Elbilomställningen - i början av en S-kurva

Jag tror den kritiska faktorn (förrutom metaller och råvaror till batterier) kommer att vara koppar. Förstår inte riktigt om och hur någon tänkt att få ihop ekvationen :thinking:

Utan koppar kan vi inte tillverka tillräckligt med elbilar som ju drivs av elmotorer med koppar lindning. Med en drastiskt ökad konsumtion av koppar riskerar priset att mångdubblas samtidigt som koppar gruvindustrin redan nu tvingas söka efter mer och mer låg kopparhalt för att ens ersätta nuvarande förbrukning. Dessutom krävs mycket mer koppar i produktion av förnyelsebar el som tex vind och solceller. Grön el krävs ju för att elbilar ska göra nytta för miljön.

En elbil innehåller drygt 80 kg koppar.
En vanlig bil innehåller 10-20 kg koppar.
Skillnaden är säg 65 kg/bil.
Säg att vi ska ersätta världens bilflotta till elbilar under en 10 års period.
Det finns idag uppskattningsvis 1 miljard bilar.

Det innebär en ökad koppar förbrukning på i runda slängar 6.5 miljoner ton koppar om året i 10 år. Först därefter kan man börja återvinna de första elbilarnas koppar.

Globala koppar produktionen och konsumtionen är i nuläget runt 20 miljoner ton om året.

Enbart elbilar skulle i så fall öka behovet med ca 33%. Det skulle driva upp priserna rejält och öka kostnaden för elbilar.

Lägg till detta att det behövs upp till 5 x mer koppar för tex vindkraft och solkraft än i traditionell fossil/nucleär elproduktion. Grön el är ju helt nödvändigt för att göra elbilar netto positiva för miljön. Körs de på fossil el är det ju snarast värre än att köra bilar direkt på bensin.

Ovan på det så har koppar gruvindustrin kämpigt med att hitta tillräckligt höga kopparhalter att utvinna. De bästa gruvorna har idag 2-5% koppar i malmen de bryter. I snitt ligger brytningen på 0.6% och nu prospekterar man gruvor med 0.4% koppar halt. Lägre halt innebär större ingrepp i naturen och högre utsläpp för att utvinna kopparn som dessutom blir dyrare ju mer låghaltig malm man måste bryta.

Jag tror vi behöver en plan för att verkligen kunna elektrifiera bilflotta globalt inom en vettig tid! En bättre plan än Sickan’s i Jönsson ligan :slight_smile:

Själv köper jag gärna aktier i koppar gruvbolag.

3 gillningar

Det har gått över styr det mesta. Vi letar själva ny bil då vi måste ha en större eftersom vi blir fler. Ska jag då köpa en tesla för en miljard som kommer hälften så långt som en vanlig bil och dessutom inte är en kombi, eller ska jag köpa nån slags Kia som kommer 15 mil och sen ladda i 2 timmar mitt på E18 där det inte ens finns ström när vi åker kust till kust? Tanken är god för elbilar men förutsättningarna finns inte där än. Jag verkar ruggit negativ och det är jag :slight_smile: nej men vad ska man göra med allt för att få till det? Alla som bor i lägenhet som inte bestämmer själva om man kan installera laddare eller ej?

1 gillning

Hör vår kära visionär Christian von Koenigsegg sia om bilbränslen.

1 gillning

Intressant artikel inom ämnet.

Det låter som att elbil kanske inte är lämplig för din familj i dagens läge.
Är inte en hybrid eller ren bensinbil ett alternativ? Jag känner inte till din privatekonomi men med en vanlig bensinbil kan du komma riktigt billigt undan om vi pratar inköpskostnad och begagnat så klart.
Jag menar att bensinbilar kommer ju inte förbjudas imorgon och ni kommer säkert få fler tillfällen att byta bil framöver.

Jag menade nog hur man ska få till allt med omställningen.

Det finns ganska mycket jobb kvar att göra så man behöver nog inte ha så bråttom med att skaffa en ren elbil eller vara orolig över hur mycket en bensinbil tappar i värde. När man inte kan bygga ut eller bygga nya stadsdelar pga elbrist hur ska man då kunna byta ut alla fordon?
Det känns som politikerna luras lite när dom pushar på för eldrivna bilar. Vad händer när man når gränsen för vad elnätet klarar av?

Om jag försöker mig på ett makro perspektiv på elbilen från vad jag kan uttyda.

• Transformationen till elbil kommer att gå fort då det kommer fram på fikat att kostar 18 euro att köra 870 km på semestern för kollegan. ( Jag jag är österbottning). Och detta kommer att gå fort för hela världen kommer att notera detta för ingen vill ju elda upp pengar i onödan.

Bränsle

• Bränsle priset kommer att sjunka ganska fort om några år, för redan små förändringar i förbrukad oljemängd har inverkan på priset har vi sett historiskt sett.

• Det är med det dyrare länderna att producera olja per barrel i Ryssland, så finns flera stor politiska “drivers” att gå från olja stor politiskt. ( Inte bara miljö/klimat frågor)

Inkomster till stat

• Inkomsterna till staten från drivmedel kommer att minska och det måste komma på något nytt för att betala sjukvård och underhåll av det redan bristande underhållet av vägnätet utanför tätorterna.
  • Tror staten/försäkringsbolag kommer att kräva att alla bilar har “färddator” som används för att ge dig ett pris på försäkringen samtidigt som man betalar skatt på hur mycket man kör. För ser inte man kan rent av beskatta elpriset för det slår väldigt fel ut på andra saker som uppvärmning av hus. ( Finns spår av detta redan i UK på försäkrings bolag)
  • Antalet bilar kommer att minska då vi får Nivå 5(1-5) på självkörande bilar, för varför skall man ha två bilar i ett hushåll om man kan ha en som för ungarna på fotbolls träning, och föräldrarna kan ha sin egen hobby samtidigt.
  • Frågan är inte när en bil kan tekniskt vara självkörande utan hur mycket bättre den skall var än vi före vi litar på den. Jag tror länder kommer att förbjuda att man kör själv i framtiden för det stöder visioner om noll olyckor i trafiken.
  • När man börjar se mera en bil som ett transport medel (cirkulär ekonomi, bil delning, …) från punkt a till b kommer också behovet av “lyxiga” bilar minska.
  • Parkerings platser i städer/arbetsplatser minskar, Vi kan skicka hem bilen och vila sig och ladda sig om inte för lång borta.
  • Att jobba distans ( Digtal nomad) blir accepterat i en högre grad efter covid. ( Ser planer på 2-3 dagar hemifrån per vecka) ( Detta öppnar också för att man kan anställa rätt kompetens och inte se lika starkt på var en person bor, om man tagit till sig en digtial transformation i företaget),
  • Vi kommer att mera beställa hemleverans och detta har vi lärt oss under covid.

Kan vi leva på landsbyggen i framtiden eller krävs den en “quadcopter” för vägarna är inte underhållna?

Batterier

• Väger ca 500kg så man kommer inte att byta batteri på en personbil, Så länge en bil står oanvänd största delen av dagen så finns det ingen ekonomi i detta. Men ja Taxi, Buss, Båtar, … kommer detta att använda detta.
  • Batterier kommer bli en del av strukturen i bilen för att ta ner på tillverknings kostnaderna på bilen.
  • Går att byta batteri i bilen då det kommit ner till 70% i effektivitet och då kan den leva ett liv i en “power wall” några år fören den skall återvinnas.
  • Ett batteri är en hel drös av små batterier och är vanligen ganska få av dem som blir dåliga så går att byta ut de som är dåliga, men detta är inget något märkes verkstäder kommer att göra för kräver lite kompetens och tid. ( Detta görs redan på bilar som garantin gått up på t.ex Nissan Leaf)
  • De batterier som finns i dag på marknaden åldras ganska fort med det som man see är på gång så detta är ett problem bara här i början.
  • Finns utveckling på gång att bilen kan spara/ge energi till el-gridden för att jämna ut elförbrukningen då vi går mot mera volatila strömkällor ( Vind/Sol ← Kärnkraft, Kol, Gasturbiner,…), Ja detta kärnkraft har många emotionella åsikter så jag går inte in djupare på det…
  • Majoriteten tror jag klarar sig på en laddning på över 300km? för det är väldigt få gånger om året resa är längre en så. Och när det händer så kanske man kan ta en fika på vägen eller kanske fundera på om en annan fortskaffning är bättre att hyra/leasa ( Husbil, Tåg, bil…) från en ekonomisk synfält.

Vilka bilar köper vi i framtiden
En framtida el bil är mycket mera enkel att konstruera än en dagens bil. Är ju väldigt simpelt sagt en elbil är en låda med en elmotor per hjul och ett batteri och dator :slight_smile:

De bilmärken vi är vana vid i dag är kanske inte alla kvar efter att dessa transformationer (Digtalisering, Elektrifiering) har ägt rum?

• De flesta bil företag har optimerat sin process för att kunna producera billigt med en massa små underleverantörer och interfaces. ( Lean, Autosar, …), kan dessa väldigt stora organisationer ställa om tillräckligt fort. ( Vi köper ju det som är bästa för vårt behov nu!)
  • Om man kollar på Munro som plockar i sär elbilar kan man se att flera av de traditionella bilmärkena bygger den som man skulle byggt en bensin bil och det leder till flera delar och produktions kostnader som gör det svårt att konkurrera med företag som “jobbar snabbt med förändring”
  • Biden har ju givit ett 2030 mål nu i usa, men frågan är om det bara är ett stöd åt företag som får en förlängd “dead man walking”

Är Tesla aktien värd sitt pris i ett långsiktigt tänk?
Borde man kanske ha en större procent Asien i sina world index i framtiden, då flera industrier i usa kommer att vara för konservativa och sakat i transformationen?

4 gillningar

Du har nog rätt i att det kommer bli slagsmål om vissa resurser, tex koppar.

Men ersätta världens bilar på 10 år är det nog ingen som fantiserar om. Det kommer nog ta 10 år innan ens västvärlden har kommit upp i en majoritet av att alla sålda bilar är eldrivna. Efter det tar det 15-20 år innan bilparken är i stort ersatt. Men det finns nog också ställen i världen där det kommer ta betydligt längre tid. Man tappar lätt perspektivet här uppe i nordeuropa.

Enig :slight_smile: men premissen i denna tråden var att det skulle gå snabbare än gemene man tror, och även en ”lång” tioårsperiod skulle innebära stora ansträngningar på bland annat koppar supply. Jag ser inte heller en snabb omställning eftersom vi inte skulle kunna få fram nog med råvaror.

Men är det inte snabbare än vad gemene man tror att alla nya bilar om 10 år är elbilar? S-kurvan menar jag handlar om nybilsförsäljningen och att på 10år gå från 10- t.ex. 90% tycker jag är rätt brant? S- kurvan över bilparken laggar ju med ett par decennier. Befintliga bilar och de förbränningsmotorbilar som ändå säljs under den tiden finns ju redan så att säga och lever i 15-20 år.

Jag har nu ca ett års erfarenhet av elbil (polestar) och har följande synpunkter och uppfattningar i frågan.

Tillgång till batterier ökar nu snabbt. Kolla utbudet och leveranstider på elbilar så förstår man att det som sades i frågan för ett eller två år sedan Inte alls stämmer.
Man måste ha tillgång till laddning hemma, annars får man vänta några år tills detta kan lösas.
Mer överkomliga elbilar strömmar nu ut på marknaden. Prisskillnaden mot konventionella bilar minskar snabbt.
Snabbladdning längs vägarna är akilleshälen. Trettio minuter Snabbladdning på långresa kan man uthärda genom att äta eller fika. Att sitta i kö för att få ladda är outhärdligt.
Nya bilar används betydligt mer än gamla. Den som pendlar på E4 kan notera att de flesta bilarna är yngre än fem år. Det innebär att bensin- och dieselförsäljningen minskar mycket snabbare än andelen fossilbilar.
Vi närmar oss nu Norge som snart nu ligger på 50%.

3 gillningar

Fråga: Vilket fordon är optimerat för att köra mellan A och B till lägsta möjliga kostnad?

Svar: Lastbilen. Inget åkeri köper in en bil för att ge föraren egomassage i form av några extra hundra hästkrafter.

Räkna nu på hur sjukt överdimensionerad din egen bil är.
Hur onödigt stor motorn den har.
Sänk hastigheten från 120 till 100 tex.
Finns mycket att göra här om viljan finns.
Tesla använder 0-100 argument för att sälja sina bilar. Har inte sett detta sen 80-talet.

Nej om en större motor “jobbar bättre” skulle en ännu större motor vara ännu bättre - läs lastbil.

1 gillning

Ok! Så på 20 år så innebär det att koppar till elbilar ökar globala koppar förbrukningen med 17-18% - ger fortfarande ökade koppar priser + koppar till grön el + koppar gruvorna som får lägre och lägre koppar halt. Problemet kvarstår oavsett om 10-20 år.

Vi behöver alltså en plan för att ställa om … det är poängen :slight_smile:

1 gillning

Tesla använder inte 0-100 argumentet för att sälja bilar. De använder det tillsammans med att vara först att tillverka elbilar som faktiskt inte ser ut som något bara en miljöpartist vill köra för att få gemene man att se vilka fördelar en elbil kan ha.

Alla elbilar som gjordes innan Tesla kom in och började göra ”sexiga” elbilar var halvdana fula bilar i små serier som gjordes av existerande biltillverkare för att ha något att peka på och kunna säga: ”Se, vi har gjort detta och ingen vill ha det så vi kommer fortsätta tillverka ice-bilar för det är det som är bäst och det är det alla vill ha.”

Så fort någon gjorde något som blev lite mer lyckat så dröjde det inte så länge innan bilen drogs in eller liknande.

1 gillning

Hmm. Ett affirmativ och negation samtidigt. Hursom sist jag kollade på en Tesla var det svårt att missa 0-100 siffran. Doften från ett unket pojkrum på 80-talet sipprade fram :slight_smile:

Jag fattar väl att early adopters som regel är något helt annat än en optimal bil.

Du kan ju leka med tanken:

Hur mycket skulle en Tesla förbruka om man stoppade in en genomsnittlig förbränningsmotor?

1 gillning

Och så kan man fortsätta ta paus och fika i naturen istället för vid elstationen där man måste vänta på en timme på att ladda batteriet.

Vätgasen är på gång stort i hela världen, Sverige också till sist, och när det väl börjar rulla går det undan med allt.

1 gillning

Varför vill man inte göra som den där koenigsegg säger i videon om någon har kollat den det känns ju betydligt lättare, är det inte så bra som han säger?

Tillbaka till kopparn, håller man inte på att byta ut det mot aluminium kanske inte går att göra lindningar av det men skulle iallafall spara en del vikt på bilarna som redan är ganska tunga. Aluminium leder inte mycket sämre än koppar så det borde inte vara därför?

Ju mer jag läser om det här blir jag lite mer emot omställningen mot el, det känns lite som politikerna hade ett möte där dom bestämde att nåt måste göras vi satsar allt på detta, helt ogenomtänkt.
Kan va jag som är helt bakom flötet också

1 gillning

Nä många saker politiker gör är ju ganska ogenomtänkta. Det är trots allt bara människor vi har att göra med.

Det låter ju trevligt att du letar efter en ny bil. Törs man fråga var du har hittat din information om elbilar? Den låter nämligen väldigt påhittad och inte alls i linje med verkligheten.

• En ny Tesla kostar inte en miljard, inte ens en miljon. Du får en ny M3 SR+ vilket är fullt tillräckligt för de allra flesta för runt 400" kr, ungefär som vilken ny bil som helst, t.ex. Volvo.

• Jag vet inte vad “nån slags Kia” är för bil? Menar du en e-Niro? Den kommer du ca 35-40 mil med 64kW-batteriet.

• Varför ska du snabbladda i två timmar? Med vilken vettig elbil som helst kommer du ca 30-35 mil på sommaren och runt 25 på vintern (givetvis beroende på körstil). Därefter snabbladdar du vid lämpligt ställe, ca 30-40 minuter, och kör därefter vidare till din destination. Vi brukar köra Karlskrona-Göteborg, och stannar och laddar ca 50 minuter i Laholm, där vi passar på att käka lite under tiden. Då har vi en äldre elbil med endast 50 kW CCS-laddning. Hur långa resor brukar du göra egentligen? Inte ens om vi laddar med AC (långsammare laddning) behöver vi stå i två timmar.

• Kan du ge exempel på ställen du tänkt åka till som saknar laddmöjligheter? Det finns en hel del ställen som kunde varit bättre, vi hittade t.ex. inte en enda destinationsladdare mellan Karlskrona och Kalmar, trots smockat med turisthålor. Dåligt, håller med! I både Karlskrona och Kalmar finns det dock mycket bra laddmöjligheter.

• Håller med om att det kan vara ett bekymmer om du kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma. Dock finns det el framdragen och det är väl egentligen bara viljan som saknas hos fastighetsägare och föreningar att sätta upp en laddare.

Har du fler frågor eller funderingar, bara fråga på!

/H

3 gillningar

Därför jag inte tror på batteri ännu, utan vill ha vätgas. Vem vill vänta en halvtimme på att tanka el när man tankar vätgas på några minuter. Tankstället kanske inte har god mat, man vill äta medhavd mat på trevligare ställe eller man vill eller är inte redo för mat. Batteri är helt enkelt opraktiskt av många anledningar. Även om det funkar i stan, så åker de flesta även längre sträckor utanför stan. Och det lär väl aldrig bli lika många tankställen för el ute längs de mindre och trevligare vägarna i framtiden. Snarare lär vi se mer av motorvägar och större ställen där fler kan tanka el en lång stund. Och vem vill stå i kö i en halvtimme eller mer för att det är flera i kön framför och alltid behöva köra motorväg.