Är i färd med att sälja vår husvagn. Beloppet är 250k. Hur löser man betalningen på ett bra sätt så det känns säkert för mig som säljare?
Ägarbytet kommer jag inte genomföra förrens pengarna finns på kontot. Men hur gör vi transaktionen på ett säkert sätt? Swish har sina gränser antar jag? Ska man mötas på köparens bankkontor som sedan gör en överföring till mitt konto?
Fixa allt på banken. Så gjorde vi när vi köpte senaste bilen.
Vi hade från start samma bank men enklast för dig tänker jag är att du startar ett konto i samma bank som köparen så finns dina pengar på ditt konto direkt.
Jag tänker om man ses på köparens bankkontor och ber tjänstemannan göra en överföring med kvittens. Om inte köpare och personalen är i maskopi borde det inte vara någon risk.
Och något kanske självklart för många men jag skriver för oerfaren läsare som kan tänkas behöva veta:
Som säljare se till att också du har ett kvitto på försäljningen av husvagnen (kopia av ditt kvitto till köparen där ni båda skrivit på) att kunna använda om din bank vill veta varifrån pengarna kommer.