Jag funderar på att köpa en spilloljedunk och prova att byta olja och filter själv. Jag har aldrig gjort det tidigare men det finns ju filmer på Youtube. Det ser inte direkt svårt ut, möjligen en aning kladdigt.
Jag funderar också på att fråga en granne om ev. handledning. Det kan ju hypotetiskt se helt annorlunda ut när jag öppnar upp saker i motorn och då är det ju bra att kunna få råd så att det inte blir fel.
Prova, det är tillfredställande och kostnadseffektivt.
Du hade en Opel Astra -12 va? Såg det i en annan tråd.
Verkade hyfsat lätt på den videon jag kollade på.
Se till att ha rätt verktyg innan du börjar.
Viktigast, säkra bilen. Själv hatar jag pallbockar. Så jag kör med ramper om jag ändå ska ha hjulen på bilen. Köp eller bygg egna rejäla i trä.
Vet vilken mängd olja du behöver och måtta upp i en plasttillbringare av lämplig volym innan. På det viset slipper du hälla i ett par liter, kolla stickan, hälla i mer, kolla stickan osv.
Nu vet jag inte hur det är på Opel men troligtvis skiljer det inte sig sig så mycket. Enklast är att få upp bilen från marken, enklast är en billyft(tvivlar på att du har en😂), använda en ramp eller domkraft och pallbockar (obs använd ej den du får med för reserhjul). Varmkör bilen så rinner oljan lättare. Skruva loss oljepluggen med en (troligtvis typ 18" eller däromkring) nyckeln och vips rinner oljan ut. För att få loss filtret finns det lite olika verktyg och svårt att säga vad du kan använda. Det finns t ex universal: Universalöppnare - Biltema.se
Eller så behöver du en viss nyckeln: Oljefilterverktyg - Biltema.se
När filtret är av kan du låta det stå och droppa en stund. Torka av det som går. Skruva tillbaka pluggen lagom hårt. Doppa filtrets packning i lite motorolja och skruva tillbaka den för hand. Skruva inte för hårt! Sätt ner bilen på plan mark och häll på olja enligt vad motorn rymmer i manualen, kolla stickan när du närmar dig, du ska inte ha för mycket olja. Varmkör motorn och fyll på vid behov.
Det är så jävla bra att göra sånt själv. (Ursäkta språket) har man aldrig gjort det så är det klockrent. Gör det bara. Våga. Men som sagt lägg dig inte under bilen utan att du är på att den står stabilt så du kan briljera med att du faktiskt kan byta olja på en bil.
Bara gör’t som övriga skriver ovan! Jag brukade byta olja, filter och tändstift på min gamla Toyota själv. Tänk på att köpa filteravdragare som någon skrev ovan. Jag brukade även byta gummipackningen på oljepluggen för minimera läckagerisk, kostar några kronor på Mekonomen. Är du osäker hjälper Youtube dig! Jag brukade åka in på OKQ8, där finns säkra lyftar och de tar hand om oljan. Värt det om man inte har egen verkstad.
Inga problem - bara att byta!
Finns ingen anledning att betala flera tusen när du kan byta filter och olja själv för några hundralappar.
Håll utkik på Mekonomen ibland har de kampanj och typ halva priset på Castrols helsyntetiska finolja!
Jag skulle avråda dig från att ge dig på detta om det är första gången du håller i ett verktyg.
Klart bättre att börja sin skruvkarriär med något som kostar mindre om det skulle skita sig.
Är man dock normalhändig så är det inga problem att byta oljan själv.
Försök undvika spill, speciellt om du gör det utomhus, och lämna in spilloljan för återvinning.
Jag byter också min olja själv och tycker det är lätt, men det kanske inte räknas då jag jobbar som bilmekaniker.
Behövs ingen filteravdragare av vad jag såg på videon. Den är en 24mm hylsa. Finns i de flesta hylsnyckelsatser. Hade ett liknande filter på min gamla BMW men den var 36mm och brukar normalt inte ingå i hylsnyckelsatser. Annars funkar en vanlig polygrip men tänk på att inte slinta för mycket. Stadigt tag, ta det lugnt, den kan sitta rätt hårt. Skruva dit den lite lätt sen bara, inga överdrivna newtonmeter på dessa.
Varningens finger till er med renault eller andra franska bilar, de kan vara lite märkligt byggda. Fyrkants internal drive oljeplugg, går att lossa med ett löst dörrhandtag märkte jag. Filtrena kan vara helt jäkla omöjliga att nå utan speciella filteravdragare med långa handtag
Jag gillar att spara pengar genom att göra saker själv på bilen. Kan absolut rekommendera dig att byta olja själv. Detta och att byta bromsbelägg är en sak som hemmapulare ofta klarar själv efter några youtube-videos från t.ex. Stefan Bergman/Mackans Garage/Dyhrs garage. Jag är själv upplärd från dessa goa gubbars skola och har inte lyckats klanta mig (än).
Oljan brukar man kunna lämna gratis på närmaste avfallsanläggning. Skaffa gärna ett verktyg för att lossa oljefiltret, det underlättar. Glöm inte ny packning för oljepluggen, det brukar följa med oljefiltret. Se till att det är rätt sorts packning bara, kolla på den som redan sitter där.
Det går att spara många tusenlappar på att göra saker själv, det är ingen raketforskning, om man tar sig tid och är lite noggrann.
Som skogstomten säger, annars tar du och köpet riktigt rejäla (breda) reglar i tryckimpregnerat och sågar i olika längder och skruvar i varandera så att du på så sätt får en ramp.
Vissa lagar ju inte punka eller sköter sin cykel själv ens!
Jag gör typ all service själv, även då jag haft moderna bilar. Men jag håller på med MC och har kunnande och verktyg.
Nu har jag ingen bil, klart lönsamt. Två Crescent och tre mc dock.
Dra inte åt oljepluggen för hårt. Den ska dras åt lagom. Det är relativt lätt att dra sönder gängorna och då åker du på att dra fram gängtappen och leta rätt på en större plugg. En jag känner (<-) gjorde det när han använde 3/8 hylsnyckel och det blev bökigt.
Brukar följa med vad?
Oljepluggen (avtappningspluggen), byter man normalt inte, och till filtret har jag aldrig varit med om att det följt med.
Ska du byta packningen till pluggen så se till att det blir rätt material. Är det aluminiumtråg så skall det vara aluminiumpackning också. Ganska vanligt med kopparbricka annars.