Byta bil? Maxbudget 350k

Hej!

Vi har idag en passat -17 som är en diesel. Vi är en familj på fyra med två mindre barn. I höst blir det byte av jobb och således ska jag inte pendla 8 mil om dagen utan endast 2 mil.

Min fru cyklar till jobbet så vi behöver endast en bil.

Nu till vårat dilemma, vi tycker om bilen vi har idag men har hört att diesel inte mår bra av att köras korta sträckor? Vi kör kortare sträckor 90% av tiden. Varannan månad något längre, exempelvis 8 mil eller ibland 40 mil när vi besöker släktingar.

Elbil tycker jag är för dyrt. Laddhybrid tycker jag också är i dyraste laget då vi kommer köra runt 1500-2000mil per år. Är det bäst att byta till något likvärdigt fast bensin? Eller ska vi ha kvar bilen? Leasa en bil för att se hur elbilsmarknaden utvecklas? Max budget 300-350k…

Mvh

Ha kvar om det inte är något fel på den. Skulle det bli problem med korta körsträckor får ni tänka om då. Men 1500-2000 mil om året låter ju som ni kör en del. Bilbyten äter bara pengar.

3 gillningar

Det är partikelfiltrens rengöringssekvens som funkar dåligt om man bara kör korta sträckor. Tag reda på hur den fungerar på er bil. Tillräckligt snabb körning och tillräckligt länge och inte för sällan.

Hur många mil har er Passat på mätaren nu?

Maskinskadeförsäkringen som täcker större och mindre tråkigheter som kan uppstå gäller ofta till 15 000 mil (kolla villkor för ert försäkringsbolag).

Om ni har mil kvar dit hade jag fortsatt köra den upp till gränsen och sedan bytt.

Ifall att ni är nöjda med bilen så är väl laddhybriden GTE inom budget som begagnad med under 5000 mil på mätaren.

Men har ni mil kvar så kör dessa först :slight_smile:

Som jag förstått det går “gränsen” vid typ 20 minuters körning.

2 gillningar

Varför byta något som funkar? Visst, ni kanske inte hade köpt en diesel om ni hade köpt bilen idag, men att byta bil är dyrt och/eller jobbigt. Ni får nog inte ut så mycket av att byta ut bilen. En Passat från 2017 som ni inte verkar ha jättemycket strul med är inte ett dåligt alternativ.

2 gillningar

Håller med, kör vidare. Ta en längre utflykt nån gång bara.

Tack så mycket för alla svar, passaten har gått 11k mil. Behåller bilen nägra år till :slight_smile: