Bilservice några år gammal bil(skoda)

Jag hade nog aldrig köpt en begagnad bil där ägaren gjort sin service själv år efter år. Visst ägaren kan vara superduktig men man vet ju aldrig. Vill nog helst se “stämplar” från verkstäder, nyare bilar från märkesverkstäder.

Därav mitt tips nummer 4. Använder det inte så ofta själv, men då jag skruvat med fordons sen moppeåldern plus i jobbet, så får man rätt bra känsla på vad som är lagom, men det finns skruvar som man måste mäta momentet på om det ska bli riktigt.

En momentnyckel är perfekt om man inte är så van att skruva (då blir det åtdragen med rätt kraft)

Men byta motorolja är ju bland de allra enklaste åtgärderna man kan göra på en bil, luftfilter är enklare oftast, men det är typ det.

Olika åsikter där, men pratar vi “år efter år” tolkar jag det som bilar som är minst 10 år och gått 20k mil, då har det mindre betydelse med dokumentation av servicehistorik, då inga garantier eller försäkringar gäller ändå, utan det är allmänt skick som gäller, tycker jag personligen i vart fall

Vissa köper hellre av någon som skruvar själv än som varit på verkstad, då det är troligare att det fuskas på verkstan än att någon fuskar med sin egen bil.
Det förutsätter dock att personen som skött bilen vet vad han håller på med, och det kan ju vara svårt att veta.

Men full respekt för din åsikt!

Jag gör allt själv, men har mina bilar länge också, så vid försäljning är de så gamla att ingen bryr sig om servicehistorik.

Ändå köper folk hus utan att det är en byggfirma som satt upp lister och dränerat grunden. Ett föremål som tingar klart högre värde en en begagnad bil

4 gillningar

Tror dessvärre att man endast kan teckna serviceavtal vid bilköp, om jag inte har fel. Men ska kika på det.

1 gillning

Allting är dyrare när man betalar i Stockholmspengar.

Intressant tråd. Jag har en VW Golf -13 som jag tidigare servat slaviskt på märkesverkstad och inte haft nån koll själv. När jag träffade min sambo, som har lite bättre koll på bilar, så började han rota lite i det åt mig. När jag själv började förstå hur mycket jag betalar varje år för väldigt lite så började det ta emot att fortsätta med service på märkesverkstad, och särskilt när vagnskadegarantin gick ut, såklart.
Det jag framförallt lärt mig nu är att läsa på (i manualen bl.a) vad som är rekommenderat serviceintervall på div. underhåll. Har fått hjälp att skapa ett dokument för detta där jag nu kan fylla i vad som gjorts och vad som ska göras härnäst, så oavsett om vi väljer att göra det hemma eller om jag lämnar in bilen, så kan jag själv säga åt verkstaden vad som ska göras och inte förlita mig på att de kan kolla upp det i någon historik.

2 gillningar

Klokt!

Stör mig ordentligt när jag tittar på serviceprotokollet på vår elbil, när jag får betala för att någon ska kontrollera om elhissarna fungerar, dörrlås mm.

Helt onödiga kontroller då det märks av den som använder bilen om de är sönder. De är ju inga förebyggande åtgärder, utan bara en ren funktionskontroll.

Men jag måste ju göra de där servisarna på märkesverkstan så jag har kvar garantin…

1 gillning