Hjälp! Överföring tillgångar från utlandet

Hej,

Jag behöver er (eller en skattejurist, vi får se) hjälp att sätta upp en bra strategi för att föra över tillgångar från utlandet till Sverige!

Är född och uppväxt i Sverige, mina föräldrar kom på 80-talet från Irak. Efter Saddams fall, kunde mina föräldrar återbesöka släkt och gamla vänner med jämna mellanrum. Sedan 2003 har mina föräldrar gjort ett antal investeringar i landet. Kanske missar något, men här är de:

• 2 hus/~2,5-3 miljoner kr styck
  • 4 tomter - spridda priser, dyraste är idag värd 3 miljoner
  • Investerare/Delägare (50%) i ett företag som genererar cirka 40’ netto per månad

Jag har pratat med Skatteverket och deras krav är att vi ska kunna tillhandahålla underlag för pengarna - inget konstigt alls.

Banken däremot, pratar om att Irak är flaggat, och vi upplever en allmän rädsla hos banken när vi pratar om att föra över pengarna. Vill tillägga att min mor har en liten bank och har skött dialogerna ensam med banken, vilket jag tror ökar risken för missförstånd i kommunikationen.

Hade det varit ett land som, låt säga Italien, då antar jag att det räcker med ett kvitto för försäljning. Men jag vet inte vad kraven är för ett flaggat land, det jag hör är att banken insinuerar “oavsett vad ni visar är det inte giltigt för att Irak är korrupt”.

Jag har full förståelse för försiktighet pga terrorism/penningtvätt, men hur kan jag hjälpa min mor i denna fråga. Det oundvikliga i detta är att pengarna NÅGON gång behöver komma till Sverige eftersom jag och mina syskon har 0 planer på att bo eller semestra i Irak.

Behöver jag gå med henne till banken? Borde jag ringa flera banker? Ska vi sälja av allt och investera i ett oflaggat land innan pengarna överförs hit?

Tror inte jag är ensam om denna fråga, någon som har idéer?

(inlägg raderat av författaren)

2 gillningar

Det där var ett finurligt förslag, måste jag säga! :slight_smile:

Hittade också detta från Lawline:
“Min rekommendation är att du försöker samarbeta med banken genom att tillhandahålla all relevant information för att visa att företaget och betalningarna till företaget inte är en del av en kriminell organisation. Om banken vägrar samarbeta och inte förklarar varför de utför åtgärderna som de utför rekommenderar jag att du anmäler händelsen till Finansinspektionen. Finansinspektionen har nämligen i uppdrag att utöva tillsyn över bankerna.”

Lutar mot att boka ett möte med banken.

Tror det är här skon klämmer. Ta kontakt med en utav storbankerna direkt (det finns inget som säger att ni behöver använda samma bank som din mor har till vardags) och förklara hela situationen. Fråga efter vilka dokument ni behöver för att stödja köp/sälj och på vilket sätt banken föredrar att ni sätter över pengarna.

Det ska inte var några konstigheter. Att landet är “flaggat” betyder bara att banken behöver vara extra noggranna och kontrollera vart pengarna kommer ifrån.

Problemet är att du inte kommer att kunna ge dem all den information de kommer att kräva eftersom deras krav är orimliga och praktiskt omöjliga.

Ju mer information du ger ju mer frågor kommer de med. När jag överförde från Kina skulle de ha alla mina transaktioner senaste 6 mån från alla inblandade konton. Sen när de såg en transaktion till ett annat konto skulle de ha information om det kontot.

Och när det var pengar från en försäljning av en fond, då skulle de ha all information om den fonden och dess utveckling, vilket inte ens banken i kina kunde ge, eftersom den informationen har bara fondförvaltaren.

Sen funkar naturligtvis inte material på lokalt språk. Så arabiska funkar inte.

Hur många konton är inblandade i detta företag? Hur många konton har företaget fått insättningar till? Betalningar ska du också redovisa för.

Någon gång kommer du fastna då motparten inte kan ge dokumentation som godkänns av banken.

Bättre att föra över till bank i annat land.

Jag har använt Wise för att överföra pengar från utlands konton. Osäker om det funkar från Iraq, men de verkar iaf kunna ta emot dinar.

Är det fastland Kina menar du? Jag hade inget problem att ta emot mina pengarna när jag sålde mina privatfonder och överförde pengarna från Hong Kong till SE. Varken SKV och banken frågade mig om fondens utveckling. Det amerikanska fondbolaget hade redovisat mina tillgånger till SKV både i HK o SE.
Om man har alrdig redovisat sina utländska tillgånger blir det stora problem när man vill överföra till Sverige.

Ja, mainland

Har dina föräldrar redovisat/rapporterat sina utländska tillgånger till SKV? En kund fick plotslig 6M från Irak, tror du banken låter pengarna kommer in i systemet?

Lite där jag landar i tankarna, att hitta ett land som inte är flaggat för Sverige, och inte har flaggat Irak.

Det är förjävligt, man känner sig skyldig till ett brott när man vill följa lagen, och tvingas till lösningar som ligger på gränsen, dvs du kan anses kriminell.

Det vet jag inte i vilken utsträckning, men de har gett underlag till banken.

Sen om jag förstått det rätt, det är inte Skatteverket som har de här hårda kraven, det är bankerna. Så även om SKV har underlagen, finns det inget som säger att banken nöjer sig med detta (för de har också underlagen).

Om dina föräldrar har aldrig redovisat sina utländska tillgånger har de lämnat oriktiga uppgifter till SKV. Ingen hård straff, bara skattetillägg, ingen fängelse. Var tror du att varför banken har skyldighet att lämna uppgifter till SKV när utländska inbetalningar nå 15000kr/år? Om du tror det är bankens problem, då är det bankens problem. Har ett möte med banken.
Eftersom alla internationala utländska överförning måste via SWIFT, kolla den här hemsida
“Has Swift ever disconnected banks for sanctions purposes?”
Swift and sanctions | Swift?

Jag kopplar inte hur det besvarar ursprungsfrågan kring processen att få tillgångar från utlandet? Jag ponerar att tillgångarna är registrerade hos SKV, hur tänker du i nästa steg? Menar du att banken kontrollerar uppgiften hos SKV och om allt finns där, så är det good to go?

Vill också tillägga att pengarna från företaget jag nämner i ursprungsinlägget är längst ner i prio-listan. Jag tänker mer på hus och mark den dag de säljs.

Överföringarna till Irak från när dessa investeringar gjordes finns registrerade hos banken förutsätter jag.
Sedan borde någon slags köpeavtal finnas.
Dokumentation av försäljningen när det är dags.
Detta borde vara en start för diskussion med banken angående överföringen av pengar till Sverige.

Behövs stora summor på en gång? Kan du annars ha ett bankonto med kort kopplat i Irak och sedan använda det kortet till alla inköp i vardagen?
Blir ju lite merkostnad med växelkurs osv men kanske är en enkel lösning?

Ja som en sista utväg s.a.s. skulle du kunna helt enkelt konsumera upp pengarna, leva för dem, på det sättet. “Lite i taget” löpande över många år.

Kom du fram till någon lösning? Är i samma sits nu, då min farmor i Irak nyligen gick bort…