Kan jag få behålla räntan?

Hej!

Nu börjar det närma sig det faktum att jag skall ta över hela ägandet av villan som jag byggde ihop med min man. Min man avled hastigt i början på året och jag har möjlighet att betala av alla bolånen men vill inte det.

Min tanke är att betala av ca 70% och sen bara låta saker och ting vara och istället investera pengar i framtiden och skapa en större buffert för mig och barnen.

Grejen är att vi har en ränta på 1,29% som är låst till oktober 2029 som jag ju gärna vill behålla med tanke på hur ränteläget ser ut idag.

Är det möjligt för mig att få behålla den räntan tror ni? Eller kan banken tvinga mig till någon annan lösning?

Jag klarar gott och väl KALP-kalkylen och huset skulle fortsättningsvis endast vara belånat på ca 19%.

Är så rådvill i detta och vill ha lite kött på benen när jag väl ska till banken för att skriva över allt på mig.

Tack på förhand :heart:

1 gillning

Det vore väl ynkligt om banken inte lät dig behålla räntan. Banken har ju redan handlat upp sin ränta tidigare och gör ingen förlust på dig.Om den inte vill gå med på detta, så får du hota med att byta bank.

1 gillning

Du lär väl få betala en ganska rejält summa i ränteskillnad om du amorterar bort 70% av ett lån som är bundet till 2029?

Nej! Man betalar ränteskillnadsersättning om räntan har gått ned. Då får banken in pengar som den tvingas låna ut till en lägre ränta än tidigare, vilket minskar lönsamheten.

Har räntenivån stigit gör banken en vinst om en kund löser ett lån med låg ränta. Banken kan då låna ut samma pengar till en bättre marginal.

Då skall banken givetvis inte dessutom ha en ränteskillnadsersättning!

17 gillningar

Notera att du kan binda sparräntan till 2,01% hos Swedbank i fem år och tre år hos Borgo till 2,3%. Du kan alltså plocka hem gratisarbitrage på ungefär 5-6 tkr/miljon/år. Det alternativet är mycket bättre än om SEB skulle kräva omförhandlad ränta.

Max 1 mkr per institut och person dock till följd av insättningsgarantin!

3 gillningar

Bra att du poängterar detta @Nestor! Det är jättemånga som inte vet om det, inklusive många experter och sparekonomer verkar det som. Detta var en av anledningarna till varför vi band långt 2020 & 2021, risken för räntenedgångar på de nivåerna var liten, och om det trots allt skulle hända skulle de absoluta beloppen vara små.

8 gillningar

Varför betala av lånet om du på räntekonton kan få lite mer i ränta än det bundna lånet? Då behåller du ju handlingsfriheten.

Finns ”bundna” sparkonton som ändå går att bryta mot en straffavgift. Så då har man ändå en viss flexibilitet kvar. Hos Aros Kapital kostar det t ex 1% i straffavgift om du vill ha ut pengarna före bindningstiden utgång. Tror Collector och ev Svea Ekonomi har samma.

Som ensam låntagare kan det vara svårt i framtiden om du åter vill ha mer lån. Därav läge att fundera noga innan du betalar bort de.

Däremot en väldigt skön ”mental känsla” att vara fri från lån. Har själv varit det tidigare under några år.

3 gillningar

Behöver inte betala någonting faktiskt då min ränta är såpass låg :slight_smile:

Går banken back på att jag löser mitt lån så vill dom ha ersättning och det gör dom inte nu när räntorna är bra mycket högre än min bundna ränta :slight_smile:

2 gillningar

Tack för tipset! Har lite tänkt i de banorna också så får kolla mer på det :slightly_smiling_face:

Tack för ditt tips och förslag! Jag har funderat lite i dessa banor också nämligen men varit mer osäker på det i realiteten.

Men jag ska definitivt läsa in mig mer på det :slightly_smiling_face:

Om jag vore du skulle jag amortera så lite som möjligt på den räntan…

3 gillningar

Hej,
Nu har du nog haft ditt möte för länge sen, jag hoppas att det gick bra. När jag blev änka för 2,5 år var det inte problem att lägga över lånen på mig med befintliga villkor, så jag behöll både ränta och bindningstid. Hoppas det funkade så för dig med, 1,29% i 7 år till låter toppen, det skulle inte jag amortera på i onödan.
Lycka till!

2 gillningar

Jag har haft mitt möte och det gick långt över förväntan :slight_smile:

Så jag fick behålla villkoren och bankmannen tyckte inte heller att jag skulle amortera något på lånen utan istället placera pengarna och låta de växa :slight_smile:

7 gillningar