Ett privatlån- hinder mot ett gemensamt bolån?

Hej!

Jag hoppas att jag har kommit rätt med mina frågor. Jag är en kvinna på 30 år som planerar nu framtiden med sin make. Min make har sedan tidigare en bostadsrätt som han äger med möjlighet till vinst på 600 tusen kronor. Vi har pratat om att en dag äga ett hem tillsammans- men jag bär med mig tyvärr ett betungande bagage som jag tror kan vara ett hinder.

Jag har ett privatlån sedan tidigare på 400 000 kronor men med en väldigt god ekonomi.

En månadsinkomst på cirka 52 000 kronor innan skatt, inga betalningsanmärkningar, inga större utgifter förutom lånet. Tillsvidareanställning inom kommun och har en egenfirma som en bisyssla med årsinkomst på 100 000 kronor. Har cirka 200 000 kronor i besparningar.

Hur ser mina förutsättningar ut för att beviljas ett bolån tillsammans med honom? Är det möjligt att mata in mitt privatalån i ett gemensamt bolån för att betala av till samma lån i slutändan?

Är det smartare av mig att betala av mitt lån med mina 200 000 kronor i besparningar för att minska på lånet och i så fall ökar det mina chanser för ett gemensamt bolån med honom? Kontantinsatsen löser han efter att han sålt sin lägenhet.

Vad hade ni gjort i min situation? Jag är verkligen helt lost i denna situation.

Uppskattar all råd och hjälp jag kan få! :slight_smile:

Banken ser blancolånet när man gör Kvar att leva på kalkylen. Boka tid hos din bank eller testa på nätet vad utfallet blir.

Jag har testat på nätet men svaren blir inte alltid helt korrekta. Enligt kalkylen har jag möjlighet att ta ett lån trots mitt privatalån.

Min fråga är mer hur jag ska tänka kring det lånet. Om jag ska hålla kvar mina besparningar och se över möjligheten att ta ett “större” lån med min partner eller om jag ska försöka täcka så stor del av det privatalånet för att öka mina chanser till ett bolån.

Vem är kreditgivare till privatlånet?

Vad har du för ränta på privatlånet?

Vad är din förväntade avkastning på dina besparingar?

Jag tror du är mycket mer orolig än du behöver vara. Du har en jättebra intjäningsförmåga och relativt liten nettoskuld.

Det ska inte vara några större problem att ha ett privatlån, då folk generellt kan ta privatlån till kontantinsats. Detta blir ju i princip samma sak. Det kan nog vara bra att betala ner lånet lite dock med besparingarna, om ni inte behöver pengarna till kontantinsats (då banken inte annars ser att din nettoskuld är -200K istället för -400K)

Om er kostnadskalkyl ser bra ut i övrigt kommer bankerna inte bry sig så mycket, det drar bara ner hur mycket ni kan låna en liten del.

Detta kan potentiellt bli lite bökigt dock (både praktiskt och relationsmässigt) och jag skulle ha det lånet separat och lägga prio på att få det avbetalat.

Lycka till!

1 gillning

Resursbank.

Räntan ligger på cirka 10%, ganska hög. Men den ska jag förhandla om då jag nu har bättre förutsättningar än när lånet togs.

De ligger just nu på ett sparkonto med 3,25% ränta

Så du har alltså lånat pengar till 10% ränta för att sätta dem på ett bankkonto som ger 3,25%?

3 gillningar

Betala av så mycket du kan så snabbt du kan!

Ev kan du behålla 20-50k för buffert beroende på om du ser några risker för oväntade utgifter.

2 gillningar

På 200 000 kr förlorar du cirka 10 000 kr per år efter skatt. Försök få ner din buffert till en lägre nivå. Amortera på lånen med dyrast ränta först!

2 gillningar

Betala av lånet! Se till att du har en (minimal) ekonomisk buffert, ta på dig hängslena och släng allt du tjänar på lånet. Det finns ingen anledning att ha det kvar och det kommer att kännas enormt skönt när det är borta. Se till att det är gjort innan du har några nya lån, även bostadslån. Med ditt befintliga sparande och lön handlar det ju om ett knappt år - kanske ännu kortare om du har grejer du kan sälja för att snabba på processen.

1 gillning

Med det sagt - nej du behöver nog inte oroa dig för ditt privatlån i termer av chanserna att få bolån. Har du kollat med banken? :slight_smile:

1 gillning

Kolla med andra banker också, då Resursbank inte har jättehöga incitament att sänka befintlig låneränta och sin vinst. Låter som att du säkert kan få närmare 7-8% på t.ex. SBAB

1 gillning

Tack!! Jag har läst alla svaren och det verkar inte somjag har tänkt rätt till. Jag ska försöka byta bank med lägre ränta och sedan betala av så mycket jag kan av lånet innan jag kan diskutera möjligheten till ett bolån.

Tyvärr togs lånet inte med 100% samtycke, jag blev lurad in av en familjemedlem så det suger att känna sig begränsad när jag jobbat hela mitt liv för att ha det stabilt. Därför kändes det hopplöst för mig.

1 gillning

Det är principiellt rätt tänkt att försöka sänka räntan på lånet - men det viktigaste är att du betalar av det! Blir inte lurad att känna dig avslappnad för att du får ner räntan till 7% istället för 10%… :slight_smile:

1 gillning

Mitt bästa tips är att fråga banken.

Tack! det ska jag ta med mig.