Fråga om. Courtage klass

Hej. Har courtage Klass mini som passar bra ifall man inte köper för mer än 15600 kr. Är det per köp? Säg att jag vill handla aktier för 60 000 en månad men att varje köp är mindre än 15600,är det bra eller borde jag byta courtage klass.? Samt vilken courtage klass är bäst vid köp av utländska aktier? Är mini bra så länge inte ett köp överstiger 15600 kr per köp? Tacksam för hjälp vill verkligen veta vad som är bäst i längden.

Det är per affär. Inte per månad.

Här är Avanzas prislista när du handlar utländska värdepapper:

Den courtageklass som är bäst är den där “minsta courtage” är lägre än det procentuella courtaget från nivån nedanför. Till exempel courtageklass Small för amerikanska värdepapper: minsta courtage i Small är 6 USD, procentsatsen för Mini är 0,25%. 6/0,0025 = 2400. Om du handlar för mer än 2400 USD per affär så lönar det sig med courtageklass Small istället för Mini.

1 gillning

Det hade varit så mycket bättre om mäklarna helt enkelt valde den optimala courtageklassen för varje köp. Ännu bättre hade det varit om courtagen funkade mer som en mängdrabatt eller tio-kort, att de samlade ihop all courtage man lagt senaste månaden/året och gav en återbäring baserat på summorna utan att man behövde göra något själv.

Har inte tittat ordentligt på hur det funkar på Nordnet, men Avanza tycker jag skulle behöva göra rejäla förbättringar här. Det är som om de designat systemet med flit för att det ska vara så svårarbetat för kunden som möjligt, och för att öka risken att man råkar köpa något med fel courtageklass vald och bränna onödigt mycket pengar. En sådan sak att de inte ens föreslår optimala courtageklassen när man gör ett köp och låter en byta direkt på köp/säljsidan, att man bara kan byta en gång per dygn osv… Det är ju krångligare än att välja mobilabonnemang!

4 gillningar

Visst skulle de kunna ha en klass med någon form av stege, men misstänker att om man alltid fick handla till “optimal” courtageklass skulle courtagen generellt bli lite dyrare.

Hos Nordnet kan man bara byta en gång per månad. Det var skälet till att jag bytte från Nordnet till Avanza för ett par år sedan. Jag såg ingen möjlighet att kombinera barnspar med vanligt spar.

Från Nordnets hemsida:

Du kan endast byta courtageklass var 30:e dag och du kan endast ha en courtageklass som gäller för alla dina konton.

Jag tror till och med att jag råkat ut för att jag inte kunnat byta courtageklass och göra de affärer jag velat eftersom det har varit en courtagefri transaktion på kontot som blockerat byte (typ tilldelning i IPO).

Jag är så irriterad på courtageklasserna. Även den som gör stora affärer kanske vill göra rebalanseringar samtidigt. Eller så har man olika strategier på olika konton med olika stora aktieposter. Men courtageklassen är per användare.

Och Nordnet är inte bättre. Där får man vänta en månad på att byta klass.

Varför har inte vanliga butiker infört detta geniala system? Man måste välja om man vill köpa storpack eller styckvis. Och om man har valt storpack får man ändå betala med samma prispåslag som för ett storpack även om man köper styckvis.

–Men jag vi bara ha en liter matolja. Varför måste jag betala 150 kr påslag som om jag köpt en stor dunk?
–Du har valt att vara storpackskund. Det är jätteförmånligt.
–Men då vill jag byta till minikund.
–Det går inte. Jag ser här att du var inne och köpte en bal toapapper i förmiddags.

Dagen efter:
–Nu vill jag byta till minikund.
–Det går inte. Jag ser här att du fått fick din pluskundsåterbäring insatt på kontot i dag. Du får vänta till i morgon.

OK. Ger upp och går till butiken tvärs över gatan.
–Jag vill bli minikund, så att jag kan köpa en liter matolja.
–Det går inte. Du bytte till storpackskund för mindre än en månad sedan.

Helt normalt i bankvärlden.

7 gillningar

Finns ju livsmedelsgrossister där man måste köpa ett flak läsk och inte kan köpa bara en burk.

Min poäng ovan är att i priserna i de olika klasserna ingår det att man behöver göra ett par “ogynnsamma” transaktioner per år, så i slutändan kan det vara ett nollsummespel eller sämre för 80-90% av kunderna.

Plötsligt är jag väldigt glad att jag inte valde Nordnet!

Värt att notera är att Avanza erbjuder lägre courtage för privatebankingkunder. Så om man har 3 MSEK på kontot och gör småaffärer kan det vara värt att uppgradera.

1 gillning

Detta vore onekligen optimalt.

Problemet är att nuvarande prismodell ger en otrevlig eftersmak. Den bästa Avanzakunden är den som klantar sig eller inte förstår systemet, eller som utsätts för slumpmässiga låsningar av courtageklasserna. Jag har flyttat mina aktieinvesteringar från Avanza efter att ha blivit förbannad alltför många gånger på systemet med courtageklasser.

Det hade varit trevligare om kunden och Avanza hade haft samma incitament, exempelvis flytta så mycket affärer som möjligt till oss så får du mer rabatt.

3 gillningar

Spännande! Kan du dela info om vilka priser som gäller då? :nerd_face:

Prislista för Private Banking hos Avanza:

1 gillning

Kör Avanza PB och är såklart missnöjd med courtageklasserna och även med orderläggningen som skapat oavsiktliga blankningar. Detta eftersom den depå du gått in i inte alltid blir den depå du säljer ifrån.

För det mesta kör jag 59kr nivån för det blir billigast vid optionsaffärer men ibland kör jag mini vilket blir lika billigt som fastpris upp till 100k om man utnyttjar avrundningseffekten.