För några år sen fick jag möjligheten att investera halv miljon+ vilket var ett beslut jag tog att göra, denna investering var finansierad av delvis blanco lån och alla mina besparingar. Tyvärr så blev det ingen bra investering och resulterade att jag förlorade hela investeringen.
Efter denna nedgång ville snabbt försöka komma med i matchen igen så jag började jag spara samtidigt som jag amorterade mitt blanco lån. Nu har har jag 150k kvar på blanco lånet (4år betalningstid) och 400k sparat. Ska jag förtidsbetala av mitt blanco lån då räntan stigit till 5-6% från mina sparade pengar? Mina sparade pengar är just nu inte på börsen - men funderar på att köpa på mig sakta under nedgången med mitt sparade kapital om jag inte väljer att köpa en bostad om 2 år.
Lite förutsättningar för er info:
Om inget oförutsägbart händer har jag ett prognos att kunna spara 150-200k/år de närmaste åren.
Köper jag bostad, behöver jag runt 500k-700k kontantinsats beroende var priserna är om 2 år.
Jag har 30+ år till pension.
Jag ser 3 alternativ:
Betala av blanco lånet, spara resterande och nya sparpengar på ett sparkonto för låg risk tills jag köpt boende.
Är inte 100% säker att jag vill bränna hela mitt sparkapital på boende om 2 år heller, eller om jag istället vill låta pengarna jobba på börsen så man snabbt kan komma upp i kapital där det märks i passiva pengmaskinen (1mill+). Dvs att inte betala av lånet, fortsätta köpa på börsen av mina sparande och framtida sparpengar. Detta kommer dock resultera i kanske 40k mindre sparande per år.
Betalar av blanco lånet - låt pengarna vara på ett sparkonto i 2 år - köper en bostad om 2 år med hjälp av blanco lån, kanske 200k blanco lån - låter resten av det sparade kapitalet vara på börsen om jag börsen dykt markant och jag ser ett galet bra köpläge.
Vad är nackdelen med att betala av blancolånet? Om jag förstår det hela rätt så tänker du ändå inte använda motsvarande 150k i kontanter förrän om 2+ år?
Om du ångrar dig om 2 år så kan du väl alltid ta ett nytt blancolån?
Ett alternativ som jag ser det är att välja att använda mina kontanter till att investera på börsen med utspridda köp av sparkapitalet under 2+år (alt 2) samt med förhoppning att “pricka botten” om börsen rör sig neråt betydligt, dvs att jag sparar ett separat större belopp för just detta scenario och därmed ej betalar av blanco lånet. iofs kan jag ju som du säger ta ett blanco lån om jag känner det är läge för det om det inträffar.
Ja, det känns som att du är väldigt låst kring att blancolånet är en sorts värdefull tillgång du inte vill göra dig av med, men som sagt är det lätt att ta ett nytt när du vill.
Om du verkligen vill låna pengar för att investera så är portföljbelåning hos t.ex. Avanza eller Nordnet ett mycket bättre alternativ.
Räntan på blancolånet är högre än börsens förväntade avkastning. Det är lite av en no-brainer att betala av lånet först, allt annat skulle egentligen vara ren spekulation och något du sannolikt förlorar på.
Med resterande pengar skulle iallafall jag sätta dem på bankkonto tills du är mer säker på om du ska köpa en bostad eller inte. Då kan du göra ett bättre beslut om det senare när du vet bättre hur du ska göra.
Om jag var i din situation skulle jag betala av blancolånet först. Tänk så här: de pengar som du skulle ha betalat varje månad för amortering och räntor kan du nu istället investera på börsen. Du slipper onödigt höga räntor på lånet och kan spara i lugn och ro tills du har en summa som du kan använda dig av till eventuellt bostadsköp.
Jag tror att det är väldigt få personer som skulle rekommendera att ta blanco lån för att köpa aktier då man äter upp en stor del av vinsten i form av ränta och det är ju om du går plus vilket inte är en säkerhet. Än värre är ju att du kan förlora pengar plus att du får betala av blanco lånet vilket du nu har fått göra en gång. Vill du verkligen utsätta dig för den risken en gång till?
Visst är det ett bra tillfälle nu när det är rea på börsen. Men det kan ju vara nedgång i flera år och då tar det lång tid innan du får någon avkastning.
I mina ögon så är allt annat än att betala av blancolånet en onödig risk. Det finns som tidigare nämnt mycket bättre alternativ till portföljbelåning om man absolut vill göra det.