När jag var involverad i en bilverkstad för ett antal år sen så var det i alla fall en biltillverkare som “krävde” att man skulle byta packningen på oljepluggen vid varje service med tillhörande oljebyte.
Ja det gör man, det är en crush washer. Meningen är att den skall deformeras och formas efter godset på tråget. Så använder man dem igen så KAN de läcka. När jag har beställt så får man i regel med dem med oljefiltret, alltså drar de de logiska resonemanget att byter man oljefilter så byter man olja och därmed öppnar dräneringspluggen. Annars finns det att köpa storpack på biltema i olika storlekar
Okej. Har bytt olja många gånger på olika bilar, och har aldrig varit med om att packning till oljepluggen följt med.
Du menar inte o-ring eller packningen till oljefilter?
Säker på det om materialet? Ja jag förstår att tanken är att den skall deformeras, men det finns ju olika legeringar av aluminium också.
Jag har förstått det som att för att undvika galvanisk korrosion ska man inte blanda koppar och aluminium eftersom koppar är en ädlare metall. Av samma anledning ska man undvika kopparpasta på skruv/mutter till aluminiumfälgar.
De gånger jag köpt packning av Volvo till min förra bil med tråg av aluminium så fick jag alubricka.
Båda förekommer säkert, beror väl som sagt på legering och på trågets legering med. Men nån galvanisk korrosion är det nog ingen fara med, aldrig varit med om där eftersom det är välsmort.
Jag röstar nej till detta.
En stor fördel med att göra det själv tycker jag är att man verkligen kan låta så mycket som möjligt av oljan rinna och droppa av ordentligt.
Må vara överkurs men tänk på eventuell lutning av oljetrågets botten, jag brukar luta bilen lite i rätt riktning för att få ut så mycket gammal olja som möjligt. Kan ge någon deciliter till.
Det här är en reell faktor. I just mitt fall ska jag sannolikt bo utomlands ett antal år innan det blir dags för elbil i Sverige. I utlandet jag inte orka bry mig om att göra saker själv
Gällande diskussionen om tätningsbricka så är det ju väldigt odramatiskt att köpa delarna. Är ju bara att åka till bilfirman och be att få köpa till bilen med x-regnummer. Filter och brickan är ju inte speciellt dyr.
Måste också slänga in att vissa tillverkare kör ju med bricka av papp
Jag fixar mycket själv men i princip inget där jag behöver lyfta eftersom jag saknar förutsättningar. Mitt tips kan vara att du skaffar en bra relation med en duktig verkstad, inte märkesbluffverkstad, då kan du bara svänga förbi och få olja och filter bytt för ett par hundralappar plus materiel. Just för denna övning tycker jag faktiskt det är värt det, då tar de hand om den gamla oljan på rätt sätt och du slipper rätt många moment.
När jag hade bil gjorde jag service på 30 minuter och det kostade 600 kr i material. På verkstad hade det kostat 4000. Det är ganska bra timpenning.
Men jag har kunnande och utrustning. Det är mer arbete för mig att åka till verkstad, ta mig därifrån och sedan åka och hämta bilen.