Om ens den kalkylen stämmer så skulle det ta minst 15 år att omsätta hela bilparken säger du och att det är långt kvar?
Att omsätta hela bilparken till elektriska bildar på 15 år tycker jag är helt jävla magiskt. Helt revolutionerande snabbt faktiskt.
Personligen tror jag det går mycket snabbare till cirka 70% och sen går de sista 30% långsammare. Vi kanske aldrig når 100% om det inte finns förbud men det är inte så viktigt heller.
Inom max fem år kommer det uppfattas lika fult att spy ut avgaser ur en bil som det gör att stå och röka cigaretter. Där tar stigma och grupptryck vid och ingen vill ha en avgasbil längre. (men alla har inte råd med omställningen därav fördröjningen på 30%)
Jag tror att hybrider bara är en parantes som snart inte kommer säljas mer. Ge det några år så kommer mer eller mindre alla bilar som säljs vara eldrivna tror jag. Den begränsande faktorn kommer vara tillgången till batterier enligt vad jag tror.
Så länge många inte kan ladda sin bil hemma kommer det i många områden inte att uppfattas som fult att ha bensinbil.
Om det mot förmodan skulle installeras laddstolpar på min parkering hemma de närmaste åren så skulle jag inte våga lämna en bil på laddning där. Alltför många skulle vara arga på att de får betala höjd hyra för att ett fåtal ska kunna ladda sin bil!
Man sa samma sak om flygresor men vi gör det fortfarande förutom under Corona. Hur många har vi i vår bekantskapskrets som flög på en semesterresa under sommaren? Ser inte att det är någon stigma kring detta.
Ps, till och med miljöpartister driver emot något stigma…
Jag tror inte heller att det kommer handla om stigma mot att ha bensin- eller dieselbil. Snarare att det kommer vara så ekonomiskt fördelaktigt att ha elbil så folk kommer köpa det på grund av ekonomin. Förutom att själva tekniken är överlägsen. Och all ”ny” teknik kommer hamna på elbilarna först.
Tycker det är rimligt då social stigma inte kommer fungera utanför visa socialkretsar kring storstäderna, på samma sätt som andra liknande trender.
Redan nu hör jag åsikter om att elbilar är något som Sörläningarna får hålla på med. Tror denna mentalitet kommer växa sig starkare fram tills det finns en bättre lösning (bränsleceller).
Beror väl på hur länge vi har råd att skattesubventionera elbilar på bensinbilens bekostnad?
Tror också vi kommer se en markant ökning av elbilar sen kommer skattesystemet ikapp som medför att det inte blir lika lönsamt länge, sen är frågan vad som sker efteråt.
Bränsleceller är alldeles för ineffektiva för att bli ett realistiskt alternativ. Att ta el och göra det till vätgas för att sedan göra om det till el igen gör att man förlorar väldigt mycket effektivitet. Vätgas är ett bra sätt att lagra mycket energi på liten yta jämfört med batterier och att lagra det längre tid. Men kostnaden för att köra bilar på det inklusive att bygga upp ett realistiskt nätverk med tankställen när elbilar redan är så pass effektiva och utbyggnaden av tankställen håller på att byggas ut. Om man sedan pratar om att vi behöver mer el för att tanka alla bilar, hur ska det då gå om man väljer ett alternativ som kräver el men väldigt mycket mer el.
Till detta kommer en tilltagande miljöförstöring i form av vindkraftsparker. Den som framhåller att elbilar är tysta har förmodligen inte bott nära ett vindkraftverk.
Det kommer inte behövas så länge till. Med den takten tillverkningen av batterier blir billigare så kommer snart en elbil vara billigare att köpa än en ice-bil. Skattesystemet lär inte komma ifatt heller. Ja elbilar lör bli dyrare att köra än idag, i alla fall om Miljöpartiet får bestämma (hoppas inte) men jag tror inte en sekund att ice-bilar inte kommer öka minst lika mycket i kostnad.
Fördelen med bränsleceller är att man kan bygga ett vätgasfabrik brevid eltillverkningen så man slipper transportförluster. Samtidigt kan man även tillverka vätgas när det finns överflöd av el och sänka tillverkningen vid elbrist.
Infrastruktur för vätgastankning går väl att bygga vid bensinmackar på samma sätt som vi gjorde för etanolbilar en gång i tiden.
Elektriseringen kommer kräva enorma investeringar i infrastruktur. Vi kan ligga gärna lägga dessa summor på att bygga nya vätgasfabriker iställer, kommer ju ändå krävas mycket vätgas för grönt stål.
Det går utmärkt att ladda elbilar med el producerad från vattenkraft, kärnkraft, kraftvärmeverk, solkraft, vindkraft till havs. Att det godkänns att bygga vindkraftverk nära annan bebyggelse är väl inte elbilarnas fel, och behövs i praktiken inte heller?
S-kurvan gäller väl nya bilar, inte befintlig bilpark liksom. Dvs om tillgången finns där så kan nybilsförsäljningen relativt snabbt skifta till elbilar. Men även då tar det ju lång tid till alla bilar på vägarna är elbilar.
Andrahandsvärdet på fossilt drivna bilar kommer att dala ju närmare fossilstoppet vi kommer. Vem vill bli sittande med en 5 år gammal bensin/diesel som ingen vill köpa?
Våra åtaganden för att tackla klimatkrisen ryms inte på långa vägar inom den nuvarande mobilitets-normen. Privatbilismen måste minska drastiskt, även om den är eldriven.
Menar du stopp för försäljning av bilarna eller bränslet? Stopp för försäljningen av bilarna skulle ju kunna få motsatt effekt, att de som finns kvar blir eftertraktade. Men finns inget bränsle blir de ju inte så användbara… Men det beror ju också på hur mycket det kostar att köra förbränningsmotor.
Här håller jag verkligen med. Den typen av transporter vi vant oss med senaste säg 60-70 åren är väldigt långt ifrån hållbar. Och det gäller nog oavsett om bilarna går på el eller diesel.
Tjena! Jag är ny här! Men jag har vart inne och läst här en hel del, underbart ställe att vara på
Är det inte lite för mycket hets att gå mot elbilar? Allting ska liksom stressas fram från alla håll och kanter. Som ni säger kanske värdet minskar på fossildrivna fordon. Det kan omöjligt hålla i sig? Vart ska all el komma ifrån tänkt bara på alla som måste parkera på gatan i städer, det finns inte på kartan att det ska funka. Jag jobbar själv med elnät och i min värld är det mycket längre tid kvar än det som är sagt, allra helst när Ringhals och Barsebäck inte ger nån mer kärlek.