Ja absolut men ibland kan inte verkstaden säga hur lång tid det ska ta att åtgärda bilen. Som nämnts så är ett mindre jobb som att byta olja så kan man dricka lite kaffe och vänta. Men generellt så tror jag att verkstaden vill ha lite spelrum i sin planering.
Om det ska göra en större service och man ser att det måste bytas något extra som tar 2 timme att åtgärda. Då kan det vara smidigt att ha bilen en hel dag. Ibland går inte allt efter plan.
Tror en majoritet av alla bilmekaniker börjar kl 7 men vet bilverkstäder som kör två skift, öppnar kl 6 och stänger kl 18.
Om en bilverkstad inte har jobb åt sina bilmekaniker under 2 tim varje dag, då förlorar de 25 % inkomst på en dag. En dag funkar säkert men inte på sikt.
Sedan bor inte alla nära en stor stad där det finns fler än en märkesverkstad utan man “måste” ta sin lokala märkesverkstad. Själv servar jag endast på märkesverkstad om jag måste göra pga garantier.
Om du har problem att lämna bilen kl 7 så lämna bilen dagen innan eller så lämna den samma dag kl 12. Så länge bilverkstad anser att dom hinner med ditt jobb spelar det ingen roll. Men ska det göras ett större jobb så kanske de måste ha bilen i två dagar. När jag sommarjobbade på verkstaden så lämnade majoriteten på morgonen och det gjorde att det finns flexibilitet i planeringen, alla jobb går inte enligt plan.
Poängen är att jag tror alla kan inte tidsboka sin tid på en bilverkstad, det skulle inte fungera. Det måste finnas viss flexibilitet. Är endast min amatör åsikt.
Om alla bokar en fast tid och tex du har bokat en tid kl 10, men din verkstad ringer dig kl 9 och säger att din tid måste bokas om pga av vab. Alla andra mekaniker är uppbokade… OM man då lämnat in under dagen som alla andra så finns de flexibilitet, dvs en annan mekaniker tar ditt jobb under dagen.
Som jag ser det borde det inte skilja sig från att gå till tandläkaren. Inte behöver jag åka dit och sitta i väntrummet hela dagen för att få tänderna servade.
Det är sin sak om lokala verkstan som drivs av Nisse Hult behöver extra tid på sig. Men en märkesverkstad som tar 1200kr/h vet på minuten hur lång tid en standardservice tar.
Jag vill ge @Jln82 lite credd här. Du tror att det ska gå att serva din bil på 1,5 timme, men mekanikern kanske upptäcker något fel som du inte var beredd på. Eller också kanske just din bil alltid är okomplicerad, men andra bilar de får in kan vara hur uppfuckade som helst. Alternativet till att ta extra tid för åtgärderna är ju att man får komma tillbaka en annan dag och åtgärda det oförutsedda felet - så funkar det ofta hos tandläkaren! (För att ta din jämförelse)
Jag har också varit med om flera gånger att jag kommer med min bil på utsatt tid, men så står det nån snubbe där och ska snacka med mekanikern om precis allting hur ovidkommande det än är. Att jag står där och väntar och blir sen till jobbet skiter han ju i. Självupptagna gubbar ger mig högt blodtryck.
Återigen så är det väl inte mycket som åtgärdas på service? Jag ser det som en bilbesiktning.
Idag lyckades jag boka tid kl 12:00. Lämnade bilen 11:30, jag fick köra 45 min innan eftersom jag har drygt 6 mil dit. I appen kan man se när bilen startades. 13:10 så rullade den iväg. 14:55 var bilen klar så ca 2h tog det. Sen kom de på att kylarvätskan behövdes bytas och fick boka en dag till.
Att de inte kunde göra det samtidigt…Visst de kan inte hjälpa att jag flyttat längre bort men det tar ju på leasing milen också.
Nej verkligen sista gången jag leasar eller köper ny bil, betydligt bekvämare att göra det som behövs själv, hemma.
Dags igen. Tejen körde på staket. Anmälde skadan och fick köra hela vägen till vekstaden för att de skulle fotografera och ta mätarställning. Trots att jag redan skickat in bilder och allt, kändes effektivt. Kommer ta 2 veckor att fixa och ingen hyrbil ges. Får försöka låna någons i familjen.