Vi har köpt en ny husbil och ska göra betalningen på banken idag. Men när vi tittade igenom papperna igår så upptäckte vi att vår del av köpekontraktet inte var påskrivet av säljföretaget. Problemet är att säljföretaget ligger i en annan stad så det är inte bara att åka inom att få det påskrivet. Jag tänker be dom skriva ut ett nytt kontrakt som de skriver på, skannar och mejlar till oss.
Är ett skannat exemplar giltigt om det skulle bli problem så att man behöver gå till rätten med köpet?
Låter som en dyr husbil, och ev. att ni får vibbar av en säljare som uppfört sig oseriöst (utöver glömskan att signera). Tänker på att du redan nu nämner “rätten”?
Hade tvärvänt i dörröppningen vid en sådan känsla. Majoriteten är förhoppningsvis relativt bra och tar sitt ansvar vid uppkomst av felaktigheter, men långt ifrån alla.
Har absolut ingen dålig känsla av säljföretaget eller av husbilen. Men bilhandlarna har en allmänt dåligt rykte av att kunna krångla om det kostar dom pengar. Därav min fundering om giltigheten av ett skannat kontrakt. Nu står husbilen hemma och den gamla är såld trots den hade fuktskador, som jag var öppen med i annonsen. Trots detta hade vi 60 intresserade.