Möjliga lösningar för köp av lagerbolag och redovisningsprogram - Tips och rekommendationer?

Hej!

Jag planerar att starta ett bolag i slutet av denna månad genom att köpa ett lagerbolag. Under den första månaden kommer jag vara ensam i bolaget. Just nu letar jag efter potentiella lösningar för att köpa ett lagerbolag och ett redovisningsprogram för fakturering, utlägg, löner med mera.

Jag har tittat på två lösningar som intresserar mig för tillfället och därför vänder jag mig till er för att få råd och tips, kanske har ni gått igenom samma process eller använt någon av dessa lösningar eller har tips på en annan process.

WINT:

• Färdigregistrerat AB
  • Bankkonto hos SEB
  • Hjälp med registrering av moms, F-skatt och arbetsgivaravgift
  • Koppling till Wints helhetstjänst
  • Stöd och rådgivning under uppstartsprocessen

Utmaningen med WINT är att priset ökar per anställd. Jag kommer att anställa 2-3 konsulter och en delägare under de kommande 12 månaderna. WINT erbjuder hjälp med sammanslagning av delägare och uppdatering av bolagsstrukturen samt aktiebok. Om vi antar att vi blir tre personer i bolaget om några månader skulle priset bli 3 460 kr * 12 = 41 520 kr per år.

Ett annat alternativ är Fortnox. Där kostar ett lagerbolag cirka 7 000 kr som engångskostnad och sedan runt 200-300 kr per månad för deras tjänst. De erbjuder de första sex månaderna gratis, men sedan tillkommer kostnaden för bokslut, cirka 5 000 kr per år, om man väljer en valfri redovisningskonsult. Med Fortnox skulle jag vara ansvarig för bokföringen, men jag saknar kompetens inom området. Samtidigt tänker jag att det inte kan vara så svårt.(?)

Har ni några rekommendationer? Jag undrar specifikt om WINT är värt kostnaden. Bolaget kommer fokusera på IT och systemutveckling med C#, Node.js och roller som PO, SM och PL.

Jag har också en fråga angående att ta in ytterligare delägare i ett nystartat bolag. Finns det någon här som vet hur man gör det på enklast möjliga sätt? Helst skulle jag vilja att de köper in sig enbart genom att betala för sin andel av aktiekapitalet, det vill säga 50% (12 500 kr), oavsett om den första fakturan från mitt konsultuppdrag har kommit in på kontot eller inte. Frågan handlar inte om aktieägaravtalets klausuler, såsom “vad händer om X gifter sig” eller “vad händer om X avlider”, utan mer om själva processen för att få in en person på enklast möjliga sätt.

Tack!

De har även kostnader per funktion och anställd varje månad. Till exempel om en anställd ska redovisa tid, kvitton och resor så betalar du extra per anställd. Kolla upp vad det blir.

Jag har inte räknat på det, men efter X anställda så går kostnaden upp så pass att det antagligen är mer lönsamt att byta till annan tjänst som har “fast pris” för XX anställda där alla funktioner ingår.

1 gillning

Varför ska du starta genom att köpa lagerbolag? Det är enkelt att starta AB själv genom Bolagsverkets e-tjänst verksamt.se & då behöver du bara betala registreringsavgifter. Lagerbolag ser jag mest som användbart när du behöver få igång ett bolag (text för att genomföra en transaktion) inom kort tid (timmar/dagar).

För ditt syfte känns det oväder extra kostnaden (eftersom du ju ändå behöver genomföra pappersarbetet med att byta styrelse, bolagsordning etc)?

När du väl startat ditt bolag kan du välja tjänst fritt (redovisning, skatt, övrigt). Jag rekommenderar starkt att ta hjälp av en duktig redovisningskonsult. Då kan du fokusera din tid på bolaget & generera intäkter.

Ny ägare tar du enklast in genom att göra nyemission eller genom att sälja andelar. Men som du är inne på, tänk på att skriva ett tydligt aktieägaravtal. Annars blir det helt enligt aktiebolagslagen & röstetalen för era innehav.