KINTO - erfarenhet av detta poolbilsföretag?

Ni som använder det, hur upplever ni att tillgången är?
Jag ville testa igår kväll men då var den närmaste tillgängliga ca 3 km bort. Bor i söderort i Stockholm.
Är det lätt att få tag på en bil med kort varsel eller behöver man boka långt i förväg?

1 gillning

Jag har kunnat boka på rätt kort varsel, har ganska många bilar på olika platser inom 10 min promenad (norra sidan av Stockholm). Tittar jag nu finns det lediga bilar om jag skulle vilja åka någonstans. Det måste ändå finnas tillräcklig efterfrågan för annars skulle de väl inte ha kvar bilarna i närområdet, kanske handlar lite om tur. Men det är nog därför vissa har nämnt att de även kör med Volvos tjänst. Andra alternativ är ju Hyre, Elbilio, OKQ8 bildelning men Kinto verkar ändå erbjuda flest bilar.

3 gillningar

Fattar, man får ha några olika att växla mellan helt enkelt. Men det känns ju helt okej och är det något superviktigt man ska göra får man väl boka långt i förväg eller ta en taxi.

2 gillningar

Jag bor inne i city. Det kan vara svårt att hitta bil med kort varsel på storhelger (typ Kristi himmelsfärd eller julafton) men annars hittar man i princip alltid en här. På sommaren leasar vi en månad med Kinto Flex. Fördelen med Flex är att man inte betalar 2,25 kr per km utan tankar på egen hand.

3 gillningar

Det ska jag kolla upp till nästa sommar, tack för tipset!

Sålde vår bil för gissningsvis 10 år sedan och kört på Sunfleet/M/OnDemand och nu mer nyligen Kinto.

Vi har aldrig haft problem med några av bilpoolerna, det fungerar smidigt. Några observationer:

• Bolagen byter platser relativt ofta, platser försvinner och dyker upp flera gånger per år. Iallafall där jag bor.
  • Bor i en stor stad med många poolplatser. Även under storhelger när man är sent ute har det funnits bilar att få tag i men ibland flera km bort. Nu för tiden brukar jag försöka boka några veckor innan för t ex midsommar eller jul.
  • OnDemands app känns lite fräschare, smidigare och “snällare” men de funkar väldigt liknande.
  • Skador. Har aldrig råkat ut för nåt krångel här. Har anmält två skador och trots att en av dem var mitt fel har jag aldrig blivit fakturerad för nån skada (trots att jag inte hade självriskeliminering). Detta var dock på Sunfleet-tiden.
2 gillningar

Tycker du inte Volvo OnDemand är dyrt? Jag har t.o.m “fått” Super abonnemanget gratis trots det verkar Kinto billigare för likvärdig användning.

Bäst var det när vi hade GreenMobility där jag bodde.Renault Zoe’s. Superlätt att köra och var sjukt prisvärt var det… Tyvärr lämnade de Malmö när räntorna ökade och finns nu bara i Danmark.

1 gillning

Jo jag var nog lite otydlig, vi har både Kinto och Volvo (gratisabb hos båda). Använder oftast Kinto.

Vi var också med i GreenMobility, synd att de lade ner.

2 gillningar

Värdelöst bokningsinterfejs i appen, får ont i tummen.

Funkar annars bra. Hälften va mina bokningar har det varit dåligt med soppa i bilen så man får tanka, men det är som det är. De utlovar bonus om man lämnar tillbaka bilen med full tank, vilket jag inte sett att jag fått.

Har haft problem att komma in i bilen när den tappat uppkoppling på Gotlandsfärjan och Bluetooth inte funkade. Kundservice har dock varit duktiga och hjälpt till.

Jag fock bonusen en gång men det var i form av en rabatt på ny bokning inom en månad eller så, och jag kunde inte nyttja den. Bättre än sunfleet som ett tag hotade med straffavgift om man inte tankade.

Ok, då kan dom ha skött sig. Det jag uppskattar med kinto är att jag om jag vill kan parkera på den plats jag plockat bilen under hela hyrtiden. Ibland behöver man bil i några dagar och det är då nice att inte behöva bry sig om parkering/avgiften. Priset blir en kortare promenad.

2 gillningar

Jag upplever det som lätt. Har kinto, M On demand Volvos och Aimo share inom räckhåll. Finns fler som jag inte testat. Jag bor nordväst om Sthlm.

2 gillningar