Vi har för ett litet tag sen gått och köpt vårt första boende, ett hus på 3,2 milj. Vi fick lånelöfte på 4 milj från banken, och när vi vann budgivningen var det inga problem att få bolåneansökan beviljad. Kontantinsatsen hade vi på egen hand.
Vi har länge varit i stort behov av bil och ännu större behov av det nu när vi kommer bo i hus på en liten ort. Häromdagen skrev vi på hos en bilhandlare för en bil på 300 000, som vi la kontantinsats på.
Och nu till min fråga och oro här… Allting för huset är ju klart osv men kan banken säga nånting om vårt billån? Blev jättenojig att dom på vår tillträdesdag (som är om tre månader) ska neka oss på något sätt. Borde jag prata med banken nu eller är det här en helt obefogad oro med tanke på att vi haft pengar nog för alla kontantinsatser. Banken var villiga att ge oss lån på 4 milj. Vi har också en stabil och bra inkomst på två personer.
Ja, vi har fått lånet beviljat och håller bara på att bestämma med banken hur vi ska lägga upp lånet. Om vi ska ha det i flera delar mm. Så då borde jag kunna känna mig lugn?
Är absolut inte van att hantera såna här stora köp, vi har bott i hyresrätt tills nu, så blir nervös för det mesta😬
Vi har absolut en stark KALP men blir problemet är bara att vi redan skrivit på för bilen hos bilhandlaren, har researchat en viss bil i ett år och dök upp en som var för bra för att vara sann så därför var vi snabba på pucken… Men kanske lite väl snabba. Tänkte inte på att bolånet kan påverkas där och då ELLER att vi kan prata med banken om billån! Sånt himla rookie mistake så det är pinsamt, men det är där vi är. Bilen finns dock på annan ort och den affären kommer inte gå i lås förrän om ca 3-4 veckor. Och vi signar bolånspapprena den här veckan.
Sån onödig ångest… men tänker att det värsta som kan hända är väl att vi får sälja bilen på direkten och ev gå lite minus på den😅
Ett billån är en säkerhet i sig. Satt i samma sits som du och var lite nojig men det är främst mängden och storleken på privatlån banken bryr sig om så sa min bankman till mig. Så bilen är en säkerhet
RING banken o prata med de. Strunta i alla lekmän på detta forum. Banker uppskattar ärlighet. Är det problem ör det bara sälja bilen snabbt o köpa dn billigare för 50K som likväl kommer göra jobbet.
och JA banken kan dra tillbaka lånelöftet. Ett bolåneutrymme.om 4 mille motsvarar EJ bil/blancolån för 4 mille.
Därmed kan Kalpen gå minus om du har n svindyr bil om 300K.
Ring banken, var ärlig o lösningsorienterad. Sälj bilen o köp en 50.000 kronorsbil om så krävs. Bil ska du ha oavsett.
Men om man har förhandlat med en bank och skrivit på för ett bolån, så är det väl bindande? Jämfört med lånelöfte menar jag.
Ska prata med banken efter påsk, får ta upp det med bilen då. Har ju inga intentioner av att undanhålla det på nåt sätt, utan var mer nojig att vi inte kommer få bolånet pga det. Men som du säger - blir det problem får vi sälja bilen och köpa en ny billigare, absolut!
Nej utan om du inte fått tillträde ligger lånet som sk. “off balance” vilket betyder att det är ett lånelöfte o då gäller särskilda villkor. Är lånet utbetalt 100÷ så är det on-balance och kan de inte göra nåt längre.
Jag upppfattade det som att du inte hade fått tillträde än?