika beloppen. Vill du ha olika klasser eller något enkelt? Typ fast pris som hos Nordea
Det här kommer jag ihåg från minnet (om det är fel på någon siffra, rätta mig gärna!)
Handelsbanken 0,09% (minimicourtage 9kr)
Länsförsäkringar 0,05% (minimicourtage 20kr)
Levler, Nordnet, Avanza och @SAVR har olika courtageklasser, men endast Savr är det som automatiskt ändrar klass.
När det gäller Länsförsäkringar och Savr har de slagits ihop så där kanske courtaget ändras. I bästa fall blir det 0,05% och minimicourtage på 1kr, dvs att russinen ur kakan plockas från bägge plattformarna.
Swedbank hade tidigare kostnadsfritt courtage upp till en viss nivå, men det var en krånglig process att bli kund där så jag avstod det.
Tack för tipset, visste inte att SHB är “på offensiven” med så låg courtage i procent. Gemini gav mig denna sammanfattning på de olika belopp i svenska/utländska aktier, se bild. Det gäller verkligen att lägga order på rätt platform
Tänk på att utländska aktier kan ha olika courtage beroende på vilka länder det är.
Norden, UK, USA, Canada kan skilja beroende på plattform.
Samt, när du hittat en kategori du gillar, dubbelkolla på plattformens hemsida så att courtaget verkligen stämmer med det Gemini gav dig. Litar inte 100% på resultaten.
Din lista verkar ha missat Nordea. Eller har du plockat bort den?
Här kommer en förbättrad bild och då kan man konstatera att SEB dominerar* faktiskt vilket är också en ny insikt så här på sommaren 2025.
- SEB Minimicourtage: USA/Kanada/Europa: 10 kr. (Detta är mycket konkurrenskraftigt för Europa!)
Tabellen har ju lägre courtage på 30 000 kr än på 20 000 kr för Avanza och Nordnet vilket definitivt är fel.
Också stor fel när man tänker på valutaväxling avigft på montrose mot andra
Det går väl också att använda Degiro och IBKR från Sverige. Åtminstone IBKR har väldigt billig växling.
Jo, tror inte priserna på Montrose stämmer heller, dyrast USA-handel (med Access) blir 27 kr / 10 000. 20 kr eller 10 kr med högre kontonivåer (inkl. växlingsavgiften).
Självklart inte lätt och därmed inte helt rätt ovan… Man kan dessutom byta courtageklass på Avanza, en gång per dag (gör det innan order).