Problem med bolånelöfte

Jag har i nuläget ett bolån på sommarstuga, det återstår ca 400k.

Jag har sparat ihop ca 250k (fonder och sparkonto) som jag vill använda som handpenning till en bostadsrätt. Hyresrätt är ej ett alternativ, Stockholm.
Problemet är att jag inte får låna tillräckligt mycket även fast jag inte kommer ha minsta problem att betala av lånet, jag behöver lånelöfte för 1,4 miljoner slutpris.

Att sälja sommarstugan är inget alternativ.
Så vilket av följande låter mest klokt?

*Amortera 100% återstående lån på stugan.

*Amortera 50% återstående lån på stugan.

*Samla ihop en större handpenning, 400-500k

Vad låter klokast?

En annan grej jag stötte på var att ifall man bockar i att man äger ett fordon, 0% belånat
så får jag låna 350k mindre, enbart för att jag äger ett fordon. Går det tekniskt sätt då att sälja bilen och sedan köpa en ny efter bostadsköpet är genomfört?

Välkommen till forumet! :smiley:

Detta förordar jag. Då är du skuldfri och lägenheten är ditt primära boende vilket borde gillas av banken om KALPen håller.

Japp, det går utmärkt för att frisera möjligheterna. Glöm inte heller att titta runt. Alla banker frågar inte om samma saker.

Lycka till!

1 gillning

Hänger inte med.
Du behöver handpenning på minst 210k på det slutpriset. Om du amorterar dina 250k så har du fortfarande ett lån kvar på sommarstugan och noll kronor till din handpenning.

Jag hade inte amorterat utan pratat med fler banker som kanske går med på din situation givet att din KALP håller.

2 gillningar

Jag sitter fast litegrann ja.

Som max i nuläget kan jag köpa för 1,215,000 så antingen kan jag amortera sommarstuga (och därmed kvalificera för högre lån eller samla ihop 200k (tar ca. 1,5 år med lön)

1 gillning

Hur räknar du när du skriver så?
Du får kanske låna mer om du amorterar, men du har inget kapital till handpenningen. Ska du låna till den också till ännu högre ränta? Eller menar amortera och samla till handpenningen i 1-2 år?

Oavsett vad jag gör kommer det ta minimum 1 år.
Vilken av dem 2 som har bäst effekt hos banken: Mindre belånad låntagare vs. Större handpenning låntagare.

Vid 300k avbetalt på sommarstugan är 50% avbetalt, om det betyder något särskilt. Stugan köptes för 600k.

Risk att du hamnar i ett läge där du inte får ta något lån om 1-2 år ändå.
Jag hade pratat med olika banker och kollat om de kan låna ut nu alternativt vad de vill att du fixar inom 1-2 år för att du ska kunna få låna av dem. Få det skriftligt när alla diskussioner är klara.
Trots allt bankerna som bestämmer villkoren och vi kan ge dig massa råd som inte hjälper dig, så varför spekulera i egen kammare?

Jag vet inte vad du har för KALP, men jag har lånat långt mer än dig i kronor (ensam) så du borde kunna hitta en bank som skulle kunna låna ut redan nu.

Vad menar du med att det finns en risk att jag inte får ta lån om 1-2 år? Nu blev jag orolig. Någon bank att rekommendera? Jag använder i nuläget SEB men får känslan dem är väldigt by the book.

1 gillning

I det här fallet handlar det ju inte bara om lånen utan man ska också ha råd att drifta sommarstuga, bil och bostadsrätt. Det blir ju några tusenlappar per månad utöver lånen.

Det är fullt möjligt, sannolikt faktiskt att banken har räknat så. Har du någon aning om vad som händer om 1-2 år? Finanskris eller någonting personligt, vad tror du Aimhigher syftar på?

Kolla med andra banker. SBAB har varit riktigt nice mot oss och stöttade oss, även vid mindre problem som fick oss att ligga sömnlösa.

AimHigher, Tjena igen, jag är fortfarande nyfiken vad du menar med 1-2 år och avslag.

Are you gaslighting me?

Alltså, du står i ett läge där du inte får ett lån idag.

1-2 år är väldigt kort tid gällande att spara hundratusentals kronor. Och det är väl i storleksordningen fler hundra tusen kronor som skulle behövts.

Således är det inte jätteavlägset att anta att du om 1-2 år är i ungefär i samma sits som idag - och idag får du inte låna.

1 gillning

Nu är jag inte helt med här, jag får låna, idag, här och nu, omkring 1,2 milj slutpris, jag saknar dock 200k så frågeställningen var, är det mer effektivt att amortera befintligt bolån vs 200k+ handpenning. Av okänd anledning tog flödet slut bara.

Att du tänker matematiken inte går ihop och sannolikt tänker du myttare, synd att du gör det, en möjlighet har öppnat upp så att jag bor gratis medans jag samlar ihop till dessa 200k eller mer. Det är enkla 80-100k som annars åkt till hyresbolaget.

Återkommer ska allt visa er jag är riktiga dealen.

Tvivlar inte på det du skriver alls!
Jag menar att jag inte får ihop matematiken.

Kan du sätta ihop hur du tänker i alternativ 1 och alternativ 2 etc?

Om du amorterar 250k nu har du fortfarande 200k i skuld och noll kronor kvar för insats.
Om du ska spara ihop ytterligare över 200k på 1-2 år så har du ett nytt läge banken ska ta ställning till. Lån på 200k, 200k på banken och ett nytt lån på minst 1,4milj. Priset kan ha gått upp till 1,6 eller gått ner, ingen som vet.
Hur banken räknar då kan vi inte svara på idag.

Bästa är att prata med 2-3 banker och se vad de säger och fråga även vad de anser du behöver uträtta för att få lån.
Det är inte vi som ger dig lån utan banken så vi kan anta och gissa saker men det kan bli fel ändå.

Sen kan saker förändras kommande två år. Kanske hittar en partner som kan hjälpa till med insats eller lån eller betala för drift??

1 gillning

Du missuppfattar nog folks input… Det är ingen här som försöker trycka ner dig eller som du behöver visa något för :smiley:

Det är ju toppen! Det är en väg att gå om du kan spara ihop handpenningen på kort tid. Men annars är ju det främsta tipset att du ser dig om efter andra banker.

Att en bank sätter stopp vid 1,2 slutpris betyder inte att alla gör det. Kika framför allt på SBAB skulle jag säga.

2 gillningar

Jävlar, jag hittade det jag har letat efter, någon procent plingar till där i bankmaskineriet och jag kan plötsligt köpa för 1,4 miljoner sålänge jag:

*Amorterar 150000 på sommarstuga
*Lägger en kontantinsats på 270k

3 gillningar

Grattis och lycka till!!!