Fundering kring val av bil

Hej

Jag har idag en köpt passat gte 2020 med 7000 mil och funderar på om man ska byta bil när serviceavtalet går ut om cirka 1 år eller fortsätta med den jag har.

Vi är en familj med 2 små barn, kan ladda i garaget för 2 kWh. Kör cirka 1000 mil per år

Jag funderar på att 1. ha kvar den 2. köpa en Tesla model y på avbetalning 3. köpa en
beggad 5 serie men är öppen för annat

Tacksam för input

Vad är anledningen till att du vill byta? Vad söker du som inte passaten erbjuder?

1 - Ha den kvar.

Av princip tycker jag att man ska behålla en bil i åtminstone tio år eller tills den är åtminstone tio år gammal.

En bil är en förlustaffär, särskilt om man köper ny för ofta. Nästa gång föreslår jag en tre till fyra år gammal bil dessutom. Nya bilar är för ekonomiskt oberoende personer typ Bill Gates.

2 gillningar

Även om serviceavtalet tar slut är bilen väl relativt säker mot större tråkiga kostnader om du har maskinskadeförsäkring till 10 år/15 000 mil (varierar mellan försäkringar så kolla vad som gäller i din).

Utgifter för service/bromsar/däck brukar vara hyfsat enkla att förutse och räkna på :slight_smile:

Med det sagt tror jag att du kan teckna nytt serviceavtal. Jag gjorde själv det då jag konstaterade att det skulle bli billigare än att betala vid varje tillfälle.

2 gillningar

Bilen är ju nästan ny.
Ha kvar om du inte är väldigt bilintresserad och tycker det är jättekul med nyare bil.
(fast då hade du nog inte valt passat från början…:wink: )

W

2 gillningar

Som jag ser det är bilen ett redskap för att hantera er nuvarande situation. Ni bör ha någon form av kravspec. Kraven kan va både praktiska som att den ska va tyst, rymma visst babage och mer emotionella som att den ska va snygg eller kul att köra. Uppfyller den inte era krav så byt den. Annars blir det ju en fråga om nice to haves, vad det kostar och om det är värt det.

För en del är allt över bare minimum bortkastat skryt och för andra är allt annat än det bästa tänkbara löjligt snålande. Du kommer höra mest av det första här på forumet. Jag tänker att det inte bara är en fråga om hur mycket det är värt att ha en viss bil utan också hur stor del av ens ekonomi den utgör. Vad som passar er och er ekonomi kan ju ingen annan än ni anvgöra.

1 gillning

Bra fråga, egentligen inget specifikt. Tänkte att det kan vara bra att sälja bilen innan garantin på batteriet löper ut.

Topp, jag köpte den begagnad för 2 år sedan. Den funkar ju bra och fyller behovet så finns väl egentligen inga direkta skäl att byta :slight_smile:

Hahah sant!

Sant, att byta landar nog mer i Nice to have :slight_smile:

Så länge maskinskada på försäkringen täcker är det väl ingen fara. Passat är ju en perfekt familjebil så jag hade behållit, ni kör ju också rätt lite.

Jag har haft en GTE och åker en Superb laddhybrid nu och det är ju kanonbilar för det mesta om det inte är halt och brant (typ infart fjällstuga) då har dom lite att önska :face_with_peeking_eye::joy:

1 gillning

Ok. Men även nice to have kan va värt det. Och ibland blir ett uppbyte rent av billigare än att behålla den gamla. Så gör en priskoll på alternativen innan beslut.

1 gillning

Tror inte du behöver fokusera på batterigarantin (hur lång är den?). Däremot maskinskadeförsäkringen är guld värd (alltså underskattade när det gäller priset på bilen, huruvida den gäller eller inte) att ha på bilar med relativt komplicerade drivlinor, där man nog får säga att passat gte ingår. På de flesta bolag gäller den tills bilen är 8 eller 10 år gammal och gått typ 15k mil. Jag hade nog behållit några år till om den i övrigt passar er.

1 gillning

Min VW Sharan som är drygt fyra år hade ett serviceavtal på tre år. När det gick ut kunde jag teckna ett nytt på tre år med start vid nästa service. Så nu har jag serviceavtal i ytterligare två och ett halvt år.
Men serviceavtalet är inget skäl att byta bil. Det är bara en prislåsning av grundläggande service. Som andra skriver ovan är maskinskadeförsäkringen mycket viktigare.
Annars så är bilbyte NÄSTAN alltid en fråga om intresse och bekvämlighet. Det är sällan (men inte aldrig) en ekonomiskt bättre affär att byta bil än att behålla den gamla.

1 gillning

Jag köpte bil i våras, efter att ha provkört och räknat landade vi i en volvo XC40 för ca 300k. Som var tre år gammal.
Vi valde en modell med mindre extrautrustning, tex bagageluckemotor tycker ja inte behövs.

Vi vill även hitta en Toyota Cross, men fanns ingen k närområdet.