Kan tyvärr inte utgå från procent, då marginalen på inköpen inte alltid är per procent utan varierar från bil till bil, hur lättsåld den är och totala priset.
Jag handlar mycket bilar och det är en relativt svårt att pruta hos dom störrre handlarna.
Det går alltid att göra lite, men det är lättare att förhandla tills sig vinterdäck eller liknande.
Beroende på vad det är för bil och hur “het” den är skulle jag säga att mellan 380-390’ är reelt.
Upp till 10% är väl rimligt på en bil i den prisklassen. Men det kan variera såklart. Vad de äger bilen för är irrelevant, kolla blocket och värderingssiter och sikta på 10% lägre.
Erbjud ta deras finansiering, kör ändå 1% finansiering även om du har pengarna redo på annat sätt. Antar det räknas i säljarnas poäng-plockning oavsett belopp för denna funkar väldigt bra. Ibland med kampanjer å sånt kan man få något på köpet vid finansiering, exempelvis lägre pris på serviceavtal. Sen bara ring in och betala av någon dag senare.
Erbjud några tusen för beggade vinterhjul som gått max några hundra mil.
Du vill pruta på bilen men vill inte irritera säljaren. Jag undrar bara varför du är rädd att irritera säljaren? Vanligt svenskt tänk eller något annat? Kommer du köpa bilen oavsett om du lyckas pruta eller kommer du då strunta i köpet?
Om du går in med tanken att du ska pruta och sen strunta i om säljaren blir irriterad eller inte tror jag du kommer lyckas bättre än annars. Du kommer ju inte få högre pris än vad som står så du har inget att förlora mer än att eventuellt någon kommer tycka du är lite jobbig för stunden för att sedan glömma bort dig när arbetsdagen är slut. Säljarens jobb är att sälja för så högt pris som möjligt, se det istället på det viset. Han bryr sig inte om dig och dina känslor så länge han lyckas sälja bilen så dyrt som möjligt till dig. Självklart vill han göra dig nöjd och glad men det är en del av jobbet som säljare, inte att han bry sig om just dig
Kör hårt och bry dig inte så mycket om säljaren är mitt tips!
Bestäm vad du tycker bilen är värd och vad du vill betala, ge det budet. Det värsta som kan hända är väl att han ber dig dra åt helvete. att veta prutmån är ju omöjligt. en del handlare verkar ju se till den enskilda affären och vad de betalat för just den bilen, en annan vill ha in pengar och inte ligga med en bil för länge och vill ha in pengar. Nu är jag ju världens sämsta prutare och säljare så jag tänker nog fel
Jag kan inget om branchen, men säljare är ju också människor och kan agera irrationellt och i affekt.
Jag gissar att säljaren får mer provision desto högre pris bilen säljs för. Det finns ett nedre värde som firman inte accepterar att gå under (som förstås kan justeras över tid).
Den rationella tanken är väl att säljaren gör allt i sin makt för att sälja bilen till ett så högt pris som möjligt men oavsett vad sälja bilen till ett värde ner till brytpunkten.
Men en säljare kan precis som alla andra människor blir stött, vara stolt, känns sig trampad på, nedvärderad, liten och tusen andra varianter som gör att han eller hon tenderar att överger det rationella tankesättet.
Att göra säljaren irriterad tror jag helt enkelt inte är en framgångsrik strategi.
Priset på begagnade bilar ligger normalt med 30-60tkr upp från deras inköp. Detta kan såklart variera baserat på marknadsutveckling, ett tag så gick begagnade elbilar för samma pris som de köptest nya(minus bonusen). Då var det riktigt trevliga marginaler på dessa för handlarna när de fick tillbaka dem efter 3års leasingen som hade ett fast restvärde.
Så för att veta handlarens kost(nära på) så bör du kika på vilka leasingvilkor bilen hade för 3årsedan(om det är en f.d leasing bil) Då vet du vad det kalkylerade restvärdet låg på och därmed även vilken marginal som handlaren bör ha.
I övrigt så har märkeshandlare riktigt bra marginaler på saker som däck och tillbehör. Så skall man pruta på saker så är det att kräva in att dessa utan kost. T.ex släng med vinterdäck och service avtalet.
En annan sak som man kan “pruta” på är om man har en bil för inbyte. Det är ju ändå en helhets affär, vill dem betala lågt för din bil så får de ju släppa på priset för den som du köper också.
Jag har inte sagt att man ska satsa på att göra säljaren irriterad och absolut inte att det skulle vara en framgångsrik strategi. Jag sa att man inte ska tänka på det när man prutar för man prutar ju för man tycker priset är för högt. Säger säljaren nej, då får man acceptera priset eller säga nej till köpet. Ser inte hur detta skulle göra att en säljare blir irriterad då det är dennes jobb. Det absolut värsta som kommer hända är att man inte köper bilen, vilket man kanske inte ens vill om man inte får ner den i pris oavsett. Så risk/reward är ganska enkelt att räkna ut
Var frank och säg att du ser att den varit till salu länge och fråga vad säljaren kan göra på priset? Kan du ta deras finansiering för att få ned det ytterligare? Mer schysst att pruta i ett tidigt skede än senare.
Kika på bilen ordentligt också så att ev. brister och fel kan tas i beräkningen. Jag har vid 2 tillfällen blivit kompenserad efter köpet efter upptäckter som borde varit kontrollerade av handlare (felaktigt miltal med några hundra mil kontra annonsen, däckbula med mera).
Vidare tror jag att säljarna gärna ser en affär innan årsskiftet om exempelvis ett visst säljmål/årsresultat hägrar.
Visserligen anekdotiskt, men de bilar jag sålt till bilhandlare har ofta sedan annonserats ut med ca. 30% påslag (och då säljer de en uppsättning hjul separat).
I ditt fall hade jag inte varit främmande för att gå in med bud på 350k med förhoppning att stänga på 370-375k.
December är väl dessutom något av en köparens månad.
Är det bara jag som stör mig på att det blivit normalt att vinterdäck ska säljas vid sidan av eller bli en förhandlingsfråga (i synnerhet när handlaren ofta fått med en sådan uppsättning till bilen)?
Är det ingen entusiastbil som får stå parkerad den årstiden så är det ju närmast obligatoriskt med två uppsättningar däck om man inte kompromissar med ett all season-däck.