Köpt bil, motorlampa 15km från säljaren

Hej,

Har köpt en bil privat, Mazda cx-5 2,2d 2014, allt verkade bra vid köpet och säljaren seriös, bilen servad enl serviceboken för 300 mil / 6 månader sedan.
Provkörning gjord en bit och inget visade på problem

Efter att jag lämnat säljaren dyker efter bara 15km en stor text upp ”lågt oljetryck” och motorlampan tends och sedan ”motor kontroll krävs”

Jag kontrollerar oljan och den är faktisk högre än Max på stickan.

Vad hade ni gjort i detta läget, jag känner mig om inte lurad så i alla fall som att problemet borde på något vis hanteras av säljaren?
Har skrivit meddelande till säljaren med beskrivning om problemet, som den läst men inte svarat.

Vad hade ni gjort?

Har du köpt bilen av en privatperson?

1 gillning

Ja den är köpt av en privatperson

Åkt på samma i annan situation och det kan ev. vara enkelt fel på oljetrycksgivaren eller mkt värre. Blir såklart verkstadsbesök.

Du har ingen ångerrätt vid köp från privatperson. Hade följt listan nedan, sett efter vad jag kan klaga på och gjort så skriftligen via SMS vid behov:

3 gillningar

Som fiior skrev ovanför, åk och laga bilen och ta det därifrån.
Har du tur så är det en simpel grej som kostar några hundra. Så är det med äldre bilar, ibland kan de slumpa sig att du bara hade ren otur när du köpte bilen att något skulle gå sönder när du körde den hem.
Min bil(14 år) tvärdog på parkeringen utanför lokala ica för två månader sedan. Batteriet var helt dött , jag körde den dit och märkte inget som skulle kunna visa att det helt skulle dö. Fick ordna bärgare och sedan byta bara.

Så tills du får bilen undersökt på en verkstad känns det meningslöst att bråka med tidigare ägaren. Ta reda på felet och sedan får du avgöra om det är värt det. Bilar kan bara börja krångla, du har köpt en gammal bil. Sånt man tyvärr får leva med.
Verkstaden kanske kan avgöra/utläsa om det har vart ett problem länge och då har du ju möjligen något att gå på.

1 gillning

Vanligt att oljesensorn går sönder och att ägaren fyller på med för mycket olja. För mycket olja ger sedan tusen andra fel.

Skulle dock säga att det är en medveten blåsning från säljarens sida. Hade givet ett kasst betyg på förmedlingssidan.

1 gillning

Har lämnat in på verkstad nyss för felsökning, det kunde vara allvarligt sa han men det var ju inte säkert.
Inväntar felsökning under dagen.

På något sätt hoppades jag att jag köpt en bil som skulle vara hyfsat driftsäker, visst den är 10 år gammal snart, men den har bara gått 6000 mil.

2 gillningar

Jag förstår inte hur detta kan vara en blåsning från säljaren sida, om man fyller på med för mycket olja och det är fel att göra så det då en och en halv mil innan bilen säger till?

Nej, säljaren har troligtvis trott på varningen om för låg olja och fyllt på.

Har man inte haft problem med oljekonsumtion innan är problem 300mil efter service tillräckligt för att tolka som säljsignal.

Kan också fått varning om låg olja och fyllt på, fått varning om låg olja igen och fyllt på, fått motorlampa och diverse fel och beslutat att sälja innan bilen exploderar.

Vilket som har jag svårt att tro på sammanträffandet att låg oljenivå är den första i närtid om oljan redan är överfylld.

2 gillningar

Hmm…
Att sensorn är trasig tror jag är mindre Chans även om det troligen är allra billigaste felet… Numera har många bilar ett par nivåer av varningar. Följ instruktionen i instrumentpanelen! och vad det står om den i manualen…
Det fel den beskriver verkar inte vara det värsta med mycket lågt oljetryck. Då brukar man få ljudsignal och “Stanna omedelbart” och en ilsken röd lampa och det ska man lyda direkt !
Att köra vidare kan snabbt kosta 1000 Kr per sekund i det fallet.

• Om man googlar detta problem på MAZDA cx5 diesel får man tips från andra som haft liknande händelser. Flera olika system på dieslarna för att få ner avgasvärdena numera.
    Något av flera möjliga fel som kan inträffa gör att det kommer diesel i motoroljan. Då stiger “oljenivån” som du märkte OCH du får dessutom sämre oljetryck när den blir varm vilket bilen ganska troligt varnade för i detta fall.
    Diesel är inte någon bra motorolja heller och man bör inte lämpligen köra runt med felet. Jag vet inte hur snabbt det blir skador dock.
  • Se till att felet diagnosticeras ordentligt! . Att byta flera dyra saker och till sist få felet att försvinna är inte vettigt. Kan ta ett bra tag att få in diesel i oljan dessutom så att bilen larmar. Kan bli flera dyra besök om man kör “byta delar och hoppas metoden”
  • Om det är detta fel är det troligt att felet fanns innan köp (nära 100% ) och säljaren visste om det.
  • Jag skulle då dock oroa mig mest för hur länge hen kört med varningen varje gång bilen blir varm och haft lågt oljetryck. Troligen lite mindre för vad reparationen av det akuta felet kostar.
  • Om motorn pga misshandeln säckar ihop om säg 7000 mil när maskinskadegarantin gått ut kan det bli riktigt näsblodsdyrt misstänker jag.
    bildelsbasen.se finns just nu ingen begagnad dieselmotor alls för 2012-2017. Mycket otrevligt tecken då vissa andra delar till CX5 diesel från denna period finns i 70-80 exemplar. Indikerar ofta att just dieselmotorerna för denna model har en del extra risk för problem och KAN då tyvärr vara både riktigt dyra och kanske tveksamma som begagnade om man skulle hitta en. Bensinare finns 7 st och dom har normala priser.
    Som jämförelse finns härad jämförelsevis med lite anpassning till sålda ex ca 10 ggr fler beg bensinmotorer till TOYOTA RAV4 och 14 st dieselmotorer till dessa trots att dom nog inte sålde värst många dieslar. Toyota motorer får sällan problem. Vid krockar där bilen skrotas hamnar dom på hyllorna med alla andra delar som oftast inte behöver bytas. Dvs oftast Låg efterfrågan. Priserna varierar kraftigt. Man köper inte en extra för att den är billig!. Bli inte förvånad om beg Dieselmotor kostar 50.000 på plats minst.
  • Eftersom jag tror på att det är bättre att veta skulle jag om det är felet ovan kolla att oljetrycket ÄR normalt med ny olja. Mätare och spec behövs då.
  • När nuvarande oljefilter tas bort. Spara det… Klipp upp det och inspektera det och oljan där på båda sidor av filterpappret för säkerhets skull. Metallglitter tyder på lagerskador i glidlagren. Metallglitter skall inte finnas efter 300 mil om motorn är frisk och gått 6000 mil.
    Inspektion av filtret säger inte så mycket tyvärr om tiden innan senaste oljebytet. Men min gissning är att ser ni inget glitter alls och oljetrycket är helt normalt med ny olja är allt good enough i alla fall.
2 gillningar

Tack för råden,
Felsökningen på verkstaden resulterade i att verkstaden uppskattade en kostnad på 20-30k kr, det var något problem med smält plastpackning som satte igen en sil till oljan de trodde var problemet.
Efter samtal med säljaren tar denne tillbaka bilen och jag står för felsökningsavgiften på verkstaden.

14 gillningar

Skönt att det löste sig relativt smidigt!

Var felet en överaskning även för säljaren?

Vem fyller på olja utan att kolla stickan? Skulle aldrig våga lite på en elektronisk givare som enbart mäter en viss nivå. Man far ju ingen aning om hur mycket som man ska fylla på

1 gillning

Finns vanliga bilar som helt saknar oljesticka, dock osäker på hur det är på just bilen i den här tråden

1 gillning

Är det så alltså?

Helt vansinnigt om det inte finns en givare som mäter exakt volym, så man ser hur nivån ändras när man fyller på

Men hade inte litat på det ändå. Spolarvätska räcker bra med en givare, motorolja vill jag se med egna ögon.

Men tack för infon.

Hur kollar du oljetrycket då?

1 gillning

Ja, det verkar ju helt i sin ordning.

Ett av många problem man slipper med elbil, inte för att strö salt i såren utan bara fakta.

Det står på instrumentpanelen.

Mrn visst, en tryckgivare kan ju lägga av också, men de ggr jag varit med om det har det alltid varit på rätt håll, dvs den säger inget tryck när det är tryck.

Men man ju ha för lite olja i och ändå ha tryck, men då slurs oljan ner i förtid, riskerar att bli gå varm osv.

Så där vill jag ha en fysiskt mätare så jag verkligen ser nivån.