Hej! Jag har vunnit en budgivning och ska skriva kontrakt idag.
Jag har lånelöfte hos ikano. När jag vunnit budgivningen skulle jag kontakta ikano för att göra om lånelöftet till en bolåneansökan. Sagt och gjort. Skickade in objektsbeskrivning osv.
Nu står det på Ikanos sida att mitt lån är preliminärt godkänt och att jag nu ska skicka in köpekontrakt och depositionsavtal. Ringde dit igår och fråga om lånet är godkänt så jag kan skriva kontrakt? Han sa att så som det ser ut nu med din ekonomi och bostaden du ska köpa så är de inga problem att låna.
Både ekonomin och objektet är alltså godkänt. Men lånet är inte helt godkänt?
Jag sa att jag vågar ju inte skriva på ett kontrakt och betala handpenning om jag inte vet att allt verkligen är klart? Han sa att de är ingen fara, som det ser ut nu så ser de okej ut… HJÄLP mig!! Vågar jag skriva kontrakt idag??
Vill inte bli nekad i ett senare skede och stå där med massa pengar mindre på kontot och ett kontrakt jag kommer behöva bryta emot.
Brukar de gå till såhär??
Känns så konstigt att det är preliminärt godkänt bara.
Jag har aldrig gjort det här förut så är ju livrädd. Vet inte alls hur det fungerar med lån osv.
Men du skrev alltså på innan lånet var 100% godkänt av banken?
Nu har jag inte haft med Ikano att göra, utan i mitt fall så hade jag dialog med 3stycken säljare(rådgivare) på banker där jag hade lånelöfte(LF/Swedbank/Nordea + SBAB för skojskull och referenspunkt). Bankerna vill oftast kika på objektet som du skall köpa så att du inte gör några idiotaffärer. T.ex köper ruckel för miljoner och inte har kapital att renovera upp dem i bebolig standard. Sen skrev jag avtalet med den bank som gav mig bäst vilkor.
Bolånet blir normalt godkänt när det läggs upp och pengarna betalas ut. Dvs några veckor innan tillträdet när du skriver under och ni sätter räntan baserat på vart den ligger då. Det var även här jag valde vilken bank som skulle få nöjet att ha mig som kund i framtiden.
Så jag hade lånelöften från alla bankerna och en godkänd bostad som bankerna hade granskat innan jag skrev på med säljarna.
Själv hade jag inte tillträde på 6 månader, då det var ett äldre par som skulle flytta från gården till en lgh, och de behövde tid att ordna med allt kring flytten och det brötet som fanns på gården. Lånet skrevs inte på och färdigställds förens en månad innan mitt tillträde.
Har banken godkänt objektet och lånet(prel) och det ligger inom dina marginaler så kommer det inte bli några probelm. Under förutsättning att du inte ljugit i dina ansökningar eller det händer något drastiskt mellan nu och då.
Själv bytte jag arbetsgivare mellan det att jag skrev på med säljarna och det att mitt lån med banken blev klart. Nu hade jag inte provanställning på mitt nya jobb, så det hjälper. Men jag var öppen med banken och såg till att de var med på allt och att jag hade bra marginaler i mitt låneutrymme.
Jag tror det endast handlar om en olycklig formulering / tolkning av deras formulering på deras hemsida, när du pratat med dem så är ju allt i sin ordning så lita på det.
Lånet blir så klart inte helt klart förrän köpet genomförs, jag tror det är det de menar med preliminärt, dvs förutsatt att köpet går igenom så är det godkänt, dvs just nu preliminärt godkänt.
Jag hade samma upplevelse med SEB tidigare i år (också förstagångsköpare). Det kändes så konstigt och stressigt att det inte var mer officiellt än så, men det löste sig bra.
Tror det mer handlar om du skulle bli arbetslös eller så innan tillträde. De behöver en väldigt god anledning för att dra tillbaka ett lånelöfte samt preliminärt godkännande. Dvs ett scenario där det skulle va oetiskt/otillåtet för banken att ge dig lånet.
När vi skaffade bolån gick det till så att banken sade att de kunde ge lån upp till en viss nivå. Vi vann budgivning. När vi sedan skulle skriva på kontraktet var bankens kontaktperson med via telefon och garanterade att de var med på tåget när vi skrev på. Jag vet att detta är vanligt och trodde att det var standard.