Sälja fonder för att kvitta blancolån på förhand?

Hej!

Situationen är följande.

Jag har en bostadsrätt som köptes för 675 000(lån på 575 000) som i dagens läge är snabbvärderad till 791 000(räknat på kök och badrummets befintliga skick).

För ett år sedan tog jag ett privatlån med en ränta på 4.5 procent för att finnansiera en badrumsrenovering som troligtvis behövdes göras förr eller senare. Lånet är i skrivande stund på 122 000, amortering per månad i dagsläget är 2500 kronor och en ränta på 450 kronor.

Jag har idag ett totalt sparande på 80 000 kronor, 53 000 i fonder, 11 000 i en enskild aktie samt resterande på ett bankkonto med insättningsgaranti. Jag månadssparar ungefär 6000 kronor varje månad.

Nu till min fråga, bör jag sälja av fonderna för att kvitta blancolånet i slutet av året då jag har cirka 100 000 kvar på lånet samt cirka 130 000 sparat och därefter spara cirka 8-9 000 kronor per månad eller ska jag pausa sparandet och tokamortera?

1 gillning

Vid en första anblick så hade jag nog låtit portföljen ligga så som den är och amorterat så mycket som möjligt istället, (mer än vad banken säger)

Din lekhink är lite stor, 13,75% i en enskild aktie, den hade jag försökt minska till 10% över tid.

Bra att du har 20% på sparkontot också. :+1:
Försök hålla 2-3 månaders utgifter där alltid och prioritera att fylla upp där först.

Vid 122k i lån till 4,5% ränta under 1,85 år (amortera 5,5k per mån) så kommer du betala ca 10k i ränta under perioden.
Med ränteavdrag så kommer det kosta 7k i ränta.

Du har 53k i fonder (aktieindex hoppas jag), så då är frågan: kommer du kunna tjäna mer än 7k på fonderna under 2 år?

För att lyckas behöver du få en avkastning på 6,4% per år under två år, vi brukar säga att en globalfond avkastar ca 7% per år i genomsnitt.

Så håller du bara portföljen tillräckligt länge så bör du komma ut på plus eftersom även dina räntekostnader minskar ju mer du amorterar.

Hade börsen däremot stått i ATH hade jag nog sålt för att kvitta lånet.

2 gillningar

Nej till alla typer av blancolån.

6 gillningar

Jag skulle lösa blancolånet, bara amortera bolån enligt krav, och månadsspara resten. Alternativet till att sälja fonder är att låta allt månadssparande gå till blancolånet för att bli av med det så fort som möjligt. Det motsvarar ju en 4.5% riskfri “avkastning”, vilket du inte lär hitta något lika bra att spara i på långa vägar. Aktier ger bättre på sikt, men kommer med risk.

5 gillningar

Jag skulle sålt enskild aktie (hur vet du att just 1 företag av alla tusen kommer vara så himla bra, och varför vet inte alla andra detta?) och tillsammans med sparkapital beta av blancolånet. Fonder, relativt 4.5% riskfritt, är på gränsen, jag tror jag skulle behållit av psykologiska skäl för att slippa känna att jag bränt alla pengar på en snyggare toalett och att jag fortfarande är en investerare, och sedan använt stora delar av månadssparandet till att snabbt amortera ner återstoden av blancolånet

Men då finns ju ingen buffert! Jag tycker det verkar som att trådstartaren har god ekonomi. Skiter det sig totalt direkt så finns ju uppenbarligen låneutrymme (och fonder att nödsälja) då ett blancolån lyckades fås förra året, och personligen använder jag kreditkort för att hantera likviditetsbrist.

Jag skulle definitivt lägga krut på att få ner lånet, men med hjälpa av att amortera så mycket det går då lånet ändå har 4,5% ränta.

Men även månadsspara 500 fortsatt i fonder för att hänga med i marknaden.

Om du får in 8000 amortering är lånet borta på drygt 15 månader och ditt badrum är kvar och består i värde samtidigt som dina fonder / aktier finns kvar och lär ha någon form av värde.

Jag skulle pausa sparandet och sälja av lekhinken (enskild aktie) och sedan lagt allt på amortering istället.

Tar ju inte många månader att betala av lånet då om du gör så! :slight_smile:

1 gillning

Går det inte att prata med banken och se om du kan höja bolånet för att betala av renoveringen?
Även om du inte skulle få hela beloppet så hjälper det att få ner räntan.

2 gillningar

Jag sitter inte i sjön, tvärtom så går ekonomin runt med god marginal :slight_smile:

Orsaken till att jag har en enskild aktie är från när företaget jag jobbar på börsnoterades. Så jag köpte jag ett gäng aktier för skojs skull.

Den har sjunkit i nuläget men misstänker det beror på hur börsen går i allmänhet.

Jag har funderat på det och bankens ursprungliga rekommendation var att ta ett privatlån och därefter ett bolån.

Grejen är att jag då får ett lån som står kvar en längre tid, vilket jag vill hålla till minimum på sikt.

Det enda du gör i början är att byta ut räntesatsen.
Du behöver inte binda nya lånet utan amorterar ner den snarast möjligt på samma sätt som du skulle gjort med blancolånet

1 gillning

Ja, det är ju det jag säger. Du har god ekonomi, och kan således dumpa det blancolånet snabbt och behöver ingen större buffert då du har gott kassaflöde (jag går tvärtemot alla sparekonomer, men varför ha en buffert samtidigt som man har blancolån och extrapengar i fonder, då kan man lika gärna betala av blancolånet med bufferten, och se låneutrymmet och fonder som en buffert, och sedan bygga upp en ny buffert om man vill ha det. din buffert kostar mycket pengar just nu).

1 gillning

Som många skriver så hade även jag sålt av för att betala ut blancolånet.

Jag har som regel att max ha 10% av portföljen som lånade pengar utöver bolånet.

När det gäller bolån så håller jag mig mellan 60-80% belåningsgrad för att kunna öka/minska investeringarna efter marknaden.

Att äga aktier i bolaget jag jobbar för ser jag som en stor risk. Tänk om det går dåligt för företaget då kanske du förlorar jobbet och din investering.

Jag ligger i dagsläget på en 70% belåningsgrad om vi räknar med boendets värdeökning.

Efter samtligas råd tror det det bästa i dagsläget är att sälja av de enskilda aktierna för att amortera på lånet och därefter amortera cirka 6500. Sparandet blir då sänkt till 2000 i månaden för att hänga med. Detta tills det är cirka 50 000 kvar på lånet vilket borde ta cirka 8 månader.

Resterande belopp borde jag kunna täcka av ett förhöjt bolån med en rörlig ränta alternativt utvärdera att fortsätta ytterligare 8 månader tills lånet är nollat.

2 gillningar