Har blivit erbjuden att köpa ett AB som verkar inom transportbranchen, bolaget har varit akivt i 8år med bra bokslut. Jag ska dock inte verka inom samma yrke, utan kommer att byta inriktning helt för att syssla med träbearbetning/produktion och formgivning, kommer även att byta namn.
Vad är vettigast? Att köpa det aktiva aktiebolaget eller starta ett nytt från grunden?
Har inte drivit företag förut utan är helt färsk i ämnet.
Jag skulle låta starta ett nytt… Vi gjorde det med vår bokföringsfirma. Tog inte många veckor om jag minns rätt. Man kan göra det helt själv.
Man kan även köpa ett sk lagerbolag om man vill börja göra affärer direkt. Men man måste då greja en hel del med att ändra alla uppgifter som Styrelse och en lång rad annat , byta namn etc.
Har gjort det också. Såg ingen fördel med det om man inte har jättebråttom.
Kostar ca 10.000 SEK nu vad jag hört.
Det spökade lite på olika sätt med en del förvirrade telefonsamtal vi fick innan alla ändringar som företagets “säte” ny styrelse mm gått igenom.
Att köpa ett befintligt AB är läskigt tror jag. Inget jag skulle ge mig på utan professionellt (troligen inte billigt) stöd.
Man brukar ta en företagsförsäkring för sitt AB som skyddar mot en hel del elände som kan drabba. Att dom ger kvalificerat juridiskt stöd om man ex blir stämd kan vara viktigt.
Kostnad ca 7000 per år kanske för ett enmansföretag.
Funkar det skyddet om man tar över ett befintligt AB i drift?.
KAN finnas hundar begravda och lik i garderoberna och bokföringsbrott mm.
Att det finns någon att stämma är halvbra tröst. Drar pengar, energi och tid om ens pengarna finns och att få rätt till sist är inte garanterat och förlorar man kan det bli ännu mer förluster.
Kolla bara på ABB som köpte USA företag med en sur överraskning avseende astronomiska skadestånd för asbestskador pga gamla synder i bolaget man köpte. Smällen kostade ABB 11 Miljarder SEK och det kunde blivit mycket värre. för alla aktieägare.
Skapa nytt! Alternativt lagerbolag om du har bråttom.
Det kostar i slutändan lika mycket att köpa ett befintligt (om du inte får det bra rabatterat). I ett nytt bolag är historiken garanterat ren. Har hjälpt till att både bilda nya och byta ägare och inriktning i befintliga. Bilda ett nytt är även enklare enligt mig. Du måste gå igenom allt du behöver ta hänsyn till när du bildar ett nytt. Lätt att missa något när du ändrar i något befintligt. Även lätt att det ligger något gammalt autogiro på något årsabonnemang kvar i företaget mm.
Låt ägaren till transportföretaget sälja för likvideringen och du startar ett helt nytt. Då blir alla vinnare!
Ta inte över ett befintligt om du inte tänkt driva den verksamheten. Köp ett lagerbolag. Finns till och med bolag att köpa till lågt pris genom exempelvis Visma Spiris (om du tecknar upp dig för deras redovisningsprogram). Fortnox har liknande upplägg.