Jag är med på att man behöver göra service på bilen emellanåt. Dock undrar jag över mervärdet av “riktig” service jämfört med att byta ut olja och filter. Jag har en bil från 2012 och relativt kort årlig körsträcka.
Som jag förstår det är huvuddelen av det man betalar för kontroller av dörrar, lampor och annat trams som man enkelt kan genomföra själv. Det man möjligen skulle vilja ha hjälp med vore att mäta tillståndet på olika slitagedelar så att de kan bytas ut innan man blir stående vid vägkanten.
Jag kör numera enbart oljebyte och “koll” (dvs, de ropar om nå’t verkar rent åt helvete) vartannat år och detta efter avklarad besiktning. Men så är mitt vrålåk från 1997 också.
Beror väl på åldern. På en ny bil måste man väl gå via märkesverkstad för att behålla garantin?
Är bilen 10 år eller äldre räcker det att byta olja och filter imo och kolla över vätskor, kanske beläggen och eventuellt kamrem. Sen finns det ibland filter som bör bytas, t ex bränslefilter, luftfilter etc. Går att googla fram när det ska bytas. Man får ju redan en viss kontroll via besiktningen också.
Om du gör allt själv är det en brs idé att föra egen loggbok/servicebok. Både för en själv men även för nästa köpare.
Har också bilar som är 10+ år och gör all service själv. Byter olja och filter varje år - ca 1500 mil - och skriver in det i serviceboken. Lämnar ibland in saker när det tidsmässigt blir för dyrt att göra själv.
Beror på hur länge man ska ha bilen och åldern på den tycker jag. En nyare bil, 0-5 år ska definitivt gå på verkstad tycker jag. 2012… där skulle jag själv resonerat att göra så mycket som möjligt själv.
Jag gör som Jonathan säger, byter olja och filter själv var 1500 mil. Men jag har inga bra verktyg för att blöda bromsar så när bromsvätskan ska bytas skickar jag in bilen och då oftast med olja och annat på samma gång. Sen har jag bytt bromsar runt om på bilen själv, där sparades många tusenlappar.
Jag har själv varken kunskap eller tid/engagemang för att själv serva bilen. Lämnar det gärna till experterna men kan hålla med om att man inte alltid vet exakt vad som görs, förr betalade man alltid fakturan utan att kolla den men på gamla dar har man blivit något mer vaksam. Nu har jag förtroende för den verkstaden vi lämnar till idag så jag är personligen inte orolig, ärlighet varar längst!
Vi har haft som standard att alltid serva bilen innan besiktningen, för att då veta att den med säkerhet går igenom (såååå tråkigt att behöva åka tillbaka på kontrollbesiktning). Skulle den mot förmodan inte gå igenom så kan man alltid spela ut det kortet mot verkstaden där den nyss servats.
En tanke jag har haft är varför inte fler verkstäder även ombesörjer besiktning i samband med service? Det hade jag gladeligen betalat för. För många så är det oerhört bekvämt att köra och lämna bilen för att någon dag senare hämta bilen färdigservad och nybesiktigad. Just besiktningen blir annars ett extra “projekt” i vardagen som ska ombesörjas.
Njaaaae. Tror inte det är tillåtet med några sådana krav längre. Något jag hört i alla fall. Dock kan det kanske vara vettigt i alla fall om man vill ha bättre chans till goodwill osv.
För övrigt håller jag med om att om man kan och har kunskap så kan man lika gärna göra service själv på lite äldre bilar.
Värdet av stämplar avtar nog ganska snabbt med åldern och så länge man dokumenterar själv (man kan ju spara kvitton på olja och filter) så tror jag inte det gör så mycket vid en försäljning.
Farsan har en Mercedes skåpbil på jobbet och han var iaf tvungen att serva där för att få garantier och dylikt (Han har själv en verkstad så kan definitivt göra det själv).
För ett oljebyte blev han fakturerad 8000Kr (plus fakturaavgift på 100kr). Han bestred fakturan och efter många vändor fram och tillbaka så slutade med att de bjöd på servicen för att det var helt befängt. (Han har varit trogen kund och köpt 3 bilar där över åren)
Det stora värdet med att lämna in bilen på service är att få en fysisk eller digital stämpel på att den är gjord, det kan påverka värdet inför eventuell framtida försäljning.
Om du inte har koll själv ska du såklart inte chansa utan lämna in den, men överlag är det ganska enkelt att byta diverse filter samt olja själv. Det finns också rätt många guider på nätet och videos på youtube som man kan ha nytta av. Man bör byta olja och oljefilter med jämna mellanrum, beroende på körsträcka tror jag de flesta rekommenderar varje till vartannat år.
Frågade en MECA verkstad i höstas vad de tar för att byta luftfilter i samband med en service, 600kr extra ville de då ha. Jag kollade upp hur man gjorde och beställde hem ett schysst filter+frakt för drygt 150kr och bytte enkelt på 5min. 600-150=450kr för 5mins arbete, alltså 5400kr/timmen, hyffsad timpenning
Min erfarenhet är att det lönar sig att veta vad som ska göras, tex olje- och filterbyte.
I de flesta fall är det bara det bara olje- och filterbyte de gör. De kollar ibland listan på vad ska göras enligt vissa intervall (men det är inte säkert, så kolla alltid själv).
När min nyare bil fortfarande var yngre 10 år gammal kostade ”service” 5000-7000kr. En gång smörjde de också takluckan (utökad service) och då kostade det närmare 8000kr. Den gången ville de byta bromsbelägg och göra hjulinställning bak och då hade det kostat 12000kr trots att det inte behövdes. Det var märkesverkstad.
Nu betalar jag 1000-1200kr för olja till 4-5 oljebyten och ca 500kr för filter (5st). 30 min arbete. Har bytt ett hjullager för 750kr som visserligen tog en halv dag och har bytt alla filter några gånger vilket inte är helt nödvändigt. Jobbet har kostat mig relativt lite tid på det stora hela och när det blir mer komplicerade saker lämnar jag in eftersom jag värdesätter min tid.
Håller med till fullo. Om man vet vad som skall göras så gör man det ofta bättre än verkstaden, som jag upplever slarvar ganska mycket. Fort ska det gå…
Betalade för service första 4 åren på vår elbil (Nissan Leaf). Kändes bara som att de prickade av kontroller, men nödvändigt för att garantin ska gälla. Riktigt surt att betala när de inte ens byter olja… Skippade nu i år när den blev 5 år och garantin gick ut.
Nej det är smidigt och går som du skriver ofta snabbt. Problemet för mig är att det blir ännu ett projekt i vardagen som ska pusslas in. Det ska hittas en lämplig tid, anpassas efter arbete, familj etc.