Bilservice några år gammal bil(skoda)

Fanns möjligheten till serviceavtal för din bil och vad kostade det isåfall? :slight_smile:

Hade serviceavtal för 100 kr/ mån i 3 år när bilen var ny. Men inte blivit erbjuden något nytt avtal. Kanske borde fråga?
På dom första tre åren hanns det med ett oljebyte och en vanlig inspektionsservice. Så vart egentligen inte mkt billigare än att pröjsa för allt det direkt, vart väl mer som en avbetalning.

Jag servar på verkstad ansluten till någon kedja fram till motorgarantier och motorförsäkring inte gäller längre (12 000 resp 15 000 för mina bilar). Därefter byter jag olja själv och ser över bilen en gång om året. Större jobb som kamrem har jag ännu inte gett mig på.

Kolla med dem vet ja, de började med serviceavtal för begagnade bilar i höstas (Audi å VW iaf) vad jag vet,

Jag fick kalkylen för min bil till 12 tkr på tre år med serviceavtal och 16 tkr för separata arbeten.

Volvo har inte bromsvätskebyte i schemat utan man får be om det.
Jag bad om det efter 7 år då jag inte tänkt på om det blivit gjort.
Teknikern sa sen att det verkligen var dags då den var riktigt dålig.

Vartannat år enligt Volvo

Ja det är deras rekommendation men det gör det inte om man inte begär det. Annars slarvar min verkstad…

Vi är i samma läge med vår Skoda. Tycker att ”inspektionerna” är oerhört högt prissatta. Skoda brukar trycka på att man behåller deras ”mobilitetsgaranti” om man gör inspektioner och service hos dem.

Nån som nyttjat detta?

Tänkte också antingen serva själv, eller be en verkstad byta delarna utan onödiga kontroller efter maskinförsäkringen gått ut. Tror det blir mest ekonomiskt. Tror man kommer långt med att kolla på en serviceplan vad som byts när och följa den själv.
Känns som många märkesverkstäder gått ner i pris för lite äldre bilmodeller för att behålla kunder.

Tog för skojs skull och kolla vad min utökadeinspektion/luftfilter service kostar i Umeå. 1000 kr mindre, dvs 2000 kr istället för 3000 kr som i sthlm. Är man på resande fot och har en storservice planeras kan det vara värt serva den på semestern eller dylikt😃

Jag vill gärna lära mig men är rädd att ha isönder något som är väldigt dyrt. Någon ide på hur en nybörjare som bara bytt däck kan lära sig/våga?

Kolla på youtube för typ oljebyte. Kan man göra ett oljebyte så sparar man mycket pengar i långa loppet😊

Mobilietsgarantin är ungefär som assistansförsäkring man kan köpa till. Aldrig behövt använda. Vet ej vad en separat assistansförsäkring kostar per år, som gör det motiverat dyrare service.

Nej det är en del i serviceschemat, precis som kylatvätska, motorolja och filter. Dem slarvar bara om det inte är bytt.

Nuförtiden kör jag Tesla och då behövs ju inte service, på samma sätt som andra bilar.

Men förr om åren när vi hade bil från t.ex. VAG så brukade vi serva på de billigaste kedjorna, typ Mekonomen. Man behöver inte lämna in på nån dyr märkesverkstad, det har man inget för.

Jag hade en bil där garantin gått ut men den var relativt “ny” typ 5 år och 4500 mil.

Den gjorde jag lite underhåll på själv, typ bromsvätska och sånt man inte vill betala för.

Skrev i serviceboken att jag bytt, men stämplade självfallet inte med någon fejkstämpel, skrev in mitt namn, nummer och sparade kvittot.

Råkade ut för en tråkighet som inte hade något med min egna servkce att göra, då fördelningslådan tilll 4x4 råkade ut för ett hederligt ras. Det bara knastrade i hela drivlinan. Ett vanligt fel på just den bilen

Lämnade in bilen till återförsäljare som reparerar den för 40 000kr och skickade fakturan till mitt försäkringsbolag då jag givetvis hade bilen helförsäkrad. Så maskinskadeförsäkringen tog det. Inga som helst frågor från deras håll om någon servicehistorik. Menar varför skulle verkstade börja påpeka till försäkringsbolaget att serviceboken inte har stämpel från auktoriserad verkstad? Dem har ju noll incitament, dem vill ju bara ha betalt och en glad kund.

Inte heller vid försäljning var det något som helst problem, bilfirman knappar in datan i sitt prissättningssystem, kollar så att alla fyra hjulen sitter på och betalar ut pengarna och gör ägarbyte.

1 gillning

Tyvärr inte, sällan jag haft så nya bilar. Hade en toyota vi leasade, men där ingick servicen.

Efter 3 år gör jag allt själv, maskinskadeförsäkringen skiter jag i, förutom på vår elbil, den får gå på service tills batterigarantin gått ut (8 år).

Skulle gärna sett att man kunde göra en service som enbart omfattade just batteriet för att kunna behålla den garantin. Behöver inte betala någon 1200 kr/h för att kolla att elhissarna funkar, byta bromsvätska osv.
Men tveksam till om det går, det är nog allt eller inget tyvärr.

Men försäkringsbolaget skulle ju kunna ha begärt in serviceboken. Även om du har helt rätt i att det inte har någon praktisk betydelse i ditt fall, så ser de en chans att slippa betala så lär de ta den.

Men jag gör likadant (fast dålig med kvittona)

1. Kolla videor på youtube, gärna ifrån mer än en om möjligt.

2. Se till att ha rätt verktyg INNAN man börjar.

3. Någon du känner som kan hjälpa dig igång kanske, ge lite tips?

4. Momentnyckel är inte så dumt

Absolut en risk, men risk får man betalt för

:sunglasses:

Kollade just en instruktion för att byta olja. Ser en massa risker där jag kan göra fel. Skruva för hårt, skruva för löst, tappa något i oljebehållaren… puh. Hade jag känt någon som kan guida så hade jag provat men inte på egen hand.