Hur säljer jag min bil

Det har blivit värre. Blocket-bil i de lägre prisklasserna representerar den absolut mörkaste sidan av vårt samhälle.

3 gillningar

Hjälpte frugan, då flickvän, och hennes syster att sälja deras gemensamma bil. Tror det var 2019/2020.

De ville sälja på blocket och jag fixade en värdering på viköperdinbil. Var någon tsenlapp under handlarpriset på blocket och förklarade skillnaden i pris mellan köp av privatperson och handlare.

Slutpriset hos viköperdinbil blev lite högre än deras värderingen och jämt skägg med handlares säljpriser på blocket.
Allt smidigt och bra.

2 gillningar

Inte testat denna själv då det är ganska nytt, är Blocket som är del av det.
Konceptet är väldigt stort i andra länder, finns exempelvis CarWow i Storbritannien.

Jag tror på konceptet, samma sak som jag har gjort själv när jag sålt bilar. Kontaktat 2-3 handlare (seriösa handlare!) och sålt till den som känns bäst / betalat bäst.

Sälj din bil med Wheelaway

2 gillningar

Testkollade pris på förra bilen (volvo V70, 2008) hos viköperdinbil.se, jag var ganska noga och hade städat av den bra innan. Online uppskattade de till 53.000 kr, väl på plats tog de bilder och provkörde ca 3-5 min (typ backe upp och ner) och hade då “hittat” diverse fel som jag visste inte fanns.

Maxbudet var först 7.500 kr, med attityden att jag ska vara glad att de ens köper bilen, men när jag blankt sa nej kunde de plötsligt tänka sig 12.000 kr. Även det var ett skambud och min uppfattning av viköperdinbil.se är just att de är oseriösa, min bror har motsvarande erfarenhet med sin förra bil.

Jag skickade ut bilen på blocket, ignorerade alla skambud och efter en vecka hade jag sålt bilen till en trevlig och kunnig person för 27.000 kr.

Min morbror har köpt en bil via KVD och var nöjd. Jag har tittat runt mycket per deras sajt och den känns seriös.

Mina tips är

• Tvätta, damsug och städa bilen ordentligt. Det tar inte mycket tid och ger ett seriöst intryck som höjer priset.
  • Kolla runt på diverse sajter för att få ett hum av vad andra jämförbara bilar ligger ute för och vad ett realistiskt pris för din bil är.
  • Om du lägger ut bilen på blocket, skippa att lägga ut ditt nummer, då slipper du prata med skambudare och oseriösa idioter (det finns många på blocket). Ta initial kommunikation över chat och ge ditt nummer till de som känns seriösa.
4 gillningar

Brukar komma reklam om auktion på bilen du vill sälja.
Du beskriver bilen och bilder så lämnar bilhandlare bud på den.
Upp till dig att acceptera buden såklart.
Kommer inte ihåg namnet nu men kolla upp det som alternativ.

Weelaway, gocar

1 gillning

Har fattat det som att riddermarks är smidiga att sälja till och betalar mer än förväntat. Kan vara så att den är för gammal för dom…

Är också en äldre man i jeans.:wink: Trots bra timpeng med Blocket annons så orkar jag inte med alla oseriösa spekulanter utan sålt till viköperdinbil och Kamux. Fungerat väldigt bra. (Gbg-området) Nu senast betalade de extra bra för att ha begbilar att sälja. Mycket gick tydligen till utlandet.

Har sålt en bil på blocket en gång och det var en oändlig radda med sms. Som tur var hade jag två telefoner på den tiden, så jag stängde bara av den när jag tröttnade. Min lärdom från det var att aldrig lägga ut telefonnr och sköta kontakten via Mail inledningsvis och välja en köpare som verkligen har läst annonsen och kan uttrycka sig trevligt.

Enkelt tips för att få till bilder är att bara plagiera kameravinklar från de professionella handlarna.