Kurs i att meka med bil,

Jag har gått åtskilliga kurser i datorvetenskap, programmering, databaser, och nätverk och har 15 års erfarenhet. Men jag vet ändå inte hur jag ska lösa alla problem och behöver fråga och googla varenda dag. Och ändå blir det fel ibland.

Att gå en kurs i att meka kommer aldrig göra nån till en självsäker expert. Att prova och våga göra fel är däremot en utomordentlig läroprocess. Övning ger färdighet. Och vad är det värsta som kan hända? Att du får betala bärgning och ändå betala verkstan för att slutföra jobbet? Eller bara be om hjälp om du kör fast?

Och ärligt talat, är det nån fundamental skillnad mellan båtmotorer, mc och bilar? Det är skruvar, muttrar, packningar, slangar, och sladdar. Har man t.ex. bytt en packning kan man i princip byta alla packningar.

Det svåra är väl att identifiera fel utefter diffusa symtom, men det kan ta en livstid av erfarenhet att bli riktigt bra på. I det här fallet handlar det ju om att laga redan identifierade problem vilket är helt och hållet görbart för gemene man.

Jag fick min 68-åriga mor att byta glödlampor på sin bil på 15 min istället för att lämna in bilen på verkstad. Hon tyckte faktiskt det var jättelätt när hon väl kommit över det mentala hindret att våga “meka med bilar”. Då blir man en stolt son.

Lycka till!

Tack för alla fina och uppmuntrande svar jag har fått. Tyvärr verkar det dock inte finnas det jag söker.

Jo. Timpenningen när man gör det själv är extremt bra.
Youtube är din vän. Om man letar runt hittar man en massa videos som hjälper. Finns även professionella mekaniker som visar hur man gör och vad man skall tänka på (som marknadsföring lokalt för sin verkstad gissar jag)
Märkesforum är ofta bra om man får problem eller behöver tips. Välj gärna ex ett engelskspråkigt i ett land där bilen är vanlig.
Ex för min LEXUS kan man hitta 10.000++ inlägg med länkar, tips, frågor, och hjälpsamma svar. Oftast är deltagarna där vissa är extremt kunniga mycket hjälpsamma och snabba att svara på frågor .
Verkstadsmanual från biltillverkaren är bra om man kan hitta.
Oftast lönar det sig kraftigt att köpa servicedelar och delar av god kvalitet från kända tillverkare som Bosch mm från Tyskland på postorder. Mycket hård priskonkurrens där. Även oljor etc brukar vara halva priset.

Biltemas funkar för XC60 (2009-2019), 1099kr, använder jag till min v60 -15

1 gillning