Bolån trots blancolån?

Hej,

Jag 36år och min sambo 30år går i tankarna att köpa våran första bostad.

Våra inkomster är 48’ innan skatt och 42’ innan skatt.

Vi har idag ca 400’ sparat tillsammans. Grejen är den att jag har ett blancolån som legat och gnagt ett tag på ca 150’. Jag betalar idag 5000 på det per månad och har tänkt att ha det helt avbetalt inom 2,5år.

Vi kollar på radhus för runt 2,6m med avgifter runt 5-8’. Våran plan är att försöka köpa något nu när kravet på insats sänks till 10% för att ha kvar lite buffert efter köp.

Är lite orolig att bankerna kommer säga blankt nej till oss pga mitt blancolån, nån som har erfarenhet av liknande situation eller är jag bara onödigt orolig?

Har du testat att fråga en bank? De lär kika på KALP och betalningsanmärkningar, så det bör gå fort att få besked.

Har lite rädsla att ”blotta” mig.

betalningsanmärkningar finns inte och har aldrig funnits. Ingen av oss har inte ens varit sen med en räkning nån gång.

Boendekostnaden kommer ”bara” att öka ca 5000 för oss och då är 4000 av dom amortering.

Vi kommer att ha ca 35’ kvar efter att alla räkningar är betalda och med räkningar betalda så menar jag allt utom mat nöje och sparande.

1 gillning

Vilken ränta har ni på blancolånet?

Banken kommer hitta detta blancolån när ni söker bolån ändå. Bättre att börja med banken direkt istället för anekdotiska svar från anonyma personer på internet.

5 gillningar

Kan förstå det. Men av egen erfarenhet är det bättre att fråga och veta, än att oroa sig för något som man kanske inte behöver oroa sig för.

Tror även vissa banker har onlinetjänster att kalkylera med, så du får ett hum.

Med lite tur kanske blancolånet kan bakas ihop med ett bolån.

1 gillning

5,9% är räntan på det.

Jo det förstår jag men hur ”hårt” ser banken på ett sånt här lån?

1 gillning

Det banken räknar på i KALP:en är inte förankrat i vad du har idag utan ett gäng schablonsiffror. Ditt blankolån kommer räknas med i kalkylen och ha en hiskelig kalkylränta men amortering enligt löptid (och inte vad du frivilligt betalar).
Du kan nog rätt snabbt räkna fram vad detta skulle bli. Gissar på att blankolånet ligger någonstans mellan 7 och 15%? Lägg till 7% till för säkerhets skulle så snackar vi ju 30k/år ungefär i värsta fall på låneräntan som “belastar” kalkylen.

Varför håller du kvar ett blancolån som du kunde betalat av?

9 gillningar

Betala av lånet först.

Vill ni verkligen köpa, så använde de ni har kvar.

Uppstå ett akut behov i närtid så får ni väll ta ett nytt blanco lån, men helt hål i huvudet med ett sådant lån när ni har pengar.

Hög ränta, ej avdragsgillt. Alternativintäkt en på era sparpengar som är 3 gånger högre är ju lägre än kostnaden för de lånet.

2 gillningar

Jag tror att ni kommer att ha en väldigt bra KALP kalkyl även med blankolånet.

Med tanke på att folk kan ta blankolån till kontantinsatsen så borde det inte vara något problem för er heller att ha ett blankolån sedan tidigare och lägga hel kontantinsats, då detta är samma sak på pappret.

Om ni inte behöver hela 400K till kontantinsats är det lika bra att betala av blankolånet så snabbt som möjligt, speciellt då man inte får ränteavdrag längre.

Ja jag kanske är onödigt nervös. ChatGPT hjälpte mig räkna ut KALP och fick det till att vi kommer ha 14100sek kvar efter KALP-kalkyl med ränta på 7,5%. Antar dom även kommer ta i beaktning att jag om ca 2,5år kommer få 5000 netto mer när blancolånet är betalt.

Om jag ansöker om lönelåfte så kommer jag ju ange lånet vilket borde ge en tidig indikation på om banken anser att det är ett nej.

Kan inte tänka mig att det där lilla lånet skulle krångla till det. Det är rätt många som har billån plus lån på en nybyggd kåk och tjejen är dessutom föräldraledig. Banker ser att du har skött all amortering mm.

Jag tror inte de kommer räkna på din situation om 2 år när blancolånet är betalt. De kommer inte heller fråga om ni ska ha barn och räkna på att en lön går ner till föräldrapenning, utan bara på hur situationen är idag.

Jag tror du kan göra sådana där uträkningar på flera bankers hemsidor utan att ansöka om lån. har för mig att du kan det på SBAB i alla fall.

Finns det någon anledning att inte betala av blancolånet? Vad är det använt till?

1 gillning

Kontantinsatsen består mestadels av min sambos pengar. Blancolånet är min börda, det va uppe i över strax 350’ för något år sen.

Det kommer från dåligt bilköp och onödig konsumtion innan min lön blev dräglig och jag blev vuxen med pengar.

Detta kan du med enkelhet ta reda på via valfri banks hemsida, utan att behöva skicka in en formell låneansökan. Länkar till SEB’s kalkyl nedan där du kan laborera och se skillnaden mellan vad som händer när du lägger in 0 respektive 150k i fältet för blancolån.

Som redan nämnts i tråden är det onödigt att gå och oroa sig för sånt här när det är så enkelt att få svaret svart på vitt utan att det tas kreditkontroll eller annat kopplat till dina personuppgifter.

2 gillningar

Tror inte det är några problem, har själv jobbat på bank och de kommer hitta ditt privatlån direkt, det finns inget att blotta, du är redan helt ekonomiskt blottad.

Dock är det ett mindre privatlån och ni har bra förutsättningar. Hade jag varit du så hade jag bara ansökt om ett lånelöfte eller till och med ansökt om ett bolån på ett hypotetiskt objekt från Hemnet eller Booli. Då kommer banken verkligen gå igenom allt för att se om de kan godkänna lånet.

Detta kan banken hjälpa dig med om du hör av dig till dem. Du måste förstå att de vill låna ut pengar till dig till varje pris, de måste bara följa lagen. Du kommer ju ge dem pengar i form av ränta utan att de säljer en produkt eller skapar något, vilket är en riktigt bra affär för dem.

Vi fick lånelöfte hos två banker som vi sökte hos och fick godkänt på objektet så har nu skrivit på köpkontrakt också.

Vi köpte några hundratusen under vårat lånelöfte och förstod det som att man tecknar bolån först när det närmar sig inflytt?(vi har inflytt i augusti).

Finns det alltså möjlighet att banken då kan ge oss ett bolån med de nya bolånetaket som troligtvis röstas igenom i april?

Alltså att vi inte behöver betala de sista 5% utan får istället ett större bolån trots att lånelöftet va med 15% insats.

Förstår givetvis att detta beror på våran KALP osv men vi har ca 19 i KALP. Men undrar rent juridiskt om det skulle kunna funka så?

1 gillning

Jag gissar att du får det, ja. Men du kan ju pröva att ringa banken och fråga, ingen skam i det

Förstod av vem? I min värld är ett undertecknat bolån det enda som betyder något i sammanhanget. Du kan ha 10 lånelöften och alla 10 bankerna som gav dem kan välja att ändå inte ge dig något bolån. Bara du är medveten om detta. (Jag säger inte att risken att detta inträffar nödvändigtvis är stor, bara att det finns en sådan risk).