Har några utlandskunder och får betalt i euro som min bank växlar till kronor vid överföringen till mitt konto.
Kronan har ju gått ner mot euro om jag förstått det rätt. Då borde jag alltså få fler kronor per euro. Vilket borde vara bra, då det innebär mer betalt i kronor som euro växlas till när de trillar in på kontot.
Mer jämfört med vad. Det som påverkar om det är bra är i vilken riktning du tror växlingskursen kommer ändra sig framöver. Om du tror att växlingskursen kommer stärkas (till SEKs fördel) så vill du naturligtvis växla nu, men om du tror att den kommer fortsätta försvagas så vill växla du senare.
Eftersom ingen vet åt vilket håll kursen kommer röra sig så finns det inget rätt svar på frågan. Om du ska använda euro i framtiden så är det bästa att du inte växlar och således skaffar ett valutakonto i euro.
Ja, du tänker rätt, jämfört med läget för ett halvår sedan. Fick du 10k då och 10k nu och växlade direkt båda gångerna har du väl iaf en femhundring mer nu.
När du har euro så vill du att euro är dyr så att du får mycket sek för varje euro. Just nu kostar en euro 10.66. Om det är dyrt eller billigt beror på vad du jämför med. I början av mars kostade en euro 10.80, och för någon månad sedan kostade den 10.30, i mars 2020 över 11 och 2017 under 10
Det du refererar till brukar kallas valutarisk. I din situation är det du som har en valutarisk. Dina kunder har det inte. Svårt att sia om hur växlingskursen kommer vara i framtiden. Ibland är det bra att få betalt i eur och ibland dåligt.
Tips. Skaffa ett EUR-konto så kan du själv välja när du vill växla. Avanza ger betydligt bättre valutaväxlingskurs än storbankerna. Så pass mycket bättre att det kan skilja några tusen på att växla hos dem om det är lite större belopp.
Jo, det kan vara förvirrande att hålla koll på åt vilket håll det går. Enklast är att googla 1 EUR i SEK. Då får du kursen som graf och du ser hur många sek du får (eller hade fått) för en SEK (eller lägg in ditt timpris).
Det låter bra. På ett år blir det en slant då ca hälften av inkomsten kommer från utlandet. Då kan jag ju välja själv när jag vill växla. Skulle också kunna använda dem när jag åker utomlands med något kort knutet till kontot.
Ibland kan jag välja mellan två eller tre valutor, som euro, brittiska pund eller US dollar. Men det är euro jag skulle ha mest nytta av.
Menar du alltså att ha ett euro-konto hos Avanza? Och om man vill ha ett kort knutet till kontot, kan man ha det på Avanza eller finns andra bra företag som erbjuder både konto och kort?
Hur funkar det förresten med att betala inkomstskattskatt och egenavgifter, då det är en betalning för tjänst? Alltså om jag har euro ett euro-konto? Nu beräknas ju inkomsten utifrån vad som i slutändan står på kontot i svenska kronor.