Har bara sålt till handlare tidigare och nu överväger jag att sälja bilen själv då skillnaden på vad de ger och vad jag tycker bilen är värd är något för stor. Runt 200 tkr från handlare vs 250 tkr som jag räknar med att kunna sälja den för.
Vilka är era bästa tips för att få till en smidig försäljning via exempelvis Blocket?
Spontant tänker jag att mycket är vunnet genom tydlighet kring priset (slippa prut) och att vara lite selektiv med vilka intresserade man går vidare med.
Ska säga att det absolut inte är någon ko på isen att sälja utan bara något annat som lockar.
Du får 150 k, jag hämtar direkt. (Jag kommer på olämplig tid, är försenad och kommer garanterat pruta ytterligare när jag kommer, om jag ens kommer)
Blocket
Skämt åsido, bortse från alla som prutar, gör en lista på intressenter efter exempelvis när de hörde av sig eller andra kriterier, ta ett samtal med intressenter som verkar vettiga i tur och ordning, stäm möte på vettig tid för dig & var säker på att du har pengarna på kontot innan du skriver över bilen
I övrigt ett plus att det inte är en väldigt billig bil, det verkar locka speciella individer
Jag har sålt en del bilar på blocket, men känner inte att det är värt det.
En massa löst folk som ställer ovidkommande frågor, vill komma och titta för att sedan inte dyka upp, pruta i tre omgångar och erbjuda byten trots att det framgår av annonsen att det inte är ett alternativ.
OBS! Har ingen erfarenhet av det själv, men om jag hade behov av att göra mig av med ett fordon idag hade jag troligtvis sålt med någon tjänst typ kvd, carla, viköperdinbil eller liknande.
Tack! Även att låta bli är ett tips Jag har testat Viköperdinbil men de erbjuder bara strax över 200 tkr.
Har bilarna varit i samma prisklass på ett ungefär? Jag hoppas att den lite högre prisklassen i kombination med viss selektivitet från min sida ska sålla bort en del. Siktar på en riktigt gringubbigt formulerad annons bara, ingen kommer våga visa minsta intresse
Samtidigt förstår jag att en del som kikar på bilar över ett visst belopp kanske uppskattar tryggheten som man får hos en handlare.
Förstår inte varför folk köper bil från bilhandlare eller säljer till dem. Det blir ju mer över till dig om du säljer den privat. Blir exakt samma upplägg som att köpa en resa från en resebyrå istället för att ordna det själv. Tycker att allt prat här om bilekonomi är intressant när folk räknar ner på öret men att köpa en begagnad bil privat, det vågar ingen. Det är där den stora besparingen finns att hämta.
Jag sälde nästan min Citroën C4 i våras då jag tänkte köpa en annan bil. Cardrop.se gav ett klart bättre pris än andra typ Riddermarks och viköperdinbil…
Jag tänker mig 250 eller till och med lite högre och då blir skillnaden gentemot 200 såpass stor att jag kan pröva att utsätta mig för lite elände. Eller så blir det en trevlig affär, vem vet.
Bra utrustning (matrix, alcantara, digital display, drag), i min ägo senaste 6 åren och fräscha vinterdäck (dubb- eller friktion finns) borde tala till bilens favör.
Tack, Carinfo är då betydligt mer reserverad än biluppgifter.se då.
Kanske önsketänker jag men har försökt bevaka modellen ett tag på Blocket och se vilka bilar som blir sålda för vilken peng och hur fort det går. Sen beror det ju på hur snabb försäljning man vill ha. För lågt pris och en bilhandlare köper den på en förmiddag. Jag kan tänka mig att vänta
Själv skulle jag inte köpa en sådan dyr bil privat då inga garantier eller reklamationsrätt finns vid privatköp.
Den är snart tio år och har gått över 10000 mil så snart ingår inte en motorskadeförsäkring i helförsäkringen. Den är ju rena minfältet speciellt då tyska bilar är überkomplicerade och med tvivelaktig tillförlitlighet.
Mycket info direkt i annonsen är ett bra tips, skönt att slippa svara på samma frågor gång på gång.
Bästa priset går bort. Frågar nån efter sämsta priset kommer jag däremot premiera den
Skämt åsido får jag väl försöka kommunicera att jag inte tänker sälja för en mindre peng än det efterfrågade.
På tal om att dölja registreringsnr så har jag själv alltid dragit öronen åt mig när jag ser det i en annons. Finns det nåt att dölja med bilens historik är min första tanke.
Men är det just att någon annan kan stjäla bilderna och lägga upp en annons på bilen man vill undvika eller vad är grejen med det? Det är ju inte heller nån sån där RS6:a som blivit populär i vissa kretsar.
Absolut, de liknade bilar jag sett säljas hos handlare har gått för runt 270 tkr och då ska det antagligen köpas vinterdäck till. Så runt 25-30 tkr billigare tycker jag ändå känns schysst.
I december 2026 fyller bilen 10 år och då blir det att byta till Swedbank för att bibehålla maskinskadeförsäkring om inte mitt nuvarande försäkringsbolag uppdaterar sina villkor om 10 år/15 000 mil. På Swedbank är motsvarande 12 år. Så knappt 3 år/5000 mil av hyfsat tryggt ägande går att skrapa ihop om jag behåller den.
Därefter bygga EPA kanske? Sonen är 14 år då och skulle säkert vilja sänka den och sätta i nåt ljud som märks på richterskalan.
Så har mina tankar gått fram tills nu
då en mycket mer oförnuftig bil lockar.
Du verkar inte tänka förnuftigt angående bilar. Men jag förstår, du gillar bilar och är villig att lägga pengar på det.
Du funderar på en ännu oförnuftigare bil. Men om vi tittar på den du har så är det en dyr exklusiv bil. Men ingen vänder ändå sig om efter en bajsbrunmetallic DKW.
Nä, jag föreslår ett nytt grepp. Köp en bil med hjärnan. Toyota, Subaru, Honda eller Mazda. Vill du verkligen ha fyrhjulsdrift så är det Subaru som gäller.
Sedan köper du en riktigt läcker släde som hobbybil. Beroende på vad du gillar. Tex TR5, Corvette, 911, Vantage…..
Det blir mycket roligare och troligen billigare än dyr bruksbil.