Jag längtar till den tiden när man inte har egen bil längre. Mitt smarta hem beställer en bil när jag borstar tänderna på morgonen och så står det en varm go bil utanför några minuter senare och kör mig till jobbet. Lika dant hem (fast utan tandborstning).
Jag tycker det är urtråkigt att köra bil så självkörande är en dröm.
Biltåg… vad ska man säga. Jag tycker vi kan börja med att göra det möjligt att ta cykeln på tåget först.
Det går ju på vissa tåg, framförallt region och lokaltåg. Men jag håller med, det vore önskvärt med fler och bättre lösningar.
Luktar 1984 och totalitärt som någon var inne på ovan. Jag som kritiserar covidvaccin, klimatalarmismen, Nato, EU, FN, WHO, WEF, vegoagendan, big pharma, m m, vill inte att lobbyistlydiga storebror ska ha mer makt över hur jag transporterar mig.
Varsågod, basha på, bryr mig inte.
Ursprungsfrågan var:
“Dvs vad är det värt att inte ha egen bil och få fria resor istället?”
Då som man väl svara mer vettigt än du gör?
Du kan säga "jag kan inte se nån framtid där jag inte har en egen bil och får köra den när och hursomhelst’
Det finns för lite information i frågan för att kunna svara.
Fria resor utan begränsning i antal och sträcka?
Personlig eller för hushållet?
Avtalslängd?
Just dessa frågor har vi spånat på i tråden. Finns ingen färdig lösning.
Hur skulle du vilja ha det?
Vill du ha fri tillgång till fast pris?
Vill du endast betala för det du nyttjar?
Betala upp till ett tak?
Ska taket vara för en familj eller på individnivå?
Vill du ha 100% bil eller kombinera med tåg/buss eller motsvarande?
Ska där finnas begränsningar?
Etc.
För mig handlar det mycket om hur trygg jag kan känna mig.
Jag känner mig trygg i egen bil som jag kan ha låst så att ingen obehörig hoppar in när jag står stilla t ex.
För självkörande bilar, bussar och tåg vill jag gärna ändå ha personal närvarande.
Så för tryggheten kan jag gärna betala en extra slant. Om det inte känns tryggt spelar det ingen roll för mig hur billigt det är.
Det jag kan tänka mig att betala är lite lägre än vad det kostar att har en stor och en liten bil, båda +10år och ca 1000mil om året.
Låg fast avgift där det ingår vissa km och var km över det kostar extra. Tåg/buss vid långresor kan vara ok om det inte tar extra tid.
De som bor ute på landet/i glesbygden lär nog alltid komma att behöva äga (eller leasa) sina bilar. Där är kollektivtrafiken idag ofta helt obefintlig. Och vilket taxibolag skulle till konkurrenskraftigt pris vilja hämta upp någon som kanske bor 5 eller 10 mil från närmsta stad? För landsbygdsbor är bilen ett livsvillkor, nu liksom i framtiden. (Dvs tills man uppfinner en transportör à la Star Trek: “Beam me up, Scotty!”)
Tanken ovan har byggt på att kollektivtrafiken byggs ut och vi har fler bilar i trafik i snitt trots färre bilar totalt.
Dock inget som säger att en del familjer inte får äga egna bilar …
Den här idén att självkörande bilar skulle leda till att bilflottan skulle krympa tror jag är naiv. Biltillverkarna kommer naturligtvis inte utveckla funktionalitet som leder till att deras försäljning minskar.
De gör de redan. Självkörande bilar kommer att komma.
Kanske inte för alla ändamål och alla platser, orter etc.
De andra tjänsterna med hur man ska nyttja bilarna behöver inte komma från tillverkarna utan andra bolag kommer ta fram tjänsterna. Tänk en variant av Über utan förare.
Sen kommer tjänster som kopplar ihop olika system så man kan boka en resa som nyttjar olika färdsätt.
Självkörande bilar kommer, men tillverkarna kommer inte tillåta att de sänker efterfrågan på nya bilar. Jag arberar i bilindustrin med forskning och utveckling, visserligen inte med automatisering men har viss insyn via kollegor. Den här frågan (“hur undviker vi att konkurrera ut oss själva”) är högprioriterad.
Jag förstår, men samtidigt så behöver man fundera på hur en marknad fungerar.
Helt plötsligt har du företag som erbjuder “chipning” så att man kommer runt det du beskriver. Eller så kommer en uppstickare som tar enorma marknadsandelar genom att erbjuda självkörande bilar som går att styra enligt ovan diskussion då etablerade bolag inte gör det.
Intressant scenario och självkörande bilar är ju ett faktum. Men jag har svårt att se hur transporterna ska lösas så att vi kan bibehålla den livsstil vi har idag. Hur skulle det fungera med hundar? Behövs hundburar, eller har vi sänkt olycksrisken så mycket att det inte längre är en nödvändighet? Barn och barnstolar? Stor packning, skidor för skidresan…
Tror inte heller att biltillverkarna kan undvika att “konkurrera ut sig själva” om tekniken finns.
Däremot tror jag att det är mycket långt bort (teknikmässigt) innan man kan beställa en självkörande taxi som kommer hem till dig. Det tror jag inte vi som jobbar idag behöver fundera på som transportmedel till jobbet.
Även om tekniken fanns känns det som Peo ovan är inne på inte rimligt att bilar ska köra ut på “landet” och hämta folk. “Landet” tänker jag från ett par mil från närmaste “taxicentral” och uppåt. Det låter sjukt ineffektivt.
Inget som säger att nån på landet inte får äga en bil till 100%.
Sen kan den familjen få betalt om de låter den ingå i “systemet” och köra grannar till närmsta bussen.
Givetvis med regler … Kan vara begränsat till vissa timmar på dygnet eller att du får vänta max 10 minuter på bilen när du behöver den etc.
Det är just när jag skall till eller från landet som jag känner störst behov av taxi. Om jag skall till en stadskärna kan jag åka kollektivt, men ut på landet är det svårare. Om man lägger på en framkörningsavgift på priset så borde det inte vara orimligt.