Jag har tittat lite extra på bilar som samlarbilar i en ren investering. De som är runt 40-50 år gamla idag.
Tänker bilar som Porsche, Alfa Romeo och Mercedes SL-modellerna som givna.
Andra som SAAB och Volvo som finns i stort antal, vilka modeller är gångbara?
Har själv erfarenheter kring motorcyklar som i regel varit mycket bra investeringar på sikt.
Spontant låter det skrymmande.
Volvo P1800 å ES framför allt… Även PV å Amazon… Saab Sonet…
Nackdelen är att många fina veteraner kostar en massa att köpa in, å hur mycke dom kommer å stiga är svårt att förutse… Toppen hade varit att köpt innan de stigid i värde…
Jag har själv inte “investerat” i någon veteranbil, men jag känner några som påstår sig investera i bilar och lyckas tjäna pengar på det.
Här finns två strategier som jag sett fungerar:
- Köp 3-4 st nya ferrari- eller porsche-bilar och bli kompis med bilhandlaren och visa att du är en genuin bilsamlare. Om du har tur och får tilldelning på en åtråvärd limiterad Ferrari-bil för låt säga 3 msek, så kan du direkt sälja den för det dubbla till en rik olje-shejk som inte orkar vänta på att få rätt status hos bilhandlaren. Problemet är dock att det blir svårt att få fler special-modeller tilldelade till dig när det visar sig att du inte har kvar den första special-modellen…
- Köp en sportbil som dagens 25-30 åringar tyckte var åtråvärd när de var 5-10 år gamla. De har gått och suktat efter den där bilen i 20 år och snart kommer de börja tjäna pengar och har råd att köpa sin pojkdrömbil. Jag tycker t.ex. att BMW Z3 borde kunna klassas in i den här gruppen. Sen gäller det att sälja bilen i rätt tid innan alla män håller på att dö ut för just den specifika pojkdrömbilen. Som exempel kan ges T-Ford. De har varit svindyra innan, men kan nu köpas för drygt 100 tsek. Det finns helt enkelt ingen som drömmer om en T-Ford längre. Bara för att en värde-kurva pekar uppåt just nu, så måste man försöka förstå vad som är värdedrivaren bakom uppgången - och den stavas: pojkdröm.
Om du redan lyckats bra med att investera i motorcyklar - varför då komplicera till det och försöka investera i bilar också?
Jag hade en saab 900 turbo när jag var ung och blev förtjust i den bilen.
Saab 900 turbo 16v -84.
En fin sån skulle jag kunna tänka mig. ![]()
Min man samlar på körbara leksaksbilar av äldre modeller, speciellt Amazon. Han har även haft P1800 med god avkastning. Finns även några äldre MC i snickarboden. Utvecklingen är god men du behöver plats…
Jag har ägt tre stycken BMW/Alpina, dessa hade varit bra investeringar om jag haft tålamodet till att behålla dem. De är dock inte veteranbilar i den bemärkelsen då de helt enkelt är för nyligen producerade, men BMW/Alpina tillverkas endast i begränsade upplagor och är därför numrerade.
@Filip.L hade två bra tips, men utöver det så skulle jag rekommendera att kika just på bilar som tillverkats i begränsad upplaga utan att för den sakens skull vara för mycket av ett “UFO”.
Gött. Har du 20-30 mille att börja med så funkar nog detta fint. ![]()
Föreningen Aktiesparanas tidning Aktiespararen hade en flersidig artikel om investering i vintage-bilar i nummer 3/4 i år. Finns ej gratis på nätet vad jag vet men är du intresserad nog kan du säkert leta reda på den eller betala för den. ![]()
Det finns mycket att investera i men faktum kvarstår att nästan inget överträffar börsen, som placering alltså.
Vill man investera i något annat än börsen är det ofta så att dyrt är bäst, och har störst möjlighet att stiga i pris. Att köpa billigt och köpa dyrt, det som alla vill, är några få förunnat att lyckas med.
Jag har blivit äldre och här nere i Falsterbo finns en bilträff som lockar.
Jag har hållit på en del med bilar, inte för egen del, men hjälpt till vid köp och importerat museumbilar från andra länder.
- jänkare är svårt numera, det är många som håller på och med en svag krona går mkt utomlands
- äldre europeiska bilar är det lite mindre marknad på men de som håller på med det vet vad de gör. Den svaga kronan ställer till det lite här med.
Jag skulle bestämma mig för vad man vill ha(bilmodell, årsmodell, motor, utrustning etc), granska marknaden och vänta på tillfället. Dödsbo, kronkalle, eller någon som vill sälja snabbt.
Själv väntar jag på en impala 65, 2dörrars med 409 orginal