Elbilomställningen - i början av en S-kurva

Mina tankar om detta.

Elbilsomställningen kommer gå fortare än gemene man tror, det har jag trott i flera år. Detta är bara början av en S-kurva som mer eller mindre bara kommer begränsas av batteritillgången. Att få fram råvaror och öka produktionskapaciteten på batterier kommer vara avgörande.

Där är min fasta övertygelse att Tesla är det bilföretaget i världen som är bäst förberett. De har arbetat för just detta scenario i över 10 år. De håller på att skala upp sin egen batteriproduktion till att vara en av de största batteritillverkarna i världen samtidigt som de totalt dammsuger marknaden på batterier från andra tillverkare. Vilket i och med att de gör detta kommer leda till att de, även minde skalar upp sin egen tillverkning med 50% årligen kommer att sälja slut alla bilar de kan sätta på marknaden iaf de närmsta 5-6 åren.

Anledningen till att andra tillverkare leasar ut så pass billigt är nog att de vill undvika straffkostnader för att de säker för många bensin- och dieselbilar.

3 gillningar

För mig ligger flaskhalsen vid laddningen, den måste bli mycket snabbare (som att ladda en bensinbil i princip) alternativt väldigt mer utbyggda laddmöjligheter, speciellt inne i stan.

Ett annat alternativ är att man kommer överens om någon standard på batterierna och att man sedan åker till någon slags automat som själv byter batteriet till ett nyladdat på några sekunder. Men då blir det en helt annan affärsmodell.

2 gillningar

Varför då under förutsättning att det finns möjlighet till hemmaladdning?

Men det är ju hela poängen, det finns ju inte (idag) för alla. Så när de flesta som har möjlighet att ladda hemma skaffat elbilar kommer övergången stanna upp, om man inte löser problemet.

1 gillning

Ah, ok. Fattar, håller med.

Tror det kommer ta längre tid till följd av brist på batterier och komponenter. @Skogstomten pratar om det i avsnittet vi spelar in. Det är fortfarande en försvinnande liten del elbilar - både i förhållande till totala mängden bilar och i förhållande till försäljning.

En grej jag har funderat på, och som säkert någon annan gjort:
Varför har man inte som ett kamerabatteri, som man kan plocka ut byta? Lite som en pantflaska eller en gasbehållare, som man ju lämnar in och betalar en mindre summa för att byta ut mot en fylld.
Då skulle man vid en längre resa kunna glida in på macken, byta batteriet och köra vidare inom fem minuter.

Vad är det som hindrar en sådan uppfinning?

Anledningar jag kan komma på:

• Man måste få med många bilmärken och stater på idén, alltså genomföra ett stort standardiseringprojekt. (Logistisk problematik)
  • Av någon teknisk anledning funkar det inte att ta ut och sätta i batteriet. (Teknisk problematik)
  • Batteriet skulle vara för dyrt eller stöldbegärligt; ett pantsystem funkar bara för relativt billiga saker. (Social problematik)

Tycker dock att alla punkter ovan verkar överkomliga.

Såg detta först efter mitt inlägg. Mina funderingar är dock ännu relevanta.

2 gillningar

Batteripaketen är just nu väldigt stora och tunga. Energidensiteten ökar sakta och stadigt, men någon sådant är fortfarande ganska långt borta tror jag. Det skulle också krävas en helt annan design för att göra det smidigt. Just nu sitter ju paketet i botten av bilen pga bla tyngdfördelning, det gör det svårt att komma åt.

Jag ser inte det som ett direkt hinder, men det är sant att om de utvecklas snabbt så kommer man vilja ha en mycket mindre standard om 10, 20, 30 år. Då blir det krångligt att byta standard.
Kunde dock vara som med SD-kort att man får sätta in en adapter när standarden förminskas.

Ett problem är att det finns en strävan att integrera batterierna i fordonets bärande konstruktion för att spara vikt. Då blir det inte så lätt att få till fungerande system med utbytesbatterier.

3 gillningar

https://www.caranddriver.com/news/a33670482/nio-swappable-batteries-lease/

1 gillning

Att byta batterier på det sättet går väl emot hela klimatomställningen? Batterierna är inte utan miljökostnad att tillverka.

Edit//
Jag tänker att (den enda) vägen framåt måste vara batterier som håller längre både vad gäller en enskild laddning och livstid.

Tanken är aldrig att det ska vara förbrukningsbatterier, utan uppladdningsbara. Det kan ju inte rimligtvis vara sämre än att ladda ett externt batteri än ett internt.

Men ja, det krävs fler batterier totalt om det alltid ska finnas tillgängligt att byta ut.

Jag tror dock att miljön hade tjänat på mer standardisering och utbytbarhet.

Ah, då är jag med på banan.

Ett annat minus är väl om bilarna blir tyngre kanske också? Att det sliter mer på batterierna?

Men jag håller med om standarder. Det är alltid trevligt men jag är mentalt inställt på att vi kommer ha som minst 2-3 olika standarder bara i Europa.

Men det ska bli intressant att se hur det låter och luften är i våra storstäder om en 15-20 år jämfört med idag.

@Skogstomten tar batteribyte det i sin bok.

Tesla gjorde ett experiment och folk var ointresserade av tjänsten. Ett problem var tex om man tog väl hand om sitt batteri och andra gjorde inte det, då fick man ett ”upplevt sämre” batteri. Hade gått att lösa via en hyrlösning på batteri men fanns ingen efterfrågan på det.

“Honda har visat att deras ZLEV (Zero Emission Level Vechile) kan rena luft i t.ex. Los Angles
[250]. En normal personbil från Honda släpper ut mindre än 0.02 g/mile av
NOx och mindre än 0.004 g/mile kolväten, HC. Kolväteutsläppen kan ställas i relation
till t.ex. mängden spolarvätska som förbrukas. Med 0.004 g/mile fås totalt 40 g
kolväten på ett år om man kör 1600 mil per år (10000 miles). För att släppa ut motsvarande
en liter spolarvätska ( ca 800 g) behöver man alltså köra 20 år!”

Källa: Förbränningsmotorer, Bengt Johansson (över 15 år gammal bok)

2 gillningar

Tack för tipset.

Inget som lite kapitalism inte kan lösa: säg att man har flera abonnemangsalternativ. Man kan ha medlemskap på en “mack” där batterierna håller ojämn standard för ett bra pris, eller betala mer och veta att man alltid får ett toppbatteri.

Lika lite som man brydde sig om kvalitén på en återbrukningsflaska behöver man bry sig om kvalitén på ett lånebatteri, egentligen.

Men är folk ointresserade så är de. Funkar inte kapitalistspåret finns kanske bara statsvägen för att få igenpm något sånt.

1 gillning

Kan fylla i med hur i alla fall en som kör mycket i jobbet tänker.

Min brorsa och jag har pratat ny bil då det är dags för honom att köpa nytt, eller halvgammalt, snart. Jag har pushat att han ska köpa en elbil och han är själv sugen på en men han är oroad dels för räckvidden, dels för hur batteriet ska klara en kall vinter, dels för att det verkligen finns platser att ladda på. Och till slut, som ni är inne på, dels för att det ska ta lång tid att ladda när han har bråttom.

1 gillning

Vad vill du förmedla med citatet?

Svårt att se S-kriva då det finns för många bensinbilar i Sverige. Medellivslängden för en bil i Sverige är väl ca 17 år. Även om vi skulle börja köpa 100% elbilar imorgon kommer det ändå bara vara ca 6% av fordonsparken som byts ut varje år och grafen kommer väl vara linjär?

Personligen tror jag elbilar troligen är en tillfällig trend på samma sätt som etanolbilar. Framtiden ligger i bränsleceller som har bensinbilens fördel med snabba laddningar och elbilens fördel med att vara klimatneutral.

3 gillningar

Tror att @skogstomten sa att vi har 5 000 000 bilar i Sverige. Det säljs 300 000 nya varje år. Det kommer alltså ta minst 15 år att omsätta hela bilparken. Bara en bråkdel av de 300 000 bilarna är dessutom elbilar.

Tror att han dessutom sa att det totalt fanns ca 200 000 hybrider och ca 70 000 elbilar. Så vi har långt kvar.

2 gillningar