Själv kan jag tipsa om två konkreta sidoinkomster som inte ens kräver enskild firma/AB om man vill komma igång snabbt och har intresset/möjligheten.
1. Frilans som t.e.x skribent.
Kanske är det någon hobby du håller på med eller något ämne du är riktigt insatt i? I mitt fall var det rätt straight forward då jag hade ett (ohälsosamt
) stort engagemang på SweClockers. Det resulterade i att jag sköt från höften och sökte ett frilansjobb under studietiden när det annonserades. Det visade sig vara jättekul trots att jag inte hade någon bakgrund inom journalistik alls!
Jag fakturerade via tidigare nämnda Frilans Finans och det fungerade jättebra!
2. Privat biluthyrning
Se min tråd om t.e.x GoMore.
Det här är svårare att räkna hem om man servar bilen på verkstad och risken är lite högre om man har en nyare bil. Men jag har en hobbymekaniker till farsa med garage att meka i och tillräckligt självförtroende att laga enklare saker med billiga reservdelar från Tyskland. Då blir det snabbt pengar på det ![]()
Dessutom gillar jag idén om att låta bilen som annars står still 99% av tiden få arbeta lite! Såhär långt har jag gått med vinst på det och fått många trevliga interaktioner på köpet! Senast för ett par timmar sedan lämnade jag över bilen till några franska utbytesstudenter för en svensk road trip!