Jag skulle gärna ta alla era kloka tips och råd angående en fundering jag har.
Jag och min fru har ett blancolån på en bil vi köpt som i skrivande stund är på 112 000kr med en rörlig ränta (som just nu ligger på 5,02%). Vi amorterar 2084 i månaden och räntekostnaden just nu är 469kr. Bilens marknadsvärde just nu är mellan 150-160k till bilförsäljare och 170-180k till privatperson.
Tillsammans bor vi en bostadsrätt med ca 80% belåningsgrad med än en så länge en ganska fin snittränta sett till dagens räntor på 2%
Vi båda har varsin buffert på 50 000 var. Vi har utöver detta 116 000kr undanlagt på ett konto från tidigare bostadsaffär som vi sagt ska användas till framtida husköp (tanken är att det kommer ske inom 1-3 år).
Nu till min fundering; Hur skulle ni gjort med blancolånet? Betala av det med de undanlagda 116000? Ta lite från bufferthinkarna och lite från de 116000?
Värt att tillägga är att vi väntar barn nu i december, vilket såklart gör att våra inkomster kommer påverkas de nästkommande 1.5 åren. Vi räknar med att ha mellan 10 000 och 12 000 kvar efter alla våra fasta utgifter under denna period.
Om ni har era 116 på börsen och har en förväntad avkastning på mer än 5.02% så låt lånet vara, men som det låter så har ni era undanlagda pengar på ett räntekonto(?) Betala av blancolånet direkt! Ni förlorar “jättemycket” (relativt) på att ha ett blancolån med 5% ränta som ni har möjlighet att betala av.
Så istället för att amortera och betala 469/månad i ränta kan ni börja på ett nytt sparkonto till huset där ni får 2500/månad “gratis” sparande kontra amortering + ränta.
Behöver ni mot förmodan tillbaks de där 116 när ni väl ska köpa huset, ta ett nytt blancolån isåfall. Onödigt att betala ränta i onödan
Sitter pengarna på ett vanligt bankkonto så lägg dessa omedelbart på billånet. Fyll sedan på buffert/huskontot med motsvarande amorteringstakt och ränta (eller mer).
Är de investerade på börsen så kör på som ni gör nu.