Elbilomställningen - i början av en S-kurva

Kan förstå din synpunkt. Nu har vi en av de billigare elbilarna med ett 52kW-batteri och en långsam snabbladdning med peak runt 50kW. En Tesla hade antagligen räckt med 10-15 min för att toppa upp lite.

Många jag pratar med vill ha elbilar men vill samtidigt att de ska funka precis som fossilbilar. Det går (idag) inte att ha kakan och äta den. Däremot måste man ju inte se de tillkortakommanden med elbilar som nackdelar. Kör man +40 mil kan det vara skönt med en paus på 15 min för att ta sig en fika på halva vägen. Vi kör ofta till Uddevalla från Karlskrona i jobbet med en fossilbil, men vi stannar även då efter ca 15-20 mil och tar en fika. Inte för att vi måste utan för att det är skönt och vettigt. Sen är det såklart tråkigare att stanna mitt i vintern, men nog kan man fördriva tiden 20 minuter med telefonen? Eller gå en runda och sträcka på benen?

Håller med om köer vid snabbladdare. Ionity är helt värdelösa med att bygga ut sina laddstationer, och det är ofta kö där, det har vi också upplevt. Tesla bygger 8-16 laddplatser per sajt, medan Ionity orkar med 2-4, kanske 6. Det håller inte, det är jag helt med på.

Vet du att Volkswagens VD kör en Id3? Han twittrade om just detta när han hade semester i sommar och bilade lite genom Europa, och var märkbart irriterad på långa köer vid Ionitys stationer. Vi får hoppas att hans ord har så pass mycket tyngd att Ionity sätter igång med utbyggnader (VW är trots allt med i detta samarbete).

/H

3 gillningar

Omställning behöver vi.

Och jag stannar alltid och rastar när jag kör längre sträckor, tex till Stockholm - Dalarna. Men då vill jag inte rasta på ett tankställe för att jag måste vänta på tankning. Dessutom fult och tråkigt. Och att sträcka på benen två gånger blir en lång stund för mycket. Och som sagt, inte säkert att rastningen behövs just när man ska tanka el.

Så om de inte utvecklar en snabbladdning som tar några minuter, finns även på mindre vägar och ger mig tillräckligt med el för 50 mil, så är det ett bakslag.

Då är vätgasen mycket mer praktisk på alla sätt. Sverige var tyvärr sent ute om man jämför med andra länder och biltillverkare som hunnit utveckla en hel del redan. Man pratar om den i Sverige som något endast för lastbilar, tåg, bussar, flyg etc, men inte i andra länder och jag tror vi glömmer att människan med sin bil troligtvis vill fortsätta ha det lika praktiskt som förut. Och många föredrar mindre vägar på semestern eller är tvingade till det.

Personligen tror jag vi behöver flera olika drivmedel. Endast en lösning har aldrig varit bra om alla ska använda den i hela världen.

Jag överdriver kanske en del när det kommer till bilarna, men inte resten.

Nu är det ändå förhållandevis få som har elbil så än så länge är det ganska lugnt.
Men så småningom lär var enda gata grävas upp då elnätet ska förstärkas, alla nätstationer, alla kabelskåp på gatan ska väl bytas och förstärkas mer kabel ska grävas ner. Tänk att det är på i princip alla ställen man ser ett skåp eller en station, kollar man längre än näsan räcker ser man att det är ganska mycket som behöver bytas ut.

Vi kan liksom åka runt och byta stationer och skåp för att folk byter huvudsäkring från 20A till 35A pga att det är för klent byggt från början.
Var med och planterade en tesla station, och vad jag har fått berättat för mig fick tesla nöja sig med hälften laddstolpar än vad som var tänkt, om det stämmer eller ej låter jag vara osagt.
Det är det här som jag är skeptisk mot, samtidigt som folk inte förstår hur det kan bli strömavbrott. Vi är nog närmare ett elnät likt Thailand än vad vi är en elektrifiering av fordonsparken.

1 gillning

Låter lite som att du blandar ihop snabbladdning med den laddning som görs när bilen är parkerad. I princip räcker ju 6A 230V som i befintliga motorvärmarstolpar på en parkering där man står över natten.

Men elnätsproblemet tror jag är det minsta med elbilsomställningen. På de minst 2-3 decennier det kommer ta att byta ut bilparken så finns tid att göra rätt mycket där det krävs.

1 gillning

Varför skulle man behöva 35A säkring hemma för att ladda elbil? Jag gick upp från 16A till 20A i mitt hus men det var mer för att jag har skaffat en pool som behöver värmas ett spabad som behöver värmas och även pumparna till den drar en del ström plus elbilen. Men då räcker det till att ladda bilen utan några problem alls.

2 gillningar

Det är ganska vanligt.
Men hursomhelst det räcker nästan med 6A extra på 10 villor blir det 60A osv.
Vissa områden är väldigt snålt byggda och skulle kanske inte klara en höjning på 150-200A.

Vad är det som är ganska vanligt? Jag tror inte heller att de flesta villaområden är för klent byggda för det. Det är inte som att man behöver samma kapacitet som på snabbladdare. Väldigt många villaområden drar mindre ström idag än de gjorde förr på grund av övergång till lågenergiprodukter typ lampor och sådant, många har tilläggsisolerat, bytt till 3-glasfönster, skaffat solpaneler, satt in bergvärmepump och liknande åtgärder för att få ner elkostnaderna. Jag själv bytte från en ineffektiv elpanna till bergvärme och bytte alla fönster. Det halverade min elkostnad på vintern.

Det som drar mest el är stora industrier och deras elförbrukning måste lösas, men det har inte med elbilar att göra.

Om alla bilar i Sverige helt magiskt skulle bytas till elbilar över en natt och varje bil körs i snitt 1600 mil per år så skulle det dra 11-12 TWh per år.

Fler och fler elbolag har dessutom tjänster som erbjuder ”smart laddning” där bilen automatiskt laddas när elen är som billigast och förbrukningen i samhället är som lägst. Nästa steg i det är att man går över till ett system med vehicle to grid där man skriver ett avtal med elleverantören om att de får använda din bil som en lastbalancering i elnätet vid behov. Lägg där till att man kanske har solpaneler på taket och kanske ett batteri på väggen i garaget så blir din bil och ditt hem en del av lösningen istället för en del av problemet.

Nästa steg skulle kunna vara den av så många omtalade vätgaslösningen, men då inte som fordonsbränsle utan som en del av samhällsstrukturen. Jag bor i ett ganska litet samhälle med runt 1000 invånare. Säg att Vattenfall eller något annat elbolag bygger ett vätgaslager på lämplig yta i utkanten av samhället, de flesta i samhället installerar solpaneler som på dagen fyller upp batteriet som sitter i källaren eller så. Den överproduktionen som sker efter att man har gjort det köps av elbolaget och spjälkas in i vätgaslagret de det sedan lagras för att på vintern när solenergin inte räcker till säljas tillbaka till det närliggande samhället.

Applicera det på alla ”småbyar” i området och man har skapat en redundans i elnätet om något vätgaslager skulle börja strula. Helt plötsligt har vi skapat ett decentraliserat elnätverk som har en kapacitet att klara sig längre perioder utan ett basstöd från de stora producenterna från vattenkraft, kärnkraft och liknande. Detta är ingen science fiction utan finns redan idag i mindre skala i Sverige.

1 gillning

Profetia: Framtidens bil kommer vara en inverterad Prius.

Dvs en elbil som kompletteras med en fåcylindrig förbränningsmotor på säg 10-20kW som jobbar på en och samma lastpunkt och då har en verkningsgrad på över 40%. Batteriet kommer ha en kapacitet på typ 200km. På längre resor kickar förbränningsmotorn in och laddar batteriet.

Konstruktionen ger en hyffsat lätt bil (lätt batteri) och prestandan kommer momentant helt och hållet avgöras av elmotorn. Totalverkningsgraden blir också hög eftersom man släpar inte omkring på ett batteri som väger ett halft ton men sällan används.

Kom ihåg var ni läste det först :slight_smile:

1 gillning

BMW I3 Rex har just denna princip och även Opel Ampera.
Tror ingen av dem tillverkas längre.

Gillar också idén, men tror inte det kommer slå stort.
Batterierna blir bättre och bättre och billigare, så att ha dubbla system blir nog dyrare ändå.

2 gillningar

Mazda har väl sagt att de ska ha en sådan hybridlösning med en wankelmotor som laddar batteriet med.

1 gillning

Låter ju rimligt utifrån ett vikt och storleksperspektiv i alla fall. Wankel låter ju kuligt med :slight_smile:

Om man gillar ljudet av sin Electrolux diskmaskin på kastrullprogrammet så är wankelmotorn rätta motorn för dig :slight_smile:

Då har du aldrig hört en triple rotor RX-7 :slight_smile:

1 gillning

Varför släpa med sig ålderdomlig teknik i bilen? Är det inte bättre att stanna, ta en bensträckare och snabbladda en kvart?

Jag har aldrig förstått varför folk gillar hybrider? Har kört en sån en gång, den var jättetrevlig att köra tills bensinmotorn drog igång vid ca 50 km/h. Visst, de är väl bättre än ingenting, och fyllde väl sin funktion när elbilarnas utveckling var i sin linda, men idag är de hopplöst efterblivna.

/H

Jag tror du har halvt rätt, själv tror jag att vi är i ett mellanläge där vi tänker gammeltankar och fortfarande försöker få elbilar att likna fossil. Mina förutsägelser går mer åt att elbilarnas räckvidd inte kommer öka men att hybridlösningar mellan kollektivtrafik, egen bil och delningsekonomi ligger närmare sanningen. Tanken att ta sin bil och köra Malmö-Stockholm är på utdöende, man kör lokalt med sin egen bil eller poolbil, sen tar man tåget och plockar eventuellt upp en bil på andra sidan.

Jag har inte en miljökämpeprofil, har bara bensin och diesel, men jag tror att förändringarna som kommer blir långt mer radikala än vad som diskuteras idag och de kommer att komma, för att kopiera trådrubriken, som en S-kurva. Diskussioner som att man tex i glesbygden ska kunna pendla mycket långa avstånd varje dag kommer snart vara förbi och svaret blir nog tyvärr -glöm det!

Raderat av användare

Det enda jag har emot det är här i Norrland kan det vara väldigt långt till sjukhus, och då passar det sig inte att stå och snabbladda lite. Ja, det finns såklart ambulanser, men det är ändå en trygghet att kunna köra själv om det krävs (tex om den närmaste ambulansen är på uppdrag).

Med det sagt så gillar jag inte heller hybrider och köper hellre en elbil med rejäl räckvidd.

När sedan alla tunga lastbilar som kräver enormt mycket mer kraft än personbilar ska laddas blir det en utmaning på allvar. Jag har en bekant som jobbat i en stor lastbilskoncern och hört rykten om att med dagens batteriteknik är det inte lönt att försöka göra en långtradare som går tur och retur till exempelvis Italien på el utan de försöker istället utveckla bränslecellsteknik.

Jag har inga källor alls på detta så det kan vara helt fel, men det låter rimligt någonstans.
Är det någon annan som är mer insatt i elektrifiering av tung lastbilstrafik på lång distans?

Det var en Porsche Panamera laddhybrid. Det kan ju varit en inställning som gjorde detta, hade bara lånat bilen.

/H

Det finns väl olika tekniker, ren eldrift torde vara det absolut enklaste förutsatt en vettig laddinfrastruktur. Även lastbilschaffisar måste väl lämna fordonet för att äta och gå på toan, samt sova.

Tesla Semi - Wikipedia verkar väldigt lovande, förutsatt (som med allt laddningsbart) att det kommer att finnas ett nätverk av laddare.

/H