Är det dumt baka in andra lån i bostadslån? Jag har ett bolån på 1 430 000 och värdering på bostad är 2 500 000. Jag har 3 st blanklån med räntor mellan 11,9% och 7,5%, totalbelopp 700 000 kr.
Jag har försökt få samlingslån med lägre ränta med det gick inte. Bolånet har jag en röligt ränta på 5,14 % och fick ett erbjudande från annan bank på 1 955 000 med en ränta på 5,25%.
Mina tankar: Ska jag ta lån med ränta på 5,25% och betala en del av mina lån. Det blir kvar ett lån på ca 200 000 kr med en ränta på 7,5% (Lägsta ränta).
Eller är det bättre ha kvar bolån på 1 430 000 med rörlig ränta (idag 5,14%) och betala av mina andra lån var för sig. Så småningon försöka igen få en samlingslån.
Jag är lite orolig med min ekonomi men samtidigt om jag vill flytta då istället ha ca en miljon i kontantinsats ( 2 500 000 - bolån 1 430 000), skulle jag ha ca 500 000 kr om jag baka in de andra lånen.
Jag är lite förvirrad och har svårt att bestämma mig. Har fattat så många fel beslut därför har jag en sådan skuld!
Jag förstår inte riktigt problemet. Om du lånar mer på huset och betalar av blancolån med det får du ju inte en större skuld totalt. Du får lägre utgifter eftersom du blir av med de högsta räntorna. Är du då smart så betalar du av det kvarvarande blancolånet genom att betala lika mycket till lån och får då en lägre skuld efter ett tag…
Om du ska köpa ett nytt hus så kan du ju ta nya blancolån. Eller har jag missat något?
Tack för svaret! Jo, du har rätt i men jag tror att jag är rädd för att blanda bolån (“min bostads pengar”) med ett blanklån (“pengar som förvann pga fel beslut”).
Vilken jättebra fråga. Vi har ju typ alla siffror här.
Säg att du löser lån för 525t kr med en ränta kring 10%. Detta är 52500 kr om året i ränta.
Det gamla bolånet kostar 73500 kr i ränta. Det nya bolånet kostar 102400 kr. Det är 102400-73500=28900 kr mer i ränta på bolånet och omkring 50000 kr mindre i ränta på blancolånen. Du sparar ca 20000 kr om året (14000 kr efter ränteavdrag).
Du tänker helt rätt - att spara handlar inte bara om pengar, utan om känslorna man har till pengar.
I det här fallet är det så pass stor skillnad i ränta att det dock ändå kan finnas en poäng i att du t.ex. bokför skulderna som separata skulder i ett excelark som du uppdaterar varje månad (även om du egentligen bara har en skuld när du bakat in lånen), och t.ex. extraamorterar på din virtuella “dumskuld” tills det att den är borta ur excel-arket.
Då påminns du fortfarande om din dumskuld men utan att du behöver betala tusentals kronor extra för det.
Hur mycket du får låna kommer sjunka enormt om det sitter med blancolån. Betalar du av det lånet kan du flytta, även om det är inbakat i huslånet. Kolla på sbab och testa deras hur mycket kan jag låna. Där kan du prova olika kombinationer av lån och se vad som händer