Köpa bil (med belåning) av privatperson

Hej, jag är en person som sällan köper ny bil. Den första köpte jag för 20 år sedan och den nuvarande köpte jag för 10 år sedan, så nu är det dags igen. Bilen i fråga är en något äldre bil (snart 10 år gammal) och det finns inte en drös av exemplar som kommer ut med alla boxar checkade, låga mil och fint skick.
Den som nu dök upp säljs av en privatperson som bor en bit bort, men då allt var rätt med bilen och känslan är helt rätt med han som säljer den så går jag vidare där.
En detalj att tillägga är att han har lån på bilen som vi ska lösa vid köpetillfället.

Jag har en rimlig känsla för att bedöma själva objektet, men rätt så ovan vid hur själva köpet borde genomföras.
Därför lämnar jag ordet fritt och skulle gärna få er input kring viktiga saker att tänka och alla som behöver skriva och säkras upp vid köpet och registreras och så vidare. Hoppas att någon har mer vana och vill dela med sig!

Jag har som sagt förtroende för säljaren, men som någon en gång sa till mig är att förtroende är bra, kontroll är bättre.

Kolla upp eventuella skulder kopplade till bilen.

Betalning görs upp på bank så du är 100% säker på att lånet löses (om personen inte kan ordna det innan).

Ägarbyte direkt i Transportsyrelsens app inklusive ID-kontroll.

1 gillning

Kontakta kreditgivaren och begär en lösenoffert i ditt namn. Betala av skulden, överskottet går till säljaren.

Signa ett digitalt köpekontrakt, ta med dig regbeviset.
Du tar med dig bilen i samband med köpet, ägarbytet tar kanske någon dag extra då kreditspärren måste släppas.

Går det inte så överta säljarens lån och lös det direkt istället.

ägarbyte kommer inte gå igenom ifall det ligger en kredit på bilen.

Tack till svar såhär långt. En punkt som vi är inne på här som varken säljaren eller jag är säkra på som ni nämner.
Vi har haft för avsikt att göra affären på en bank som vi båda har och därmed en tredje part med.
Kreditgivaren är en annan svensk storbank som finns i grannbyn.

Så när vi löser lånet genom att banken gör överföringen till kreditgivaren så kommer vi där och då inte kunna genomföra ägarbytet i transportstyrelsens app eftersom kreditspärren kommer att ligga kvar några dagar?

Känns inte det lite dumt att lämna affären med det hängande, eller skulle ni kört på?

Är det bättre att lösenofferten är skriven i mitt namn än sälgarens?

Mycket handlar väl om att man får köpa säljaren i det här fallet. Är ni två reko personer är detta inget problem. Jag hade inte tvekat att köra på men hade skrivit ett köpeavtal utöver ägarbytet genom transportstyrelsen. Sedan sett till att du fick med dig regbevis.

Kreditspärren släpps när dom mottagit och registrerat betalningen, tar normalt någon dag.

Förtydligar att du köper bilen, plus att det är du som betalar av lånet så varför inte?
Snyggare mot din egen bank. (penningtvätt)

Ägarbyte via regbeviset där ni båda är med och postar det. När transportstyrelsen fått ägarbytet är spärren redan borta.
Så gjorde man iaf förr innan bank-id :slight_smile: