Konstig mätning däcktryck - 1,4 bar på båda bakdäcken

Det är nåt lurt med mitt däcktryck :woozy_face: När jag bytte till sommardäck i våras varnade TMPS-lampan för lågt tryck efter nån vecka. Kollade upp det, var dock helt perfekt. En vecka senare varnade systemet igen. Åkte då till en mack där placeringen av lufttrycksmätaren är rätt skev, man bara kan se displayen när man står på ena sidan av bilen. Såg dock bra ut på den sidan, ena däcket hade gått ner 0,1 bar men det är ju inte så mycket. Fyllde på och tänkte att jag får följa upp det nån gång framöver. Har inte fått nån mer varning, men fick tummen ur och kollade igen idag. Ska vara 2,3 bar fram och 2,1 bar bak. Var nu på båda framdäcken 2,1 - och på båda bakdäcken 1,4. Det är ju jättelågt :thinking: Killen på macken menade att det inte kan vara nån felmätning. Ska ringa verkstan på måndag men kan inte riktigt släppa det.

Däcken följde med bilen, som köptes nyproducerad för ca 4 år sen. När jag köpte till vinterdäck sa säljaren att jag behövde lägga till TMPS-sensorer, så det gjorde jag, men nu när jag läser manualen verkar det som att bilen använder indirekt TMPS-mätning och i så fall ska såna sensorer inte behövas enligt internet (?).

Alltså jag kan ju inte ha en bil där TMPS varnar vid normalt tryck men inte när det är för lågt, där jag blir pådyvlad sensorer som inte behövs (?) och där däcken sen tappar exakt lika mycket luft…? Jag fattar liksom inte. Vad är det jag missar :woozy_face::woman_shrugging:

Prova att fråga i forumet på Garaget:

1 gillning
  1. Släpp det där TMPS-sensorerna. Fokusera istället på att hitta orsaken till att bakdäcken tappar luft.

2. Fyra år är inte purfärska däck direkt, och de kan dessutom varit något år gamla när du köpte bilen. Kolla tillverkningsdatumet på däcken.

3. Åk förbi macken alt. köp en mätare och/eller pump och kolla hur snabbt trycket försvinner. 1,4 bar är så lågt att du känner det när du trycker på sidan av däcket. Behöver du vända bilen för att se trycket på båda sidorna får du leva med det :sweat_smile:

1 gillning

Tack för snabbt svar! Haha ja den där konstigt placerade mätaren var på en mack en bit bort, så dit åker jag inte igen, här i krokarna går det utmärkt att se displayen från båda sidor :stuck_out_tongue: Ja han på macken sa typ samma, kom tillbaka om en vecka och se hur mycket luft som har försvunnit. Blev bara lite störd på att framdäcken och bakdäcken låg lika lågt (2,1 och 1,4), tänkte att det var mer sannolikt med ett mätfel än att de tappat lika mycket luft i paren. Ska försöka att inte grubbla med över det, utan får nog svar av min vanliga verkstad på måndag så får de luska i det!

Tack, bra tips inför nästa gång det spökar! Nu är det ju snart måndag, på gott och ont :stuck_out_tongue: så då ska jag snacka med min vanliga verkstad och så får de försöka lösa mysteriet. Tyckte bara att det verkade vara lite väl konstiga fel, med TMPS som varnade lite random och däck som gått ner exakt samma i tryck, men kommer nog inte så långt genom att fundera på det mer.

TPMS är sensorer som används på många bilar. sitter innanför varje däcksventil, drivs av ett litet batteri som inte går att byta . Dvs vinterdäcken har 4 och sommardäcken 4
Dom kommunicerar med bilen via radiosignaler.
Meddelar på dom flesta bilar tror jag trycket i klarspråk till bilens datorsystem och det bör finnas meny där man kan se det. Men kan säkert finnas bilar där en varningslampa tänds primärt.
Andra bilar tex en som jag har har ett system helt utan sådana sensorer.
Man kan kalla det indirekt
Det bygger på att man när man bytt däck eller fyllt upp med luft eller efter en varning trycker på en speciell knapp för att indikera att man har fyllt upp med rätt tryck.
Då mäter bilens dator i närtid med hjälp av rotationssensorerna på varje hjul ( för ABS brommsystemet primärt) upp EXAKT hur differensen är mellan de fyra hjulen. Teorin är sedan att om diffrensen ändrar sig över tid eller hyfsat snabbt har man dåligt med luft i minst ett hjul.
Verkar fungera bra. Att man skulle förlora luft exakt lika snabbt i alla fyra hjulen vilket systemet inte kan upptäcka är extremt osannolikt.

I mitt fall hade jag dålig koll när jag köpte bilen och tvingades leta efter vad varningslampan jag såg efter däckbyte betydde. I den 400 sidor tjocka manualen stod det hur det fungerade.

Om du fick betala för TPMS sensorer fast dom inte används så blev du blåst på ett par tusenlappar med eller utan uppsåt.

1 gillning

Hade samma med min Honda. 1,7bar i ett framdäck utan varning från det indirekta systemet. Såg bara med ögat att det såg pafft ut så kollade.

Vet inte det bara varnar för akut punktering och inte pyspunka. Vet ej på vad Mikael baserar uttalandet att dessa system fungerar bra. Min erfarenhet är att det fungerar dåligt.

1 gillning

Luska i som i få betalt för att utföra något? Jag hade väntat en vecka och kontrollerat däcktrycket igen innan jag kontaktade någon som tar betalt.

2 gillningar

Tack för förklaringen! Och ja, visst låter det sjukt osannolikt alltså :sweat_smile::woman_shrugging::thinking:Ska till verkstan på onsdag, så får de kolla om det är fel på systemet, däcken eller både och :woozy_face:

Ja låter som att det blev konstigt för dig med! Hittills har mitt system enbart varnat efter däckbyte, och då har ju trycket sett bra ut och man ska bara se till att bilen registrerar det, och falska positiva är ju bättre än falska negativa. Om nu trycket verkligen är så här lågt - på bägge däcken dessutom - är det ju ett bra sömnigt system alltså :sweat_smile::woozy_face:

Ja, men jag tänker att det inte bara är däcktrycket som spökar. TMPS-systemet varnade ju för flera veckor sen, när jag fyllde på och bara gjorde en liten halvdan koll :sweat_smile::woozy_face:Så om trycket är bra var det konstigt att det larmade då, och är trycket dåligt är det konstigt att det inte varnade nu :woman_shrugging: Känner killen som driver verkstan litegrann så brukar få kompispris, tror själva kollen blir rätt överkomlig, sen får man väl se vad det slutar på beroende på vad de hittar.

Uppdatering: Varit på verkstaden, som varken hittade fel på däcken eller TPMS. Sååå mycket oklart alltihop :crazy_face: Men skönt att allt såg bra ut i alla fall!

Du kanske bara läst av fel när du fyllde på förra gången, eller så var det en trasig manometer på luftpåfyllaren.

2 gillningar

Ja jag hade utgått från att det var ett user error, om det inte var jag själv som gjorde mätningen :crazy_face: Det stod liksom vad det stod på den digitala displayen, och det är ju bara två siffror så svårt att se fel. Men tänker att det kan vara nåt fel på mätaren? :woman_shrugging:Killen på macken menade dock bestämt att det inte kan finnas såna mätfel, utan är det fel på mätaren får man ingen mätning alls :thinking:På verkstaden var de inne på att lufttrycket skiftar beroende på temperatur i luften, men att det skulle fluktuera mellan 2,1 och 1,4 låter lite väl mycket :woozy_face:

Jag reagerade på nåt helt annat i ditt inlägg. Lufttrycket verkar alldeles för lågt. Lägg på lite mot vad tillverkaren rekommenderar. Det vanligaste problemet är för lågt tryck, inte för högt. Det läcker alltid lite över tid och trycket varierar med utomhus temperaturen. Jag kör med 0.2bar extra, men kolla med verkstan om du är osäker.

Kolla trycket regelbundet, det påverkar bränsle ekonomin.

1 gillning

Intressant, det har jag inte tänkt på tidigare! Verkstaden fyllde däcken till 2,2 allihop (tillverkare säger 2,3 fram och 2,1 bak), så det kan jag ju i alla fall fortsätta med :+1: