Hallå där!
Jag har redan ett aktiebolag, men tyvärr blev projektet ingen större succé. Jag har nu lagt ner verksamheten och funderar på att likvidera bolaget. Samtidigt överväger jag att börja arbeta som egenkonsult inom IT.
Det känns onödigt att betala för en likvidator och avveckla aktiebolaget, för att sedan behöva starta ett nytt, om man enkelt kan byta namn och ändra verksamheten i det befintliga bolaget. Finns det några risker med att göra det på det sättet? Är det viktigt som egenkonsult om bolaget tidigare har bytt namn och gått med förlust? (Det handlar inte om stora förluster, max 17 000 kr per år.)
Jag skulle bara bytt och kört vidare. Låter bökigt att stänga ned endast för att direkt start upp igen. Som egenkonsult är det ju dig som person som du säljer in snarare än bolaget i sig.
tror inte förluster är något som någon tittar på när det är kaffepengar, däremot att ha ett gammalt bolag med historik visar ju att du tror på att driva bolag och kommer bli lättare att kanske få krediter.
tror inte dina kunder bryr sig så länge du har F-skatt och är momsreggad.
Som kommentaren ovan skrev. Om du har ett ab som inte gått med vinst under något år så borde du ha samlat på dej utdelningsutrymme på din k10, detta vill du absolut inte kasta bort.
Att starta ett nytt AB är direkt kontraproduktivt. Den som vill göra en närmare granskning, ser att du har varit styrelseledamot i ett likviderat bolag.
Första frågan blir förstås. Varför har han då startat ett nytt bolag. Har han något att dölja?
Kör på, 17 000 kr är ju felräkningspengar i detta sammanhanget.