Amortera blancolån med 9% eller använda pengarna till kontantinsats?

Hej

Jag ska flytta och ha 1 milj som jag kan använda som kontantinsats. Problemet är att jag har ett blancolån på ca 500 000 sek med en ränta på 9%.

Då funderar jag på vad som är bäst, betala blancolån och har 500 000 sek för att använda till insats eller använda 1 milj till insats.

Det låter nästan självklart men samtidigt känns surt att 500 “försvinner”. Självklart är mitt fel med en sådan pass högt belopp.

Jag kollade på SBAB “hur mycket får jag låna” och jag kan låna lite mer om jag inte har blanco lån fast insats är 50% lägre.

Kan ni hjälpa mig lite med mina funderingar. Så svårt att fatta sådan beslut ensam!

Att betala av ditt blancolån och ta lika mycket i bolån (mindre kontantinsats) blir ju bara som att få ~4 % ränta istället för 9.

Hur är detta inte en supervinst? Betala av blancolånet direkt.

6 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Absolut ska du amortera bort Blancolånet först tycker jag! 9% i ränta är mycket högt och du kan se det som garanterad säker avkastning istället.

Om du tar ett bolån så lär räntan vara lägre än så. Även om du investerar på börsen så är det inte säkert du kommer upp i 9% avkastning. Så helt klart matematiskt fördel att amortera bort blancolånet.

1 gillning

Tack ni som svarade.

3 gillningar

Lycka till! Uppdatera gärna vad du bestämmer dig för :blush:

2 gillningar

Jag ska betala blancolånet :slight_smile:

7 gillningar

Ingen snack om saken. Av med blancolånet!

Det är pengar som inte existerar och tar du nytt lån flyttar du det ändå bara! Betala av det dyra som alla säger ovan är helt rätt!
Lycka till i nya lyan! :+1:

5 gillningar

Tack så mycket.

1 gillning

Ville bara säga välkommen till forumet också! :slight_smile:

Se det som att du betalar ett lån med 9% ränta och sedan tar ett lån för 4% ränta i stället. De 5%-en i mellanskillnad blir en besparing för dig.

Absolut, har räknat på alla olika alternativ och det blir självklart billigare för mig.

Tror att det är mest känslor, och då gäller även rädsla att göra fel en gång till.

4 gillningar

Du gör helt rätt :slightly_smiling_face: