Handelsbolag - Frågor!

Hej!

Jag och min sambo planerar att starta företag och har initialt tänkt oss ett aktiebolag. Samtidigt vill vi komma igång så snabbt som möjligt och börja sälja via e-handel.

Vi funderar därför på om det kan vara rimligt att börja i en enklare bolagsform, handelsbolag, för att testa konceptet. Om det fungerar bra kan vi därefter starta och övergå till aktiebolag från vinsten på HB.

Vad är er rekommendation? Är det värt att starta några månader tidigare i en annan bolagsform för att slippa vänta in aktiekapitalet och samtidigt kunna validera affärsidén?

Ni kan inte klassa det som hobby initialt?

Undvik Handelsbolag!

En stökig bolagsform med få fördelar. Tänker ni aktiebolag på sikt så finns det enligt mig ingen anledning att bilda ett handelsbolag.

Du kan köpa ett lagerbolag och få det samma dag. Bildar du det från grunden så är det 9 dagar handläggningstid just nu. Momsregistreringen tar vanligen 2-4 veckor och det är oberoende bolagsform.

Vill ni komma igång så snabbt som möjligt skulle jag säga att ett AB går snabbare då ni kan få ett organisationsnummer direkt och kan då börja sätta upp strukturen och skriva kontrakt mm. Har ni bara skickat in ansökan om momsregistrering är det inga konstigheter att dra på sig vissa kostnader. Skulle dock vara försiktig med att sälja innan moms och F-skatt registrering gått igenom.

1 gillning

Ah du menar Hobbyverksamhet & tjäna ihop 25K?

Det är smart iofs, sedan starta AB av dem intjänade pengarna. Är det 25K vardera eller totalt?

Hur fungerar det? Några tips? :blush:

Hade ingen aning om Lagerbolag.

Kollade upp det nu, ser intressant ut.

Då köper man någons gamla AB gissar jag på? Hur fungerar det? Byta namn osv.

Du får undersöka om det passar i definitionen baserat på vad ni tänker göra initialt för att testa era idéer

Finns olika. Undvik att köpa någons gamla bolag utan det finns nyskapade som aldrig använts. Köp ett sådant! Du vill inte riskera att du får någon annans dåliga historik med dig.

Jag skulle rekomendera typ Fortnox lagerbolag eller Citadellet. De har jag god erfarenhet utav.

Hmm okej.

Just nu har vi inte 25k i kapital så lagerbolag känns som en stretch.

På vilka sätt ska man undvika HB? Ska man hellre strunta i det och vänta kanske 6mån tills man har råd med HB? eller köra HB tills dess och spara ihop till AB?

Skulle rekommendera enskild firma/ enkelt bolag om ni inte har möjlighet att bilda ett AB. Betydligt mindre komplex beskattning/deklaration.

Har ni inte 25tkr så tänker jag att ni ska avvakta och spara ihop lite kapital innan ni drar igång. Nu vet jag inte vad ni ska sälja men i de flesta fall behövs lite startkapital/buffert till div uppstartskostnader. (Ni kommer att ha 25tkr på ABs bankkonto att använda i verksamheten om ni inte hade koll på det).

Tycker att 25tkr nästan är en liten summa att börja med oavsett verksamhet. En ren konsultverksamhet med väldigt låga kostnader per omsatt krona har många gånger kostnader på 25tkr ett första år för att täcka försäkringar, bokföring, programvara att arbeta i samt lite marknadsföring.

Kanske bara är en hobby ni tänkt hålla på med och inte behöver hoppa in i företagarsfären just nu?

1 gillning

Man kan inte “övergå” till aktiebolag. Man måste starta nytt bolag och avveckla det gamla. För mig var det krångligt och tog massor av tid (och pengar då jag betalade en byta 6000kr för att sköta det de kunde sköta). Då jag ångrar att jag inte startade AB direkt.

Oftast får man en del vinst i den enskilda firman/hon när man avvecklar det. Så kan bli en rejäl skattesmäll när man ska byta. Särskilt om man är expansionsfonden och liknande.

Håller inte med. De som driver enskild firma och speciellt handelsbolag tenderar att blanda hejvilt med privat och bolagsrelaterat och i det senare fallet ska man in och kladda och lägga andelar av bolaget i de individuella ägarnas privata inkomstdeklarationer.

AB är mycket renare och enklare att följa och hantera. Helt separat från ägarnas ekonomi.

Och som du själv skrev, de 25k de stoppar in kan de ju delvis använda så det är inte som att pengarna går upp i rök.

Jag skulle satsa på AB om det inte ska vara en hobbyverksamhet enbart.

Om inte annat lär redovisningskonsulten ta mer betalt för att HB är mer krångel och kräver att mer tid läggs på separation av vad som är privat resp. bolagsrelaterat.

Passiv jag tror vi tycker samma! Kanske formulerade mig dåligt. Tycker att de i första hand ska ha ett AB i deras situation. Men rekommende hellre en enskild firma (enkelt bolag) än en handelsbolag.

1 gillning