Sälja begagnad bil nu eller i vår? volkswagen golf 2020

ska sälja bil och funderar lite hur man ska resonera i frågan.

Är en halvkombi 2020 golf volkswagen, se mer info om spec nedan. bästa inbytespris jag fått nu är 175 k, om jag säljer med KVD så kan jag sätta 191 k som maxtak för reservationspris

några tankar

1. vänta med att sälja den senare i vår? Förstått det som en ändå stor säsongsvariation i pris, läste lite på KVD, verkar som 2-5% är inte konstigt, för bilden, låt säga 3%, det är 6000 kr där
  2. sälja i vår så borde man kunna behålla vinterfälgar och däck och sen sälja dem själv i höst? 2-3 k
  3. samtidigt vänta 4 månader kostar ju i ränta, låt oss säga 3% per år, det blir ju 2000 kr i kostnad där

så det mest kritiska är väl att gissa kring säsongsvariationer, hur stor kan den vara? Är det mer än 3% för min bil (den blir ju också äldre)

nackdel med att vänta till i vår är att jag kommer behöva göra service om 100 dagar, iofs kanske det ändå prisas in hyfsat snabbt, kostar cirka 6000 kr att göra den servicen.

Lite mer info om bilen

GT modellen (motsvarande typ R Line interiört och exteriört) men har nått mocka liknande/tyg säten, Dragkrok, värmare (kan styras vi nyckeln till bilen), adaptiv farthållare, backkamera, pakremingssensor fram och bak, lite osäker kring datum för senaste service men tror det är cirka 21 månader sedan, nästa service är om 100 dagar, automatiskt temperatursättning och fläktnivå

sommardäck på alminiumfälg original volkswagen, ok skick däck

vinterdäck på alminumfälg (ej volkswagen utan något annat märke) med dubbdäck, dubbdäck köpta förra året så bara gått 500 mil max, vinterdäck på fälg

dragkroken är infällbara
Överlag ok skick, inte större repor eller liknande, normalt för dess miltal och ålder

10 000 mil

Om du inte behöver bilen är det väl bäst att sälja den direkt. Du blir av med en pryl som står och kostar. Hänger det på någon tusenlapp hit eller dit ska du nog verkligen inte behålla den.

1 gillning

Skulle sålt direkt om du vill bli av med den.
Oförutsedda problem kan alltid dyka upp med en begagnad bil och särskilt surt att åtgärda om du ändå gjort dig av med bilen mentalt.

Om du gör ett försök att sälja privat nu så kostar det väl dig som mest kostnad för annonsen och den tid du lägger på det?

Får du inte pengen du vill ha så gör ett nytt försök till våren :slight_smile:

2 gillningar

Hur skulle det kännas att behålla den till våren, få problem med motorn som kostar 50 000 kr att fixa? Eller varför inte 100 000 kr i reperationskostnader?

Du vet aldrig vilka kostnader som komma skall, sälj den så absolut fortast som möjligt, så slipper du all framtida risk kopplat till bilen.

Jag brukar skämtsamt säga att äga bil är att begå ekonomiskt självmord. Finns dock en hel del sanning i det.

1 gillning

bilen har helförsäkring så stora reperationskostnader förfaller osannolikt ,haft säkert 5-6 gula, röda varningslampor på nyare golfar genom senaste 5 åren samtliga har täckts av fullförsäkringen, det ska till rätt mycket för att det inte ska täckas av en bra helförsäkring

Du tänker att du kommer tjäna på att betala helförsäkringar och eventuella självrisker genom att vänta med försäljning och sälja bilen när den är äldre? Hur ser din kalkyl ut?

nu har den avställningsförsäkring, den kommer aldrig startas utan att helförsäkringen är påslagen först, avställning kostar 100 kr per månad, så påverkar inte riktigt kalkylen

1 gillning

Aa ok! Ja men sälj i Q2 då någon gång när folk känner att de har mer pengar, nu i Q1 som kommer är känslan ofta att man inte har så mycket pengar osv.

vi får se lite vad jag gör, inser ju med kalkylen jag gjorde ovan så måste säsongsvariationer vara ganska stor för att det ska vara en bra deal, mer än 3%, men vet inte vad som är rimligt, @Skogstomten har du nått insikt och dela här kring hur stor säsongsvaraition man kan förvänta sig sälja nu vs. vänta till april för en “bra andra” bil i familjen eller bil för nån i stan (antar det är målgruppen för denna bil) på beg. marknaden

Hade sålt direkt, den blir snart 1 år äldre.
En annons på blocket har alltid inbringat mer än vad kvd har för mig.