Jag var funderat ett tag på att starta AB och nu mer eller mindre beslutat mig för att testa det. Pratade med min pappa om det häromveckan varpå han sa att jag kan få köpa hans AB isf. Han är pensionär och vill inte ha sitt kvar längre.
Vilka är fördelarna/nackdelarna med att köpa en annan persons AB gentemot att starta ett själv?
Hur fungerar det med utdelningsutrymme vid ägarbyte?
Hoj! Här kommer jag med ingen erfarenhet av AB, men med en arrogans som ger mig rätten att prata med vem som helst om vad som helst:
-Företag kan ta tid att registreras, tror det är ca två veckors väntetid i en bransch som inte behöver ansöka om alltför mycket tillstånd (mat, finans etc).
-Om ditt företagsnamn kommer att synas mycket kanske du vill byta det om din pappas företag har varit aktiv i en annan bransch än din (kostar även någon tusenlapp); och vid ett bransch-byte skulle jag tro att du behöver göra vissa ansökningar för bland annat moms.
-Aktiekapitalet, om du ska köpa det för så mycket som din pappa satte in i aktiekapital när han startade det så kan det vara billigare att starta ett eget då det är billigare nu än vad det var förr.
-Angående utdelning har jag väldigt dålig koll, men jag tror att det finns två faktorer som styr det, delvis har företaget ett belopp som det får dela ut i aktieutdelning (baserat på vinst), delvis har den som ska få utdelningen ett maxbelopp som den personen kan få (baserat på lönen), jag tror att det är så det funkar iaf.
En stor fördel att köpa ett tidigare bolag, om bolaget har skött sig bra tidigare, är att du har lättare att få krediter hos leverantör samt lån hos banker med en god historik, något som tar länge att bygga upp.
Just ändring av namn samt ändring av bolagsordningen är inget stort jobb samt inte så dyrt, hade hellre betalat det än börja på nytt med de kostnader som finns där också kring registrering
Som @Gl4der är inne på så kan det bli så att du får betala för aktiekapitalet och eftersom det är högre i ett äldre bolag än vad du kan skapa ett nytt bolag för nu så kommer du låsa mer kapital. Däremot får du inte se det som en kostnad utan du kan använda pengarna i bolaget direkt och även investera dom på börsen i en KF om du vill
Om bolaget har en bra historik och du får köpa det för aktiekapitalet så hade jag nog gått den vägen
Helt sant, så antingen måste pappan likvidera bolaget som kostar pengar, eller hålla igång det med årsredovisning varje år som kostar en slant om man inte gör det själv