Sälja befintlig bil och köpa ny?

Hej!

Jag har en avbetald BMW X1 från 2016 som snart når 15 000 mil, och jag har därför några funderingar.

Snart löper maskinskadeförsäkringen ut, vilket både påverkar bilens värde och ökar risken för större kostnader om något skulle gå sönder. Bilen börjar också bli till åren, och även om det är svårt att förutse framtiden känns det som att eventuella problem kan börja dyka upp nu.

Min tanke är därför om det är värt att sälja bilen nu medan den fortfarande har ett bra andrahandsvärde. Jag uppskattar att jag skulle kunna få runt 150 000 kr och funderar på att istället köpa något likvärdigt i prisklassen 150 000–200 000 kr, med en lägre mätarställning på 8 000–10 000 mil.

Bilen har i stort sett varit problemfri – inga större reparationer utöver det vanliga, som bromsar och liknande. Just därför tar det emot att sälja en bil som fungerat så bra och inte ställt till några bekymmer.

Vad tror ni? Hur hade ni resonerat i min situation?

I samma läge sålde jag, tecknade privatleasing och satte pengarna på börsen.

Mycket nöjd för stunden!

Är bilen verkligen värd mer precis innan 15000 mil för att sen dyka i värde? Låter konstigt att någon skulle betala mer för en bil som är möjlig att maskinskadeförsäkra bara för att ett kort tag efter detta bli av med denna möjlighet.

Jag var dumsnål och behöll min bil lite för länge vilket ledde till dyra reparationer. Jag hade sålt om jag vore du och unnat mig en lågmilare.

Jag tänker så och kommer kika på att sälja bilen när gränsen för maskinskada börjar närma sig. Tråkiga pengar med reparationer.

Jag har en polestar 2 (2021) med två års garanti kvar hos Bilia, rullat strax över 10 000 mil, så fort garantin går ut kommer jag uppgradera till en nyare version av Polestar 2 (2024,20205) modell.

Vill inte stå med en bil utan garanti och etc… Även om försäkring finns så vill jag inte påkosta diverse dyrare reperationer.

Att sälja bilen är nog ingen dålig idee om du kan få vettigt betalt och köper en enklare bil med färre mil rullade.
Av trist erfarenhet är jag generellt extra skeptisk till tyska bilar som är häraden 15,000 mil och 10 år gamla. Lagat väldigt många fel på tyska bilar redan innan dom blev så gamla och därefter blev det värre.Inte sällan spruckna delar av plast som inte gillar vårt klimat tror jag.
Senaste VAG bilen är tillverkad 2010 och har innan 10.000 mil fått följande bytt, kabelstam till bakluckan, Bromsok bak, Hjullager bak. Skivor bak 2 ggr. Broms sköldar bak.
Jag kan rekommendera ex Toyota koncernens bilar istället. Delar verkar hålla dubbelt så länge och väl skötta verkar många mil inte vara ett problem. Den jag kör till vardags är långt över 10 år och har rullat en bra bit över 20.000 mil nu och trasslar nästan aldrig.