Ska sälja bilen idag förhoppningsvis![]()
Vi har snackat med en bilförmedlare i stan som ville ta emot bilen, egentligen redan i måndags, men vi sköt upp det till idag. Det är en Hyundai i40 från 2018 och den är inte i perfekt skick, typ en del stenskott, lacken är inte perfekt och sen är det nån liten plastdetalj fram som är borta.
Andrahandsvärdet på bilen verkar vara rätt kasst, vi köpte den kontant när den gått 16000 mil för 3 år sen för 142000 och nu har den gått 20900 mil och tänkte inte ens att jag skulle få ut 65k med marginalerna bilfirman vill ha. Min man var och visade den för firman i måndags och dom sa att om den blir såld så får vi 80k, men tydligen ska dom lägga ut den för 120k (vilket känns lite överpris).
Sen sa dom att dom måste laga den plastdetaljen fram (det är till spolarvätskan för lyktorna) och om bara plastbiten behöver bytas blir det nog inte så dyrt, men om hela grejen behöver bytas kommer det kosta ca 5000 kr. Sen glömde vi nämna att bagageluckan (automatiskt) hakar fast typ varannan gång (typ inte stänger sig ordentligt), och man måste trycka lite på luckan för att det ska funka.
Så känns som att grejerna dom drar av fort ökar den här marginalen som jag tycker känns väldigt stor. Det har varit en Hyundaiauktoriserad verkstad så dom kan ju mycket, men vet inte om man blir blåst haha. Ska jag åka runt och kika på några bilfirmor och se vad dom ska ha? Men alla firmor tar inte emot bilar som gått 20k +.
Det står att om bilen inte blir såld inom 3 månader så är det gratis, men ska läsa igenom avtalet noga innan. Men en anledning till att jag säljer bilen är för att jag inte riktigt orkar fixa alla småproblem och det är en alldeles för dyr “andrabil”. Känner hellre att jag säljer den och investerar majoriteten och testar att leva med en bil ett tag.
Vad tror ni? Det jag läst om bilförmedlare här är att många tar max 20k i marginal. Har dom en fastkostnad oftast eller kan jag förhandla? Typ att dom ska bjuda på service eller att dom kan stå för nån liten skavank.