Hur säljer jag min bil

Närmaste bilförsäljare två mil bort kunde inte föreställa sig att en äldre man i slitna jeans med en V70 från 2013 som gått 21 500 mil skulle kunna köpa en ny bil.

Jag åkte hem och köpte en ny bil per telefon [ej Volvo] sju mil bort istället. Jag får bilen i mitten av juni.

Jag betalar den nya bilen kontant och det är ingen katastrof om jag har kvar Volvon någon vecka efter att jag har fått den nya.

Bilfirman kommer att ge ett bud på Volvon, men risken känns helt uppenbar att det kan bli ett skambud.

KVD, Blocket, mm. Synpunkter emoses tacksamt.

4 gillningar

Allt beror nog på hur noga du är med priset du får och hur mycket jobb det är värt att lägga. Jag la precis ut min bil på blocket vilket i sig gick oerhört smidigt. Blocket hämtar alla biluppgifter förutom skicket då som man får beskriva. Sen kommer problemet med oseriösa köpare som vill pruta på sms. Tycker man att det kan va kul att förhandla lite så är det nog värt det jämfört med vad handlare o bilpriser.se erbjuder.

Vilken bil köpte du?

Skoda Oktavia. Nästan lika stor som V60, fast billigare…

Känner en dam som sålde sin VOLVO från 2006 på KVD. Hon fick över förväntan betalt. Se till att den ser bra ut på bilderna. Ren och fin typ.
Har köpt via KVD en gång. Gick proffsigt till.
Har någon gång varit och tittat på bil hos KVD. upplevt det den gången som lite B. Nära 100.000 SEK bil, Pyspunka på något hjul, trött batteri, Statrtade inte, lite Smutsig inne och ute med nån vecka av pollen ,utomhus etc. Beror säkert på lokala förmågorna. Och ägarens omsorg vid avlämning.

1 gillning

Jag testade på viköperdinbil.se bara för att se priset. Sedan svarade jag inte för jag skulle inte sälja bilen just då. Då kom det fler högre bud senare. Så du kan ju testa att lägga in bilen där ett tag innan det är dags och se vad dom ger.

(inlägg raderat av författaren)

Våran senaste bil sålde vi hos viköperdinbil. Ganska sunkigt ställe men han som kollade bilen kändes proffsig och vi fick okej betalt utan något besvär alls. Vi lämnade bilen på fredag eftermiddag och på lördag förmiddag hämtade vi ut våran nya bil.

Tror att vi fick ungefär 15000 mer än om vi hade haft den som inbyte hos bilfirman. (Tror att vi fick 76000 och att bilfirman trodde runt 60000.)

Jag sålde en Ford Mondeo -09 hos viköperdinbil för några år sen. Det rasslade in bud och jag var nöjd med smidig process och bra betalt. Skulle sälja min VW Golf -13 i somras men fick först inga bud av viköperdinbil. Trillade in så småningom men kom inte upp i närheten av värderingarna jag gjort, så jag valde att lägga ut den på KVD istället och fick bättre betalt. Så min erfarenhet är alltså att det verkar löna sig att kolla vidare om man inte är nöjd med det första. Oklart varför det blev så dock. Går olika märken bättre hos vissa? Handlar det om tajming? Kan bara spekulera.

Bara en varning för denna typ av sidor.

När du kommer med bilen och de undersöker den, så “hittar” de saker som gör att de inte kan betala priset de annonserat.

Lita inte på något sätt på de priser som sådana sidor skriver ut.

Bara ett tips.

Jag har motsatt erfarenhet bl a från viköperdinbil.se.
Fick exakt vad de erbjudit online.
Men jag var noga med att beskriva skicket på bilen och ta bra bilder.

2 gillningar

Hur gjorde du det? När vi skulle sälja våran bil hittade jag inget ställe där jag kunde fylla i några extra uppgifter, skriva egen text.

Jag ville nämna ett par saker för att få ett mera korrekt pris direkt men hittade inget sätt att göra det.

Stort tack för alla inlägg!

Bilen i fråga, en av de enklaste att sälja på blocket.

Bara invänta lite olika intressenter för att kunna urskilja handlarna mot privatköparna. Märks ganska snabbt hur de skriver😀.

På carinfo kan du se pris du kan lägga ut bilen för etc.

Många onlinetjänster som betalar bra vill inte köpa bilar som gått så mycket som 21k mil. Så rekommenderar verkligen blocket för att få ut så mycket som möjligt.

Kan rekommendera Cardrop för bilar med lägre miltal.

3 gillningar

Gjorde försök på blocket men stod inte ut med oseriösa intressenter. Sålde via Kamux. Fick 8000 mer än vad viköperdinbil erbjöd. Bollade lite mellan dem. De sålde bilen vidare för 32000 kr mer än vad jag fick.

Polo. Sålde för 103000.
Mvh

1 gillning

Minns inte exakt men det kan ha varit så att jag först fick fylla i basinformation, de gav en prisindikation och så fick jag skicka in mer uppgifter inkl några bilder. Sen stod de fast vid den första prisindikationen, och jag åkte till dem för en snabb inspektion. Pengarna i handen efter bara nån halvtimme.

1 gillning

Sålde en bil på Blocket för 10 år sedan när vi gick från 2 till 1-bilsfamilj.

Fick ett otal samtal från personer uppväxta i en prutningskultur. Annonserade ut bilen för 40 000 kr. “Du får 25 000 vid snabb affär” osv. Jobbigt!

Bilen var sex år och i gott skick. Den aktuella bilen är ekva år, och är också i gott skick. Samtidigt vet man ju att vad som helst kan hända med gamla bilar. Är lite rädd för att få en tjatig köpare på halsen om något oförutsett skulle hända. Det slipper man ju hos en KVD mm.

En V70 från 2013 som gått 21. En ägare? Förmodligen en mycket lättsåld bil. Jag hade sålt själv via Blocket. Jag har gjort så några gånger och aldrig haft några problem. Andra vittnar om motsatsen. Jag tror det kan ha att göra med var man bor.

4 gillningar

Bilder skickade jag också in men kunde inte lämna några ytterligare uppgifter.

Fick pengarna efter några dagar. Eftersom jag lämnade bilen på fredag eftermiddag var det okej.

1 gillning

Just din bil tror jag är extremt lättsåld, du får se det som en bra timlön att lägga ut den själv på blocket, för 2 veckors arbete får du 20-30 000kr i ”lön”. Det är ungefär så mycket mer du kommer få om du lägger ut den på blocket.

2 gillningar

Jag sålde en bil i prisklassen 200’ till en privat köpare en gång. Vanlig familjebil och till synes vanlig man i medelåldern. Själv köpet gick smidigt och han var inte särskilt petig.
8-9 månader senare ringde han och skrek i luren på mig för att han inte fick ordning på den avtagbara dragkroken, som han skulle använda för första gången. Jag förklarade lugnt att det kanske behövdes lite fett och lirkande om den inte använts på länge. Han var skogstokig och ”visste minsann var jag bor”. Ringde mig flera gånger och krävde 10000:- i kompensation för att jag ”blåst honom”. Efter flera månader slutade han höra av sig. Lite senare såg jag samma bil dra en husvagn här i trakterna :joy:

1 gillning